تاثیر بحران ارز بر شتاب روند سرنگونی – ۲۲فروردین۱۳۹۷

-افزایش پرشتاب قیمت ارز، قدرت خرید ریال طی چند روز اخیر را ناگهان تا ۴۰ درصد کاهش داد. این به معنی آن است که یک کارگر یا کارمند که قبلاً با یک میلیون تومان، میزان معینی کالا تهیه می‌کرد، امروز برای همان میزان کالا باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازد. روشن است که این وضعیت در شرایطی که مردم محروم و حقوق بگیران در گذران زندگی خود با سختی و فشار زیاد مواجه بودند، دچار چه مشقت مضاعفی می‌کند و چطور بر آتش خشم و نارضایتی مردم بنزین می‌پاشد. علت سرآسیمگی رژیم در این روزها و تلاش و تقلا و تبلیغاتی که می‌کند تا افزایش قیمت ارز را به عواملی بیرون از خود رژیم مانند توطئة دشمنان ربط بدهد، از اینجا ناشی می‌شود. گزیده‌یی از اظهارات وحشت آلود مهره ها و رسانه‌های رژیم در این زمینه از نظرتان می‌گذرد:

عزیز اکبریان عضو مجلس ارتجاع ۲۱ فروردین
تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست این ماشینی که تیم اقتصادی دولت است نه راننده داره نه فرمان داره معجزه است داره حرکت میکنه اینها باید هماهنگ بشوند ...
... مردم به سیستم بانک به تیم اقتصادی دولت حتی به مجلس بی اعتمادند تا کی میخواهیم ما از این غافل بشیم

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۱ فروردین
بدون تردید در تحلیل واقع بینانه حوادث دی ماه تبعیض، ظلم، فساد و به عبارت دقیق‌تر «بی‌عدالتی» منشا اعتراض‌های مردمی بود
بدون هیچ شک و شبهه‌ای، تبعیض و بی‌عدالتی، روح و جسم جامعه را زخمی، آزرده و خسته کرده و می‌کند. معمولا در چنین شرایطی است که حضور ویروس‌ها و میکروب‌ها زخم مشکلات را تشدید می‌کنند
بدون تردید در صورت غفلت از درمان اساسی و بموقع، ویروس‌ها، فرصت را غنیمت شمرده و زخم‌های را عفونی می‌سازند که درمان در این مرحله از منظر فرایندی سخت و پیچیده‌تر، از نظر بازه زمانی طولانی‌تر و از لحاظ اقتصادی پرهزینه‌تر است و در مواردی که به سرطان منجر شود، صعب العلاج خواهد بود.

علی تاجرنیاعضو سابق مجلس ارتجاع ۲۱ فروردین:
مسائلی که در ارتباط با نوسانات قیمت ارز و سکه مطرح می‌شود نشان دهنده یک نوع از هم گسیختگی ساختار تصمیم‌گیران و تصمیم سازان در دولت است.هر اتفاقی در کشور که منجر به عدم ثبات اقتصادی در کشور شود نگران‌کننده است زیرا همین امر می‌تواند زمینه ساز رفتارهای غیر معمول باشد که چند ماه گذشته شاهد آن بودیم. قطعا این گونه مسائل می‌تواند برخی از بحران‌ها و ناهنجاری‌ها را در جامعه ایجاد کند که اگر مهار نشود می‌تواند باعث آسیب‌های جبران ناپذیری شود که بیشتر این فشار‌ها روی قشر پائین جامعه خواهد بود

سایت حکومتی بهار ۲۱ فروردین
شرط گذر از بحران‌های پیش رو
«بحران‌های انباشته‌ی حل نشده، می توانند در آینده تهدید جدی به تمامیت نظام سیاسی باشند»باید قبول کنیم که بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی، ما با مسائلی مواجه هستیم که در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی یا وجود نداشتند اما اکنون چهار دهه گذشته است و نسل سوم انقلاب به دوره جوانی رسیده است و تحولات عمیقی در نتیجه انقلاب اطلاع رسانی و عصر ارتباطات در دنیا و در کشور ما رخ داده است که نمی‌توان این مسائل را با اصول فقهی پنجاه سال پیش حل کرد.

سایت حکومتی فرارو ۲۱ فروردین
لرزه‌ای که نوسان ارز بر جامعه وارد می‌کند
روان جامعه زیر سم ضربه‌های "دلار"!
تمایل مردم برای تبدیل پول ملی به پول خارجی باید در کانکست بزرگتری به نام "بی اعتمادی" بررسی شود. یعنی جامعه ما در وضعیتی قرار گرفته که آینده‌اش به هیچ وقت قابل پیش بینی نیست.
وقتی جامعه‌ای به این مفهوم در حالت نابسامانی و سردرگمی باشد قطعا مردم در تصمیم گیری‌ها نرمال رفتار نمی‌کنند. وقتی به صورت مداوم و نسلی با بحران مواجه باشید، ذهنیت شما همیشه اوضاع را بحرانی و بی‌ثبات می‌بیند. این ذهنیت بی ثبات طبیعتا یکی از تبعاتش می‌تواند در حوزه اقتصاد و تبدیل پول ملی به خارجی باشد. باید ببینیم در سیاست‌های کلان، در استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایمان چطور عمل کردیم که این بی اعتمادی نسبت به پول ملی ایجاد شده است؟

آخوندی وزیر راه دولت روحانی ۲۱ فروردین:
ایران‌شهر ما در وضعیت پرچالشی قرار دارد /رضایتمندی طبقات مختلف اجتماعی اندک است
ما نزدیک به ۵ میلیون فقیر در پیرامون شهر تهران بزرگ با ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر جمعیت داریم.وجود از هم گسیختگی اجتماعی و بحران هویت در تهران و دیگر شهرهای ایران نیاز به اثبات ندارد واقعیت این است که جوانان ما هراس سنگینی از آینده دارند. نکته کلیدی و بنیادی سخن من این است که ریشه مشکلات در «از‌جاکندگی اجتماعی» است؛ ما دچار از جاکندگی هویتی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و ... هستیم.

سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران ۲۲ فروردین ۱۳۹۷
لطفا به اشتراک بگذارید: