تقلا برای مهار بحران ارز با دستور و بخشنامه – ۲۲فروردین۱۳۹۷

- بحران ارز و سقوط آزاد ارزش پول ملی کماکان یکی از بحرانهای گریبانگیر رژیم است. این در حالی است که بحران برجام و بحران تلگرام و تظاهرات روزانه غارت‌شدگان هم هست و رژیم در واقع زیر آوار بحران‌ها دست و پا میزند و هرکدومشان نیازمند یک گزارش جداگانه است.
این گزارش البته اختصاص دارد به وضعیت ارز و آنچه که در متن و حاشیه بحران ارزی جریان دارد. توجهتان را به آن جلب می‌کنم

-به دنبال بالا گرفتن بحران ارزی و صعود قیمت دلار به بیش از ۶ هزار تومان، سرانجام روز گذشته دولت وارد شد و تلاش کرد با اعلام تک نرخی شدن قیمت ارز، فضای بحرانی فعلی را کنترل کند.

- و به این ترتیب آن طور که دستگاه تبلیغاتی رژیم وانمود می‌کند نرخ ارز با یک دستور و بخشنامه، از ۶۱۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان تقلیل پیدا کرد!
اما کیهان خامنه‌ای ۲۲ فروردین فروردین نوشت:
«در ادامه لجام‌گسیختگی‌های بازار ارز در دولت موسوم به تدبیر و امید، بانک مرکزی دیروز با صدور اطلاعیه‌ای بدون هیچ استدلالی اعلام کرد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان است اما با این وجود هیچ ارزی به صرافی‌ها نداد و مردم و فعالان اقتصادی را در سرگردانی گذاشت.
کیهان سوال کرد اگر با اینکارها می شد نرخ ارز را یک شبه مهار کرد چرا روزهای قبل و در شرایط صعود موشکی نرخ دلار، دولت این کار را نکرد؟

در همین زمینه، اسد‌الله عسگراولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «رساندن نرخ ارز به ۴۲۰۰ تومان هم افراط و تفریطی است که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شده است و او هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد و این عملی نیست، زیرا باید چقدر ارز ارائه کند و همه ما می‌دانیم که مشکل کجاست و او هم نمی‌تواند آن قدر ارز ارائه کند که نرخ ارز را به قیمت مذکور برساند.
این میلیاردر حکومتی سپس گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد من به عنوان یک صادرکننده مجبور هستم، کارم را رها کنم و یک باغچه کوچک در دماوند خریداری کنم و در آن شلغم و سیب زمینی بکارم و زندگی‌ام را اداره کنم.

- اما آن مشکل گفته نشده‌ای که عسگراولادی گفت: هم من میدانم و هم معاون اول رییس جمهور! چیست؟
عسگراولادی گفت: جهانگیری نمی تواند آنقدر ارز وارد بازار کند که نرخ ارز را روی قیمت اعلام شده دولتی نگهدارد.

خب حالا رسیدیم به این سوال که:
علت اینکه دولت نمیتواند ارز لازم برای تثبیت قیمت دلار وارد بازار بکند، چیست؟
جواب را از روزنامه رسالت و همین عسگراولادی بشنویم .......

-
رسالت ۲۲ فروردین: دولت کسری بودجه دارد. این کسری بودجه چقدر است؟ مصوبه (بانک مرکزی) می گوید ۱۰۵ هزار میلیاردتومان!‌
مبلغ یاد شده با نرخ هر دلار ۵۰۰۰ هزار تومان فعلی می شود ۲۱ میلیارد دلار!
ستون نویس رسالت با این مقدمات سوال کرده: آیا حساب ذخیره ارزی این مقدار دلار موجودی دارد ؟

-روشن است دولتی که برای جبران کسری بودجه خودش، حتی در حساب ذخیره ارزی، آه در بساط ندارد و به نوشته خبرگزاری حکومتی ایسنا، حداقل تا تاریخ دوم اسفند ۹۶ بیشتر از ۶۳ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکاربوده!‌
بعیده که بتونه یک شبه اونقدر ارز وارد بازار کنه که بتونه قیمت ارزو یکمرتبه ۱۹۰۰ تومان پایین بیاره.
نتیجه اینکه: بحران ادامه دارد.

سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران ۲۲ فروردین ۱۳۹۷
لطفا به اشتراک بگذارید: