مهار بحران ارز از تبلیغات تا واقعیت – ۲۳فروردین۱۳۹۷

- بحران ارز کماکان ادامه دارد
بحران که ظاهرا باید با اعلام قیمت جدید و سیاست ارزی جدید دولت، تمام می‌شد، اما وارد یک فاز جدید شده است !
نگاهی کنیم به رسانه‌های حکومتی که گوشه‌هایی از این بحران را انعکاس داده اند

- نهاوندیان مشاور اقتصادی روحانی
- « این تصمیمی که گرفته شد، غیر از این که برای سلامت اقتصاد ما لازم بود، یک پیش بینی مدبرانه‌ای هم بود که اون موعدی که میرسه، به هیچ وجه ما در نظام ارزی مون در بازار ارز هیچ گونه آسیب پذیری نداشته باشیم، صادرکننده و وارد کننده ما، تولید کنندة ما خیالشون راحت باشه،

-اما به رغم تمامی آنچه که رسانه حکومتی می گوید، حقیقت چیز دیگری است.
رسالت 23 فروردین در مورد بحران ارزی اخیر نوشت:
«در التهابی که روزهای اخیر به سبب نوسانات ارزی پدید آمد متاسفانه بیش از 40درصد از ارزش پول ملی کاسته شد»

از سوی دیگر روزنامه حکومتی جوان، ارگان بسیج سپاه پاسداران هم ضمن اعتراض تلویحی به افزایش قیمت ناگهانی ارز دولتی از 3800 تومان، بهای دولتی و اعلام شده قبلی به 4200 تومان فعلی در هرج و مرج ارزی اخیر نوشت:
« بماند که اصل قیمت 4 هزار و 200 تومانی دلار و چگونگی و زمان اعلام و اجرای آن از سوی دولت شدیداً مورد ایراد و اشکال است»

کیهان خامنه‌ای هم که فراتر از بحث ارز و بحران ارزی دنبال اسیتضاح روحانی است، با تلخکامی از همراهی لاریجانی رییس مجلس آخوندی با روحانی و ممانعت وی از طرح درخواست استیضاح روحانی در مجلس نوشت:
« علیرغم این که از لحاظ قانونی حق نماینده‌هاست، که با امضای یک چهارم نماینده‌ها می‌توانند، طرح سوال از رئیس‌جمهور داشته باشند و با توجه به این که صد و هشتاد نماینده طرح این سوال را امضا کرده‌اند، یعنی تقریبا دو سوم نماینده‌ها، اما به نظر من کوتاهی هیئت رئیسه و علی‌الخصوص رئیس مجلس نسبت به این که اجازه نمی‌دهند که سوالات بیاید و در صحن علنی مطرح شود، باعث شد که این موضوع شش‌ماه به تاخیر بیافتد و این تاخیر افتادن نه تنها مشکل را حل نکرد، بلکه امروز موجب پیچیدگی فراوان موضوع هست».
از سوی دیگر روزنامه حکومتی جهان صنعت که تا پیش از این از حامیان سینه‌چاک روحانی و سیاست‌هایش بود، در یک چرخش آشکار به مخالفت با روحانی برخاست و نوشت:
«بعد از اعلام نرخ 4200 تومانی دلار از سوی دولت نه تنها شرایط بهبود پیدا نکرد بلکه مبادلات نیز کاملا متوقف شد و شاهد آنیم که صرافی‌ها حاضر به خرید و فروش نیستند. ....شرایط اقتصاد کشور بحرانی است و دولت هرچند سعی در انکار این موضوع دارد اما باید آن را بپذیرد»

- البته تلویزیون حکومتی تلاش می کند این کسادی بازار ارز و متوقف شدن معاملات را بازگشت آرامش به بازار ارز تلقی کند،
تلویزیون رژیم -: همانطور که می بینید دیگر نه خبری از سوداگری دلالان است و نه همهمه و ازدحامی برای تشکیل صفهای طولانی متقاضیان دریافت ارز. تداوم سیاستهای باثبات کنندة ارز می‌تواند آغازی باشد بر حذف همیشگی سودجویان از بازاری که بی تردید بر بازار کشور تاثیرگذار است».
- اما با تمامی این تبلیغات و بازارگرمی‌ها، نظر رسانه‌های حکومتی، حتی نظر رسانه‌های همسو با باند روحانی چیز دیگری است
-روزنامه جهان صنعت در مقاله دیگری نوشت:‌
«حتی در روز بعد از اعلام این تصمیم هنوز قیمت‌های خرید و فروش دلار در بازار در بازه 5800 تومان قرار داشت و به نظر می‌رسد این قیمت‌های 4200 تومانی اعلام‌شده از سوی دولت، بازی جدیدی است که مقامات راه انداخته‌اند تا به‌گونه‌ای جدید جیب‌های خود را از منافع حاصل از آن پر کنند‌.
... به نظر می‌رسد بازار به این سیاست جدید واکنش مثبتی نشان نداده و صرافی‌ها همچنان در شرایط نیمه‌تعطیل قرار دارند و با وجود فضای امنیتی حاکم نیز قیمتی روی تابلوهای معاملاتی خود درج نمی‌کنند‌‌.
لطفا به اشتراک بگذارید: