بیانیه پایانی وزرای خارجه اتحادیه اروپا: محکومیت جنایت شیمیایی اسد

بیانیه پایانی وزرای خارجه اتحادیه اروپا


وزرای خارجة اتحادیة اروپا در بیانیة پایانی اجلاس خود در لوکزامبورگ، اعلام کردند: «ما استفادة ادامه‌دار و مکرر رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی، از جمله تازه‌ترین حمله به دوما که یک نقض جدی قانون بین‌الملل و توهین به کرامت انسانی است را، قویاً محکوم می‌کنیم. در این چارچوب، شورای (اتحادیة اروپا) درک می‌کند که هدف قرار دادن تأسیسات تسلیحات شیمیایی در سوریه توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان، اقدامی با هدف جلوگیری از استفادة مجدد از تسلیحات و مواد شیمیایی توسط رژیم سوریه برای کشتار مردم (این کشور) بوده است. شورا از تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از استفاده از تسلیحات شیمیایی، حمایت می‌کند».

 

وزرای خارجه اتحادیة اروپا در بیانیة خود هم‌چنین خواهان برقراری اجرای قطعنامة آتش‌بس شورای امنیت و توقف بمباران‌ها در سوریه، به‌ویژه در ادلب و در جنوب این کشور شدندو بر انتقال سیاسی بر اساس بیانیة ژنو و قطعنامة 2254 شورای امنیت تأکید کردند.

این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیة اروپا به حمایت از اپوزیسیون سیاسی سوریه و تعامل سازندة آن در روند سیاسی در ژنو و فعالیت‌هایش با جامعة مدنی، ادامه می‌دهد... اتحادیة اروپا فعالیت کمیسیون مذاکره‌کنندة سوریه که هیأت فراگیر اپوزیسیون در مذاکرات تحت هدایت ملل متحد است و تعهد آن به یک راه حل از طریق مذاکره را مورد ستایش قرار می‌دهد».

 

ژان ایو لودریان وزیر خارجة فرانسه، گفت: «من و بوریس جانسون به 28 (کشور اتحادیة اروپا) اصول... و اهداف عملیات علیه تأسیسات شیمیایی... در سوریه را که همراه با آمریکا صورت گرفت، توضیح دادیم. اتحادیة اروپا و کشورهای عضو از ما در ارادة پیش‌گیری و منصرف‌کردن از هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی حمایت کردند. از این‌رو اتحادیة اروپا در این لحظات خطیر متحد است».

 

بوریس جانسون وزیر خارجة انگلستان نیز، گفت: « از حمایت قوی بین‌المللی از (حملة) انگلستان، آمریکا و فرانسه تشکر می‌کنم.

 

خبرگزاری رویتر دربارة اجلاس لوکزامبورگ گزارش داد: در حالی که ضرب‌الاجل ترامپ (پیرامون برجام) نزدیک می‌شود، اتحادیة اروپا نتوانست بر سر تحریم‌های (رژیم) ایران به توافق برسد...

دیپلمات‌ها در حاشیة اجلاس وزیران خارجة اتحادیة اروپا... گفتند، این نتیجه بدان معنی است که احتمالاً اتحادیة اروپا نخواهد توانست به ضرب‌الاجل 22 اردیبهشت که توسط رئیس‌جمهور امریکا برای «اصلاح» توافق اتمی تعیین شده، برسد.

رویتر خاطرنشان کرد: «(رئیس‌جمهور) آمریکا تهدید کرده که رفع تحریم‌های ایالات متحده در قبال (رژیم) ایران... را تمدید نکند... فرانسه، انگلستان و آلمان برای پاسخ‌دادن به انتقادات ترامپ نسبت به توافق اتمی، تحریم‌هایی را علیه «شبه نظامیان و فرماندهان» (رژیم) ایران که برای بشار اسد می‌جنگند، به میان آوردند. آنها امیدوار بودند با حسابرسی از (رژیم) ایران بتوانند ترامپ را به عدم خروج از توافق اتمی قانع کنند. اما ایتالیا با حمایت اتریش با آنها مخالفت کرده‌اند».

رویتر افزود: (با این حال) وزرای خارجة 28 کشور اتحادیة اروپا... توافق کردند به کار بر سر (تحریم‌های رژیم ایران) طی روزها و هفته‌های آتی ادامه بدهند.
لطفا به اشتراک بگذارید: