سوال این است ماندن برجام یا غروب برجام؟ - ۳۰فروردین۱۳۹۷

سوال این است ماندن برجام یا غروب برجام؟ - ۳۰فروردین۱۳۹۷


گزیده ای از خبرهای مربوط به برجام و اظهارات مهره های نظام

بحث بر سر ماندن در برجام، یا خروج از آن در صورت خارج شدن آمریکا از برجام، در رسانه‌های هر دو باند همچنان ادامه دارد. مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی، تهدیدها و خطرات خروج از برجام و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن را برجسته می‌کنند و مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی هم روی بی‌فایدگی برجام و مسیر ذلت‌بار ماندن در برجام تأکید می‌کنند،‌ اما هیچ کدام نمی‌توانند روی فواید راه پیشنهادی خود دست بگذارند؛ نتیجه این که بلاتکلیفی و معطلی همچنان رژیم را به لحاظ سیاسی در حالت قفل و فلج نگهداشته است و جالب این که کیهان خامنه‌ای در شمارة‌ امروز خود، ضمن اشاره به آثار و عواقب منفی این بلاتکلیفی، روحانی را مسئول آن دانسته و او را به باد حمله گرفته است.

نکتة دیگر این که مشارکت اروپا در حمله به تأسیسات شیمیایی سوریه هم آخرین امیدهای رژیم در مورد شکاف بین آمریکا و اروپا و همراه کردن اروپا را به باد داده است. گزیده‌یی از خبرهای مربوط به این جریان:

تلویزیون رژیم ۲۷ فروردین

خانم موگرینی قبل از آغاز نشست لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران گفته که ما الان در حال حاضر تحریمهای غیر هسته ای در قبال ایران داریم شاید منظور همان بحث موشکی باشه اما تحریمهای هسته ای در دستور کار نیست اما سوال اینجاست برای افکار عمومی داخلی بویژه چرا در آستانه آن تاریخی که ترامپ میخواهد اعلام بکنه اساسا سه کشور آلمان, انگلیس, فرانسه این موضوع تحریمهای چه هسته ای چه غیر هسته ای رو تو این مقطع مطرح می کنند ایا می خواهند امتیاز گیری جدید باشه بحثهای منطقه ای مطرحه؟

غفوری:‌بله مقامات اروپایی طی هفته های گذشته این رویکرد خودشون رو پررنگ کردن یعنی اعلام کردن ما یک سلسله تحریمهایی رو در خصوص مسله موشکی و منطقه ای علیه ایران وضع می کنیم با هدف اینکه ترامپ رو راضی کنیم که در برجام بمانه

مذاکراتی صورت دادن در خصوص توان موشکی ایران در خصوص بازرسی از اماکن نظامی و بحث بند موسوم به سان ست یا غروب آفتاب در این سه حوزه اینها دارن کار می کنند

غفوری: اصلی ترین گزینه هم همین هست و معقول ترین گزینه هم این هستش که اگر ایالات متحده آمریکا از برجام خارج بشه جمهوری اسلامی ایران هم باید در این خصوص رفتار متقابلی رو داشته باشه چون برجامی که بخواهد با تروئیکای اروپایی ادامه پیدا بکنه یک برجام ابتر است یک برجام ناقص هستش

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۸ فروردین

مسیر اشتباه اروپا در حفظ برجام

اگر اروپا بخواهد با اعمال تحریم‌های جدید به اصلاحات مورد نظر ترامپ تن دهد, بیانگر آن است که آمریکا توانسته اروپا را در پروژه ایران‌آزاری و مشخصا ایجاد مانع برای استفاده از مزایای پیش‌بینی شده در برجام همراه خود کند‌به واقع مشخص نیست که آیا اعمال تحریم اروپا می‌تواند تضمینی برای رفتار ترامپ در ماندن و حفظ برجام باشد؟ شواهد و قرائن موجود بر کنش‌ها و الگوهای رفتار‌های ترامپ نشان داده است که رفتار‌های او غیرقابل پیش‌بینی و انتظار هرگونه کنش خلاف قاعده از او بعید نیست‌. نتیجه و برآیند این کنش اروپا نه‌تنها از مشکلات میان ایران و اروپا کم نمی‌کند بلکه برعکس مشکلات و تنش میان تهران و اروپا را در برجام موشکی بیشتر خواهد کرد‌.

سایت حکومتی مشرق ۲۸ فرودین

غروب برجام در راه است؟

می‌توان گفت که برنامه سفر سه اروپایی به واشنگتن و دیدار آنها با ترامپ بیشتر از هر چیز جلب رضایت او برای کوتاه آمدن بر سر شرط چهارم یا «مقررات غروب» است تا با این کار مانع خروج او از برجام و احتمال غروب اصل برجام بشوند تصمیم ترامپ برای آوردن جان بولتون و مارک پمپئو در پست‌های مشاور امنیت ملی و وزارت خارجه امریکا یکی از مهم‌‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد ترامپ مشغول صف‌آرایی جدی در مقابل برجام و هر تلاشی از سوی اروپایی‌‌‌‌هاست در واقع, ترامپ با تجربه تجاری خود به سراغ برجام آمده و رهبران اروپایی نمی‌توانند با چانه‌زنی او را متقاعد به تغییر مسیر کنند و اگر به همین شیوه عمل بکنند باید به جای حفظ برجام, انتظار غروب آن را داشت.

مهدی مطهر نیا کارشناس رژیم ۲۸ فروردین

در سال آینده پرونده موشکی ایران در بافت ارتباط میان ایران و آمریکا مطرح خواهد شد. به عبارت دیگر در سال جدید کرانه های برخورد ایران و آمریکا در ارتباط با پرونده موشکی، حقوق بشر و موضوعات منطقه ای و آنچه که آمریکایی ها حمایت از تروریسم می خوانند بار دیگر به سرعت و در ارتباط با ایران کارسازی خواهد شد.جهان در پی ایجاد یک فضای بین المللی مناسب در جهت گذار از وضع موجود است تا بتوانند وضع مطلوب آینده نظم نوین جهانی را شکل دهند.آمریکا تاکنون ایران را چالشی برای خود می دانست اما اکنون ایران را به عنوان تهدید برای خود قلمداد می کنند. لذا مهمترین بحث در حوزه سیاست خارجی ایران چگونگی برخورد امریکا با ایران خواهد بود.

سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۲۹ فروردین:

هشدار جلایی‌پور نسبت به آینده سیاست داخلی و خارجی ایران

بعید است برجام «فرو بریزد»، ولی از آن مهمتر و خطیرتر تحریم‌هاست که به صورت نوشته و نانوشته دارد تشدید می‌شود

و بقول ‌روزنامه‌نگاران بجای اینکه برجام برود این «اقتصاد» ایران است که دارد «می رود». رونق پایدار اقتصادی، فقط راه‌حل اقتصادی ندارد و به راه‌حل اساسی‌ سیاسی (هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی) نیاز دارد.

آخوند فاضل میبدی ۲۹ فرودین

یکی از مشکلات کشور ما تک‌صدایی است یعنی هر گروهی که به حکومت می‌‌رسد، می‌‌خواهد صدای او بیشتر باشد که اینجا مشکل پیدا می‌‌شود.

اکنون باید به هر روشی که شده با منطق گفت‌وگو و مذاکره با دنیا سعی کنیم،

برجام شکست نخورد و کسی از برجام خارج نشود، راهی هم جز گفت‌وگو نداریم. نمی‌توانیم بجنگیم با منطق موشک هیچ چیزی حل نمی‌شود بلکه فقط با منطق گفت‌وگو مشکلات قابل حل است.

کیهان خامنه ای ۲۹ فرودین

برجام فاجعه است با آمریکا یا بدون آمریکا!

رویکرد غلط دولت درخصوص «احتمال اجرای برجام بدون آمریکا» در حالی است که اکنون مسئله، «اصل برجام» است نه «برجام با آمریکا یا بدون آمریکا». برجام اکنون نعش متعفنی است که جز سرخوردگی برای یک ملت و گستاخی دشمن، هیچ عایدی دیگری برای ما نداشت.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: