سوریه - مانع تراشی های رژیم اسد در ورود بازرسان منع تسلیحات شیمیایی به دوما

سوریه - مانع تراشی های رژیم اسد


رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با نخست‌وزیر ژاپن حملة سه کشور به دیکتاتور سوریه را «بسیار موفقیت‌آمیز» توصیف کرد، گفت: «هدف حملة ما برقراری یک مانع جدی علیه استفاده از تسلیحات ممنوعة شیمیایی بود».

دونالد ترامپ دعاوی رژیم اسد درمورد ساقط کردن برخی از موشکهای ائتلاف را تکذیب کرد.

 

در همین حال دیلی‌بیست گزارش داد: «اکثریت عظیمی از پاسخ‌های سیستم دفاع هوایی (رژیم) سوریه به حملة ائتلاف (سه کشور)، تنها بعد از اصابت موفقیت‌آمیز تمامی موشکها به اهدافشان، صورت گرفت».

به گفتة مقام‌های دولت آمریکا، سیستم دفاع هوایی رژیم اسد در حین این حمله، تنها توانسته است دو موشک پرتاب کند که البته همان هم بی‌نتیجه بوده است.

 

به گزارش سایت ائتلاف ملی سوریه، عبدالرحمان مصطفی رئیس این ائتلاف گفت، جلوگیری رژیم اسد از ورود هیأت کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دوما، نشانة دیگری از مسئولیت این رژیم در حملة شیمیایی علیه شهروندان بی‌گناه در این شهر است.

وی آمریکا، انگلستان و فرانسه را فراخواند که رژیم اسد را به‌خاطر تمامی جنایاتش از جمله حملات آن با تسلیحات متعارف، مجازات کنند.

 

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در دیدار دربارة مانع‌تراشی‌های رژیم اسد برای بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی که قصد بازدید از دوما را دارند، گفت: «کاملاً اطلاع داریم که رژیم (اسد) در (ورود) هیأت (بازرسان) تأخیر ایجاد کرده؛ ولی هم‌چنین به‌خوبی می‌دانیم که آنها در گذشته چه‌طور برای لاپوشانی استفاده از تسلیحات شیمیایی، عمل کرده‌اند... آنها از وقفة بعد از حمله استفاده می‌کنند تا قبل از ورود تیم بازرسان...، شواهد را پاکسازی کنند».

 

رائد صالح رئیس گروه دفاع مدنی سوریه اعلام کرد، کلاه‌سفیدها محل‌های دفن قربانیان حملة شیمیایی را در اختیار سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار داده‌اند.

پیش از این مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرده بود، افراد مسلح به هیأت ملل متحد که به‌منظور شناسایی محل حملة شیمیایی برای ورود بازرسان به شهر دوما رفته بود، شلیک کرده‌اند. از این‌رو بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی هنوز نتوانستند از آن محل بازدید کنند.
لطفا به اشتراک بگذارید: