مجلس نمایندگان آمریکا: ارائه لایحه برای خلع سلاح حزب الله لبنان

مجلس نمایندگان آمریکا


دو عضو کنگره آمریکا لایحه‌ای را با هدف خلع سلاح حزب الله لبنان ارائه داند. «تام سیوزی» دموکرات و «آدام کینگز» جمهوری خواه با هدف ایجاد ابزارهایی مؤثر برای خلع سلاح حزب الله لبنان این لایحه را پیشنهاد کردند. بررسی و ارزیابی توان نظامی، زرادخانه و راه‌های درآمد نامشروعی حزب الله برای خرید سلاح برخی محورهای این لایحه است

بیشتر بخوانید


لایحه دو عضو کنگره آمریکا مشتمل بر 5 بخش است و از اداره اطلاعات مرکزی آمریکا CIA می خواهد تا تحقیقاتی را درباره فعالیتهای حزب الله انجام دهد.

این لایحه با توجه به گزارش‌های وزارت خارجه آمریکا و قانون منع تامین مالی حزب الله لبنان تصویب شده در 2015، تهیه شده است و حزب الله لبنان را به عنوان گروهی "تروریستی" معرفی کرده وآن را به دخالت مسلحانه در یمن، عراق و سوریه متهم کرده است.

در این لایحه به قظعنامه‌های 1701، 1559 و 2373 استناد شده که همگی بر ضرورت خلع سلاح و انحلال تمامی گروه‌های شبه‌نظامی لبنانی و غیر لبنانی تاکید کرده‌اند.

دو عضو کنگره آمریکا در لایحه خود خواستار آن شدند که یک گزارش اطلاعاتی برای بررسی اوضاع حزب الله، تخمین توان نظامی، رزمی، تاکیتکی و زرادخانه موشکی این گروه تهیه و به کنگره ارائه شود.

همچنین دو عضو کنگره تام سیوزی و آدام کینگز خواستار تهیه گزارشی مفصل درباره راه‌های کسب درآمد حزب الله، بررسی و ارزیابی عملیات فرامرزی شبکه‌های تامین مالی آنان و تعیین میزان تاثیرگذاری این گروه بر منازعات منطقه خاورمیانه شدند.

لایحه دو عضو کنگره آمریکا همچنین خواستار مشارکت بالفعل دولت لبنان در روند تامین امنیت مرزهای این کشور با همسایگان شده است و بر ضرورت خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی تاکید کرده است.

درآمدهای میلیاردی حزب الله از قاچاق مواد مخدر


در تاریخ 18دسامبر 2017 سایت آمریکایی پولیتیکو فاش کرد که دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، و به منظور انجام توافق هسته ای با ایران، تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در مورد شبکه "حزب الله" لبنان، که میلیاردها دلار را از طریق قاچاق مواد مخدر به دست آورده را متوقف کرده بود.

یک گزارش تحقیقی منتشر شده توسط "پولیتیکو" گفت تحقیقات اداره مبارزه مواد مخدر امریکا تحت عنوان پروژه "کاساندرا" از سال 2008، و با کمک 30 دستگاه امنیتی داخلی و خارجی، آغاز شده بود تا در مورد شبکه جنایتکار قاچاق کوکائین و سلاح و پول شویی گروه حزب الله تحقیق کند. شبکه قاچاق حزب الله میلیاردها دلار را پولشویی می کرده است

افسران شرکت کننده در این پروژه مسیر قاچاق و حمل و نقل مواد مخدر توسط شبکه حزب الله لبنان از جنوب امریکا به آفریقا، اروپا و خاور میانه و نیز از ونزوئلا و مکزیک به ایالات متحده را رصد کرده بودند. آنها همچنین مسیر پول به دست آمده از این قاچاق را که با خرید ماشینهای مستعمل از امریکا و فروش آنها به کشورهای آفریقایی منتقل شده بودند، را دنبال کرده بودند. اما پس از هشت سال، و در مرحله ای که تحقیقات محرمانه به نقطه بسیار حساسی رسیده بود و محققان نیاز به مجوز قانونی و همکاری وزارت دادگستری ایالات متحده و خزانه داری، بودند مقامات دولت اوباما در مسیر تمامی تحقیقات سنگ اندازی کردند.

به گفته اعضای پروژه "کاساندرا" مقامات دولت اوباما نیز از تلاشها برای دستگیری اعضای ارشد حزب الله، از جمله شخصی ملقب به "شبح" که مسئول قاچاق کوکائین به ایالات متحده و ارسال اسلحه به خاور میانه بوده، جلوگیری کردند. فیاض همچنین تامین کننده اصلی سلاح های شیمیائی بشار اسد، رئیس جمهور رژیم سوریه بوده است. اسلحه ای که اسد علیه مردمش به کار برد.

آنان می گویند که حزب الله تحت نظارت ایران هنوز به اعمال غیر قانونی اش ادامه می دهد، و منافع امریکا در عراق و سوریه و مناطق زیادی از امریکای لاتین و آفریقا، را هدف قرار داده و دشمنان امریکا از جمله شبه نظامیان شیعه سلاح و آموزش نظامی ارائه می دهد.

طبق تاکید مقامات کنونی و سابق آمریکا، صفی الدین، شبح و دیگر عناصر ارشد حزب الله همچنان به تجارت مواد مخدر و اسلحه ادامه می دهند.
لطفا به اشتراک بگذارید: