مروری بر روزنامه‌های حکومتی روز – ۳اردیبهشت۱۳۹۷

مروری بر روزنامه‌های حکومتی روز – ۳اردیبهشت۱۳۹۷


نگاهی به مهمترین مطالب منتشره در روزنامه های نظام

- در روزنامه های حکومتی امروز دوشنبه سوم اردیبهشت، حرفهای تشویق آمیز خامنه ای به سرکرده ارتش تحت امرش که از سپاه مجیزگویی کرده بود، تیتر مشترک است.

 روزنامه های باند خامنه ای در رویارویی با روحانی بیشتر این موضوع را برجسته کرده اند.

دستگیری قاضی دژخیم مرتضوی موضوع بعدی تیتر مشترک روزنامه ها است. برخی از آنها تلاش کرده اند بار جنایت های این قاضی بدنام را از گردن نظام و باند خامنه ای برداشته و بر سر باند احمدی نژاد بزنند:

 

-آرمان: مرتضوی در زندان- احمدی نژاد چه شد؟

ابتکار: رفت و آمد احمدی نژادی ها در راه اوین - مرتضوی بالاخره دستگیر شد، رحیمی آزاد شد

 

-برجام، جلسه سران سه قوه و بحران اقتصادی از دیگر مضامین مشترک در تیترهای صفحه اول روزنامه هاست:

 

- ابرار: ظریف: واشنگتن رویکردش را تغییر دهد

تجارت: ظریف: به توافق شکسته پایبند نمی مانیم

جوان: هشدار به ساخت و پاخت برجامی اروپا و آمریکا

رسالت: ظریف: گزینه های ما برای مقابله با آمریکا آماده است

شرق: شکست روزه سکوت در سیاست خارجی

کیهان: این که گفتید «برجام بدون آمریکا» دقیقا یعنی چه؟

ابرار: اولین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

ابرار: یک نماینده: سه نرخ حواله ای، فردوسی و وارداتی برای دلار وجود دارد

ابرار اقتصادی: معاون رییس جمهوری اعلام کرد؛ اصرار دولت بر اعمال سیاست های نوین ارزی

اقتصاد ملی: سیاستهای جدید ارزی؛ تمرکز بر تامین نیازهای اساسی

اعتماد: تشریک مساعی قوا برای حل مشکلات کشور ؛ شرایط حساس کنونی

ایران: ۸ تصمیم کلیدی سران سه قوه

 

- در روزنامه های امروز مجیزگویی های روحانی از سپاه و حمله باند خامنه ای به روحانی در پاسخ به اظهارات قبلی او در مورد سپاه دیده می شود؛ اما باند رقیب هم‌چنان به حملات خود به روحانی و دولت او با شدت ادامه می‌دهد:

 

- اطلاعات: سخنگوی دولت: روحانی برای حل مشکلات روی سپاه حساب کرده است

افکار: نوبخت: رابطه رئیس جمهور و مجموعه نیروهای مسلح نزدیک تر از همیشه است

کیهان: عقده‌گشایی همزمان و هماهنگ علیه نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و اطلاعات سپاه، قوه قضائیه و سازمان بازرسی در کنار فشار بر وزارت اطلاعات برای درگیر نشدن با شبکه نفوذ نمی‌تواند اتفاقی باشد. خوش‌بینانه‌ترین احتمال، اهمیت تولید مسئله و حاشیه برای لاپوشانی بی‌کفایتی بزرگ طیف اعتماد‌کننده به غرب است

جوان: نقطه اتکای امریکا در این جنگ عوامل نفوذی داخلی هستند که متأسفانه، اثر‌گذاری آنها را در عرصه‌های مختلف نمی‌توان نادیده گرفت‌، دامن زدن به اعتراضات به بهانه‌های مختلف، القای ناکار آمدی نظام از طریق نامه‌نگاری‌‌ها و شبهه افکنی نسبت به عملکرد دستگاه‌های نظام، و دامن زدن به دوگانگی‌‌ها نظیر آنچه این روز‌‌ها به بهانه‌های مختلف نظیر ایجاد اختلاف در میان نیروهای مسلح دیده می‌شود، در واقع حلقه وصل ومکمل راهبرد غرب است.

رسالت: بخشی از سخنان رئیس جمهور در روز 29 فروردین، روز ارتش و نیز در روز شنبه گذشته در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت نشان می دهد وی درک درستی از این دو نبرد حیاتی ندارد. او در جنگ مرزی مشغول بی‌مهری به پاسداران حریم امنیت کشور است و در جنگ ارزی، کیلومترها دور از صحنه‌های اصلی نبرد مشغول کارهایی است که ربطی به وظایف صف و ستاد این نبرد ندارد.

وطن امروز: حرف زدن علاوه بر اینکه کنتور نمی‌اندازد، آبونمان ثابتی هم برای گوینده ندارد و خلاصه! کلاً مفت است...

همین حسن روحانی که دیروز می‌گفت: «سپاه محبوب مردم ایران و منطقه است، شایعاتی را که راجع به سپاه مطرح می‌شود اصلا قبول ندارم؛ می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند»، امروز دوباره خود چشمه شایعات درباره سپاه را با کنایه سیراب می‌کند!... و برادران زنجیره‌ای‌‌‌‌اش هم برای پختن آش برجام موشکی- منطقه‌ای سبزی پاک می‌کنند!

-یک روزنامه همسو با باند روحانی برای از دست دادن فرصت مذاکره به او حمله کرده و خواستار بازگویی علت آن شده است:

- شرق: روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور باید به‌طور شفاف و با شکستن روزه سکوت به مردم بگویند چگونه فرصت‌های طلایی دوره اوباما پس از امضای برجام برای تثبیت آن تا جایی ‌که خلف او قدرت مانور کمتری در برخورد با ایران داشته باشد، از دست رفت؟ چرا از همان روزهای اول دولت جدید که شرایط سیاسی ایران با تحول شگرفی روبه‌رو شده و از سوی کشورهای تأثیرگذار جهان با استقبال مواجه بود، رویکرد «تعامل» در سیاست خارجی و استراتژی «برد- برد» در مذاکره با شش قدرت بزرگ جهان، به منطقه و کشورهای همسایه تسری نیافت؟

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: