انتخابی مرگبار برای نظام – ۶اردیبهشت۱۳۹۷

انتخابی مرگبار برای نظام – ۶اردیبهشت۱۳۹۷


نگاهی به انتخاب دشوار پیش روی نظام آخوندی

در حالی که سردمداران رژیم تلاش می‌کنند با سیلی صورت خود را سرخ نگهدارند و وانمود کنند که خروج آمریکا از برجام چندان اهمیتی ندارد و رژیم به سرعت می‌تواند غنی سازی را به سطحی بالاتر از قبل از برجام برساند؛‌اما کارشناسان و تحلیلگران همین باند روحانی، هراسان از عواقب مرگبار لغو برجام، رژیم را از هر گونه تقابلی و هیجانی برحدر می‌دارند و تأکید می‌کنند که رژیم بایستی با نهایت احتیاط و با حساب و کتاب گام بردارد. 

در مقابل تحلیلگران باند خامنه‌ای اصرار می‌ورزند که هر گونه امید بستن به اروپا، خوش خیالی است و در صورت خروج آمریکا از برجام، رژیم هم به فوریت از آن خارج شود.

توجهتون رو به گزیده‌یی از اظهار نظرهای مهره‌ها و کارشناسان دو باند جلب می‌‌کنم.

 

علی خرم دیپلمات سابق ۵ اردیبهشت


ایران و انتخابی دشوار

برای کشور ما شاید سخت‌ترین تصمیم باشد زیرا که اگر یک طرف این قضیه این باشد که توافق هسته‌ای بخواهد نقض شود و حقوق ایران در این توافق کاهش یابد و ایران به آن تن در دهد، در این صورت دیگر این توافق، توافق هسته‌ای قبلی نیست

آثار و تبعات بیرون کشیدن آمریکا از برجام :


اگر ایران بخواهد متقابلا از حقوق خودش استفاده کند و از این توافق هسته‌ای بیرون بیاید، آثار و تبعات قابل احتساب نیستند و از این نظر تصمیم سختی است که مسئولان باید با حساب و کتاب و احتیاط بسیار و با درنظر گرفتن نگاه و انتخاب مردم صورت دهند که شرایط برای مردم ایران که دوران سخت گذشته را طی کرده‌اند و الان هم از نظر اقتصادی مشکلات متعددی برای آنها وجود دارد، بدتر نشود. ایران باید حساب همه این عوامل را بکند و انتخاب خود را صورت دهد. در اینجا همه باید عاقلانه بیندیشند.

هرمیداس باوند دیپلمات سابق ۵ اردیبهشت


رئیس جمهور فرانسه و همچنین مرکل صدر اعظم آلمان سعی ‌ می‌کنند تا ترامپ را راضی کنند که از برجام خارج نشود در عین حال سیاستی را هم در پیش گرفته‌اند که ایران نکات مد نظر آمریکا را مورد توجه قرار دهد.

تعهد ایران برای عدم دسترسی به صنعت هسته‌ای،‌ عدم دخالت ایران در کشورهای منطقه به خصوص در سوریه و یمن و همچنین تحریم‌های مربوط به سیستم موشکی ایران از جمله نکات مدنظر آن‌ها است.

نهایتا هر آنچه اتفاق افتد ایران باید موضع واقعی خودش را مشخص کند.

 

علی بیگدلی کارشناس رژیم


دیپلماسی خردمندانه در مقابل حماقت احتمالی

تنها راه بقای برجام را می‌توان در اقدامات رهبران اروپا و اتحادیه اروپا دانست. عدم تداوم برجام و لغو آن برخلاف مصالح اتحادیه اروپا است که می‌خواهد به‌عنوان یک بازیگر نقش اصلی در معادلات جهانی ایفای نقش کند. ایران نیز به عنوان یک طرف دیگر در این معاهده باید با یک راهبرد صحیح روند اجرای برجام را پیگیری و با استفاده از یک دیپلماسی خردمندانه حرکت‌های حریف را بررسی کند و از اقدامات هیجانی که موجب پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود اجتناب بورزد.

مهدی محمدی از باند خامنه ای ۵ اردیبهشت



فواد ایزدی از باند خامنه ای ۵ اردیبهشت


یک گزینه ترامپ برای بعد از 22 اردیبهشت ماه ماندن در برجام است که سفرهای ماکرون و مرکل به آمریکا بیشتر برای فشار آمریکا به اروپا برای امتیاز گیری بیشتر از ایران است. از طرف دیگر ترامپ در حال سنجش توان همراهی اوپا با برجام است. چرا که میزان حمایت اتحادیه اروپا از برجام برای کاخ سفید از اهمیت بالایی برخوردار است. پس در این صورت اگر ترامپ بتواند به امتیاز بیشتری از طریق فشار بر ایران و اروپا دست یابد، خوب طبیعتا آمریکا در برجام خواهد ماند.

چشم انداز خروج آمریکا ار برجام :

اما اگر با مقاومت روبه رو شد طبیعتا با خروج آمریکا از توافق هسته ای روبه رو خواهیم بود. اکنون با ساختار جدید در کاخ سفید و حضور بولتون و پمپئو که به تغییر نظام در ایران معتقدند، می توان نشانه های آن را مشاهده کرد. در صورت خروج آمریکا از برجام احتمالا به مدت یک سال حال چند ماه کم یا زیاد فشارها به خصوص فشارهای اقتصادی بر ایران بر ساقط کردن حکومت افزایش خواهد یافت

کیهان خامنه ای ۶ اردیبهشت


تیر خلاص به توهم خوش خیال‌ها /ماکرون: حفظ برجام به شرط حذف موشک

رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش در اظهارنظری گستاخانه اعلام کرد که به دنبال حفظ برجام به شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است! همنوایی اروپا با ترامپ، تیر خلاص به توهم خوش خیال‌ها بود.

روزنامه حکومتی جوان ۶ اردیبهشت


زمزمه برجام‌های «2» و «3» این‌بار از امریکا و اروپا

شکی نیست که اگر ماکرون به همراه مرکل و «می‌» بتوانند نظر ترامپ را تغییر بدهند تا او در 12 می ‌و برای چهارمین بار برجام را تأیید کند، این سه رو به ایران می‌کنند تا ایران را وارد دوری از مذاکرات کنند که مسیرش به توافقی جدید موازی با برجام می‌رسد. این به معنای شروع یک نزاع دیپلماتیک با ایران است به بیان دیگر، ماکرون با طرح توافق موازی با برجام مصداق این مثل عمل می‌کند که می‌گوید: شترسواری دولا دولا نمی‌شود. او قبل از این شترسواری باید به ایران ثابت کند که چه خیری از برجام به دست آمده تا بتوان صداقتی در طرح معادل آن داشته باشد.

لطفا به اشتراک بگذارید: