بحران ارز از ادعاها تا واقعیت‌ها – ۵اردیبهشت۱۳۹۷

بحران ارز از ادعاها تا واقعیت‌ها – ۵اردیبهشت۱۳۹۷


گزارشی از قیمت واقعی ارز در حال حاضر

 

مجری: در حالی که دولت روحانی مدعی شده با ارز 4200 تومانی توانسته بازار را آرام و به ثبات برساند و روحانی هم روز گذشته در تبریز بار دیگر در این مورد قول داد و گفت: «نگران صادرات و واردات نباشید تصمیمات محکم ارزی گرفتیم »، اما به گفتة آگاهان اقتصادی بازار نه تنها تثبیت نشده بلکه نرخ ارز به اعتراف نمایندگان رژیم در مجلس ارتجاع، از 6هزار تومان هم عبور کرده. گزارشی را در این زمینه ببینیم:

 

رسالت ارگان باند موتلفه ۵اردیبهشت ـ انبار لویی: ادب، آداب و میزان حکمرانی خوب

رئیس جمهور در سخنان خود گفت: «من از سیستم ارز در گذشته ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خشنود نیستم.» او اعتراف کرد؛ 4 سال است دولت با گونی، اسکناس دلار می‌آورد، بین صرافی‌ها توزیع می کند!

آقای روحانی در مورد مشکلات ارزی طوری حرف می‌زند که گویی رئیس دولت و مسئول این نابسامانی، کس دیگری است... رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «من از سیستم ارز در گذشته ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خشنود نیستم.» او اعتراف کرد؛ 4 سال است دولت با گونی، اسکناس دلار می‌آورد، بین صرافی‌ها توزیع می کند!

آقای روحانی در مورد مشکلات ارزی طوری حرف می‌زند که گویی رئیس دولت و مسئول این نابسامانی، کس دیگری است.

حالا که فاش شده است این خبرها نیست و هیئت وزیران چند روز مانده به پایان سال 96 برای «جبران عدم حصول منابع حاصل از فروش نفت» مصوبه گذرانده است تا از طریق صندوق ذخیره ارزی این نقیصه را بپوشاند، مدیران مربوط چه حرفی برای گفتن دارند؟ شکستن روزه سکوت آنها چه نفعی برای رئیس جمهور دارد؟ اگر هم بگویند دستاورد برجام تقریباً هیچ بود که مورد توبیخ قرار می گیرند.

حالا دولت در مورد مشکلات ارزی تصمیمی گرفته است. خود رئیس جمهور در این تصمیم‌گیری حرف ‌آخر را زده است و همه قوا هم پای آن ایستاده‌اند. لق کردن این تصمیم‌گیری با این عبارت که «از سیستم فعلی هم خشنود نیستم»، با کدام میزان و ادب و آداب حکمرانی خوب می‌خواند؟

 

 

- تلویزیون رژیم - 4 اردیبهشت


مجری تلویزیون رژیم : گفته شد که توسط دولتمردان که گاه ما با هواپیما رفتیم و ارز آوردیم و گونی گونی رفتیم به صرافیا دادیم ، یعنی اینکه از شاکله سامانیافته بانکی خارج شده ، خب پا اون ور مرز که می ذاریم دیگه با بانک روبرو نیستیم بانکها با ما کاری ندارند. تحریمیم . چقدر آمریکایی ها لئیم و خبیثند و توی چنین شرایطی هستیم. اونای دیگه هم چندان بهتر نیستند آخرشند. و واقعا شرایط بدی است. حداقل من اصلا به پول و اقتصاد کار ندارم متناسب شان ما نیست. متناسب شان ملت بزرگ ایران نیست. اما این شرایطی است که فعلا وجود داره. حالا باید چکار کرد با 4200میشه مسئله را جمع کرد؟

استاد دانشگاه: ببینید من نظر کارشناسیم را بدم اگر ما اقدامات اصولی را چهار، پنج سال قبل انجام می دادیم می تونستیم پیشگیری کنیم. یعنی غفلت کردیم. در بحث قاچاق، واردات، مدیریت واردات ، خروج سرمایه از کشور، مدیریت حجم عظیم نقدینگی اقتصاد ایران، متعادل سازی حجم گردشگری.

مجری رژیم: الان دنبال متهم نیستیم الان می خواهیم ببینیم این اوضاعی که پیش آورده اند یا پیش آمده یا پیش اورده ایم حالا هرچی اینی که هست را چکار میشه کرد؟ تا کی میشه بگیم در صرافی ها را می بندیم هرکس هم باز کرد می زنیم پشت دستش این را تا کی میشه ادامه داد؟

 ما با مسکن و درمانهای مقطعی نمی تونیم بازار را کنترل کنیم.

 

-همین کارشناس اقتصادی به خونریزی وحشتناک در اقتصاد ایران، یعنی فرار سرمایه به اشکال مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید

-‌میخوام بگم فشار روی منابع بانک مرکزی بالاست. از طرف دیگه ما ۱۵00 میلیارد تومن نقدینگی داریم در سیستم بانکی ما که اینهم مثل یه بمبی خطره برای ما

 

- سعید لیلاز مشاور دولت روحانی - 5 اردیبهشت


- سعید لیلاز: به نظر من، با توجه به ماهیت سیاسی و امنیتی بحران کنونی در نظام ارزی ایران، دولت و مجلس باید انرژی شان را بیشتر صرف آینده کنند. با تمام قوا از تصمیم دولت برای جلوگیری از فرار سرمایه به خارج حمایت کنند و در وهله دوم با ارائه راهکارهای کارشناسانه، بتوانند نظام ارزی را ارتقا دهند.

در حال حاضر، سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی وجود دارد اما دولت نمی تواند به تمام آن دسترسی داشته باشد. سمت عرضه ما در حال حاضر مختل شده است.

 

- نادر قاضی پور عضو مجلس ارتجاع- ۴ اردیبهشت: بهتر این بود دولت بااطلاع و هماهنگی قبلی این تصمیمات را در مورد نرخ ارز می‌گرفت. قطعه سازان قراردادهای شش‌ماهه و یک‌ساله‌ای را بر مبنای نرخ 3700 تومان با خودروسازان بسته‌اند و بدون شک الآن که قیمت 4200 تومان شده است، آن‌ها زیان ده خواهند شد.

خبرگزاری پاسداران - ۵اردیبهشت


یک مقام ارشد بانک مرکزی، درباره تغییر شرکای ارزی کشور با توجه به محدویت‌ها و تحریم‌های اعمال شده در کشور امارات، اظهارداشت: با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقال ارز با دوبی به وجود آمده است، روابط ارزی با کشور قطر گسترش می‌یابد. این مقام مسئول بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با این تصمیم، قطر خلاء دوبی را در گلوگاه ارزی کشور پرکرده و به هاب ارزی ما تبدیل می‌شود؟ گفت: تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد.

 

- بله وضع این است. اقتصادی که منابع ارزیش در دستش نباشد و به اعتراف رییس جمهورش ناچار باشد گونی گونی پول فروش نفت را از خارج وارد کند و بین صرافیها پخش کند و هر روز چشم به بانک یک کشور بدوزدکه مسائلش را حل وفصل کند، آنهم در شرایط تشدید تحریمهای جهانی، چشم اندازش قطعا به سمت تیره تر شدن میرود.
لطفا به اشتراک بگذارید: