سفر ماکرون رئیس جمهور فرانسه به واشنگتن – ۵اردیبهشت۱۳۹۷

سفر ماکرون رئیس جمهور فرانسه به واشنگتن – ۵اردیبهشت۱۳۹۷


انعکاس گفتگوهای ماکرون و ترامپ حول برجام

- همانطور که مطلعید ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای گفتگو در مورد برجام به واشنگتن رفت و به گفته خبرگزاری ها مورد استقبال کم نظیری قرار گرفت. ترامپ در اولین حضور رسانه ای با ماکرون گفت: مواضع من در مورد برجام شناخته شده است. وی همچنین گفت در هرجا به خصوص خاور میانه که به مشکلی برمی خوریم رژیم پشت آن قرار دارد. در مورد ادعا های رژیم که می گفته فعالیتهای اتمی اش را از سر می گیرد ترامپ گفت: آنها هیچ چیز را از سر نخواهند گرفت. و اگر این کار را بکنند، با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد. بزرگ‌تر از هر زمان دیگر. رئیس جمهور فرانسه هم گفت: «ما موضوع (رژیم) ایران را در چارچوب چالش‌های منطقه بررسی می‌کنیم... ما هدف مشترکی داریم که جلوگیری از افزایش تنش و توسعة اتمی در منطقه است. بحث بر سر این است که بهترین مسیر کدام است؟».

خبرگزاری رویترز- بعد از این دیدار گزارش داد که دو رئیس جمهور قول دادند که به دنبال اقدامات قوی‌تری برای مهار ایران باشند , چرا که رهبر آمریکا باید تصمیم بگیرد که پیمان بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای را از دور خارج کند یا نه؟

همین خبرگزاری رویتر در گزارش دیگری تأکید کرد که ترامپ گفته من و ماکرون به درک مشترکی نزدیک شده ایم و ممکن است آنها به توافقی بر سر توافق هسته ای با ایران دست یابند.

براساس این گزارش ماکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی که پس از مذاکره با ترامپ داشت گفت: این یک معما نیست, ما همان مواضع, نگرش‌ها, در نقطه شروع را نداشتیم و نه شما و نه من عادت نداریم که مواضع خود را تغییر دهیم و یا با باد حرکت کنیم" " آنچه می‌توانم بگویم این است که ما یک بحث بسیار صریح داشتیم. "

در مورد اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا به راه حل ماکرون برای حفظ برجام نزدیک می شود یا نه خبرگزاری بلومبرگ نوشت: ماکرون با دادن آخرین درخواست خود برای نجات توافق هسته‌ای ایران, با ناسازگاری رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد.

در همین مورد که مذاکره با ماکرون چه تأثیری در تصمیم رئیس جمهور آمریکا خواهد گذاشت نیویورک پست دیروز 4اردیبهشت نوشت:

- امانوئل ماکرون , رئیس‌جمهور فرانسه , روز دوشنبه با درخواستی به ظاهر بی‌ضرر برای رئیس‌جمهور ترامپ وارد واشنگتن شد. درخواستش این بود که اجازه دهید اروپا تجارت‌اش را با ایران ادامه دهد. اگر ترامپ نخواهد یک توافق هسته‌ای بد یا حتی بدتر را حفظ کند، باید به درخواست ماکرون جواب رد دهد.

 ترامپ باید برای ماکرون روشن سازد که اگر تحریم‌های آمریکا برگردد بخشی از یک استراتژی فشار حداکثری بر روی رژیم ایران خواهد بود به حدی که آنرا زیر رو کند. این فشارها به طور کامل اجرا خواهند شد. در این صورت اروپا می‌تواند یکی از این دو را انتخاب کند : تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا. اما ما می‌دونیم آنها چه انتخابی خواهند کرد.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: