شتاب گرفتن تحولات مربوط به برجام با سفر رئیس جمهور فرانسه به آمریکا

شتاب گرفتن تحولات مربوط به برجام با سفر رئیس جمهور فرانسه به آمریکا


گفتگو با علیرضا معدنچی – ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

همان طور که درخبرها و تحولات اخیر دیدیم، به نظر می‌رسدکه تحولات مربوط به برجام، با سفر ماکرون به آمریکا و مذاکراتش با رئیس جمهور و مقامات این کشور شتاب بیشتری پیدا کرده ما گفتگوی امروز خودمان با علیرضا معدنچی را به همین موضوع اختصاص دادیم.

س ) : نتیجه دیدار رئیس جمهور فرانسه و مذاکراتش در واشنگتن، تا الان چه بوده است و چه سمتی را نشان می‌دهد؟

 

ج)خبرگزاری رویترز- ۲۴ آوریل - واشنگتن- دونالد ترامپ , رئیس‌جمهور آمریکا , در روز سه‌شنبه گفت که او و امانوئل ماکرون , رئیس‌جمهور فرانسه , به زودی به توافقی برای توافق هسته‌ای ایران خواهند رسید.

ترامپ: " ما حداقل می توانیم به سرعت بین خودمان به توافقی دست یابیم. من فکر می‌کنم ما تقریبا به درک مشترکی از یکدیگر نزدیک شده‌آیم ."

 

ماکرون: " آنچه می‌توانم بگویم این است که ما یک بحث بسیار صریح داشتیم. "

و رویتر نتیجه گرفته که دو طرف برسر مواضع خودشان ایستاده‌اند.

همان طور درخبرهایی که شما قبل از گفتگو به نقل از نیویورک پست خواندید:

ترامپ باید برای ماکرون روشن سازد که اگر تحریم‌های آمریکا برگردد بخشی از یک استراتژی فشار حداکثری بر روی رژیم ایران خواهد بود به حدی که آنرا زیر رو کند. این فشارها به طور کامل اجرا خواهند شد. در این صورت اروپا می‌تواند یکی از این دو را انتخاب کند : تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا. اما ما می‌دونیم آنها چه انتخابی خواهند کرد.

 

س ) حرف هر کدام از دو طرف در این گفتکو جی بوده و چه خطی را دنبال می‌کنند؟

 

ج) از آنچه که رسانه‌های خبری دادند تا حدودی می‌شود به جواب سؤال شما رسید.

ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دوم که روز گذشته با ترامپ داشت، گفته:

ما نیاز داریم که ۴موضوع را دنبال کنیم اول اینکه هر گونه فعالیت اتمی ایران را تا ۲۰۲۵ بلوکه کنیم این به یمن برجام میسر شده دوم اینکه ما مطمئن شویم که در دراز مدت هیچ فعالیت اتمی ایران نباشد.

سومین موضوع بنیادین این است که بتوان فعالیتهای بالستیک ایران در منطقه را متوقف کنیم.

چهارم اینکه شرایطی ایجاد شود که نفوذ ایران در منطقه در یمن در سوریه در عراق و در لبنان مهار شود.

 

دونالد ترامپ بدون اشاره به آینده حضور آمریکا در برجام گفت: "خواهیم دید ... آیا یک توافق جدید مبتنی بر اصول محکم امکان پذیر خواهد بود یا نه؟ چرا که این توافق (برجام) بر پایه های پوسیده ای استوار شده است، توافق بدی است، در حال فروپاشی است و نباید هیچ وقت صورت می گرفت. ولی می گویم اگر ایران به هر نحوی ما را تهدید کند، آن گاه آنها هزینه ای را پرداخت خواهند کرد که تاکنون کمتر کشوری با آن مواجه شده باشد."

ترامپ گفته که به زودی با ماکرون به توافقی خواهیم رسید. بنابراین توافق قطعی است، اما باید دید که کدام طرف به طرف دیگر متمایل شده یا این که به راه میانه‌‌یی دست پیدا کرده‌اند یا نه؟

 

س ) رژیم در این تحولات به چه چیزی چشم دوخته است؟

 

ج) هیچ کدام از دو راه حلی که در واشنگتن مطرح است، دلخواه رژیم نیست. تهدیدهای آمریکا که خیلی روشن است و معلوم است که برایررژیم چه معنایی دارد. لغو برجام و پیامدهای آن وتحریمهای خفه کننده...

رئیس جمهور فرانسه هم که به نمایندگی ازاروپا، طرحی ارائه داده که برای رژیم بسیار دردناک و حتی مرگبار است. چرا که حرفش مهار است و مواردش همان است که اشاره کردم و اگر رژیم بخواهد این شروط را بپذیرد، معنایش زهر خوردن است و اگر رژیم میخواست بپذیرد، بهتر بود این کار را در سفر لودریان می‌کرد تا لااقل دست اروپا را در برابر آمریکا قوی کند، اما واقعیت این است که پذیرش آن فوق العاده برای رژیم سخت است. بنابراین واقعا رژیم در انتخاب بین بد و بدتر گیر کرده است و در این شرایط هم می‌بینیم که دو باند رژیم مواضعی با زاویة 180درجه‌یی نشان می‌دهند.

مثلا همین امروز دو تن از نمایندگان باند خامنه‌ای در مجلس در تذکری به روحانی گفتند:‌ علت عقب نشینی مکرر جنابعالی در برابر بیگانگان و از سوی دیگر توهین و تحقیر نهادهای انقلابی و نظارتی کشور چیست؟

و شدیدتر از آن کیهان خامنه‌ای امروز نوشته: متاسفانه آقای ظریف در موضعی منفعلانه اظهاراتی خلاف منافع ملی بیان کرد. اظهاراتی که هیچ رنگ و بویی از ابتدائیات رفتار دیپلماتیک نیز در آن دیده نمی‌شود.

کیهان خامنه‌ای در همین مقاله در پاسخ به ظریف که گفته بود «باید به دنبال منطقه‌ای قدرتمند باشیم، نه دنبال قدرتمندترین بودن در این منطقه» نوشت:

تحت عنوان (آقای ظریف دیپلمات باشید انقلابی پیشکش!)

ایده «منطقه قدرتمند به جای قدرت منطقه‌ای» در حقیقت همان برجام منطقه‌ای و به عبارتی برجام ۲ و ۳ و...است... در حقیقت بر لزوم کوتاه آمدن از سیاست‌های انقلابی ایران در منطقه، کاهش حمایت از متحدان استراتژیک منطقه‌ای و گفت‌وگوی بی‌پشتوانه با کشورهای مرتجع منطقه تاکید دارد

اما این که رژیم در بین این دو قطب چه تصمیمی خواهد گرفت، به نظر من هنوز تصمیم قطعی نگرفته کما این که سکوت ۶ماهة خامنه‌ای در مورد برجام همچنان ادامه دارد، اما به هر حال این جواب هر چه باشد طی 3هفتة آینده روشن خواهد شد و بین بد و بدترخواهد بود.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: