دایره برجام تنگتر می شود – ۸اردیبهشت۱۳۹۷

«دایره برجام تنگتر می‌شود»- ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷


پس از ماکرون شاهد سفر کوتاه مرکل صدراعظم آلمان به آمریکا بودیم،

آنچه از نتایج این دیدار در دست است، حاکی از آن است که تغییری در معادله برجام به وجود نیامده است

جز این که ترامپ با تاکید بیشتری گفته است ما باید تضمین کنیم که این رژیم جنایتکار حتی نزدیک به یک سلاح هسته‌ای نشود.

و خانم مرکل هم گفته است که برجام هر چیزی هست جز یک توافق کامل و مشکلات ما با رژیم ایران را حل نمی‌کند.

این تحولات و سمت و سوی آنها موجب وحشت بیش از پیش رژیم شده گزیده‌یی از واکنشهای مهره‌ها و رسانه‌های رژیم را می‌شنوید:

الیاس حضرتی عضو مجلس ارتجاع ۷ اردیبهشت


در زمینه توان دفاعی و موشکی با کسی تعارف نداریم و به هیچ عنوان قابل مذاکره هم نیست

خروج آمریکا از برجام بسیار بهتر است زیرا این حالت بلاتکلیفی و بین زمین و آسمان ماندن برای ما خسارت بیشتری دارد

علی خرم دیپلمات سابق ۸ اردیبهشت


کشورداری با حرف‌های تند زدن سنخیتی ندارد، بلکه در جامعه بین‌المللی باید همه عوامل را در نظر گرفت تا هر خطری که امنیت کشور را تهدید می‌کند با کم‌ترین هزینه خنثی کرد.

آنچه که دیپلماسی انجام می‌دهد این است که از درجه التهاب در روابط ایران با کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی بکاهد و مانع از نقض پیمان امریکا در توافق برجام شود.

ممکن است روزی به کشور حمله شود، در آن هنگام تکلیف هر نهادی مشخص است ولی نباید به استقبال جنگ رفت و بحران‌افکنی کرد

زیرا به وجود آمدن این شرایط به نفع هیچ کس و از جمله ایران نیست و وظیفه وزارت امور خارجه نیز همین موضوع است.

روزنامه جهان صنعت ۸ اردیبهشت


دایره برجام تنگ‌تر می‌شود به واقع ورود دو عنصر ستیزه‌جو چون پمپئو و بولتون را باید میخی بر تابوت معامله هسته‌ای با ایران دانست

این هر دو محققا مخالف ابتکارات اروپا هستند و به احتمال زیاد هیچ‌یک از پیشنهادات آینده اروپا در حفظ برجام را تایید نخواهند کرد.

حال با شرایطی که در مواضع اعلامی ترامپ و همچنین اقدامات بدون نتیجه اروپا و همچنین تغییر در راهبرد برجامی ایران مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که آینده برجام بسیار بغرنج و دور از نتایج راهبردی و مطلوب است.

مهدی مطهرنیا کارشناس رژیم ۸ اردیبهشت


ترامپ اگر برجام را به‌عنوان یک عامل تبلیغاتی خود در انتخابات 2016 انتخاب کرد, برای آن بود که بتواند علیه هیلاری کلینتون که حامی برجام و سیاست‌های اوباما بود, عمل کند.

اما در عمل طی یک و نیم سال اخیر کاری علیه برجام نکرده است. چرا که بر اساس استراتژی جوجیتسو با سه تاکتیک تحریک کردن, جا خالی کردن و پرتاب کردن حرکت می‌کند.

او ایران را تحریک می‌کند تا از برجام خارج شود و خارج شدن ایران در برجام را به‌عنوان بهانه‌ای برای به راه انداختن اجماع بین‌المللی علیه ایران تلقی کرده و روی آن تبلیغ کند.

لذا در آینده نزدیک هم تصور می‌کنم که او تلاش می‌کند برجام را در حالت برزخ گونه نگه دارد.

کما اینکه در مذاکرات هفته گذشته با مکرون نیز همین مسیر را پی گرفت که یا با طرح اصلاح در برجام ایران را تحریک به خروج از برجام کند یا تحت عنوان همسویی با اروپا, برجام را در حالت برزخ قرار دهد.

حمیدرضا آصفی دیپلمات سابق ۸ اردیبهشت


ادامه وضعیت موجود چندان به مصلحت جمهوری اسلامی ایران نیست؛ این شرایط از یک طرف شرکت‌ها و کشورهای خارجی را برای کار با ایران بلاتکلیف نگه داشته، فضای داخل نیز در حالت صبر و انتظار قرار گرفته و علاوه بر آن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را حول محور برجام متمرکز کرده است.

با کمال تاسف اروپا برای حذف برجام روزبه‌روز درصدد همراهی با آمریکا در سایر حوزه‌هاست و آن‌چنان که رئیس‌جمهور محترم اعلام کرد آنها با هزینه ایران درصدد راضی نگاه داشتن آمریکا هستند.

باید با تدبیر و هوشیاری عمل کرد تا در فرصت باقی مانده علاوه بر استفاده از تریبون‌های عمومی باید با یک دیپلماسی مذاکراتی بسیار فشرده عواقب فروپاشی برجام به طرف‌های اروپایی گوشزد شود
لطفا به اشتراک بگذارید: