کنفرانس مطبوعاتی مشترک رئیس جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان – سرنوشت برجام

کنفرانس مطبوعاتی مشترک رئیس جمهور آمریکا


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، حکومت آخوندی را یک رژیم قاتل نامید که به «خشونت، خونریزی و هرج و مرج در سراسر خاورمیانه دامن می‌زند» و منشاء تمامی مشکلات منطقه است.

 

ترامپ:در دیدارهای امروزمان، صدراعظم و من در مورد (رژیم) ایران صحبت کردیم. رژیم ایران به خشونت، خونریزی و هرج و مرج در سراسر خاورمیانه دامن می‌زند. ما باید تضمین کنیم که این رژیم قاتل به سلاح اتمی حتی نزدیک هم نشود و به تکثیر موشک‌های خطرناک و حمایتش از تروریسم خاتمه بدهد. به هر کجای خاورمیانه که بروید، هر جا مشکلی وجود داشته باشد، (رژیم) ایران درست در همان‌جا است.

در حالی که بقایای ناچیز داعش در سوریه را ریشه‌کن می‌کنیم باید همچنین تضمین کنیم که (رژیم) ایران از موفقیت ما سود نبرد. برای جلوگیری از چنین پیامدی، ضروری است که ائتلاف ما و شرکای منطقه‌یی، کمک مالی و نظامی خود را به تلاش‌های ضد داعش بیفزایند.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سئوالی دربارة گزینة نظامی علیه رژیم آخوندی به‌خاطر جاه‌طلبی‌های اتمی آن، تأکید کرد:

ترامپ: من در مورد اینکه نیروی نظامی بکار خواهم برد یا نه صحبت نخواهم کرد چون کار درستی نیست ولی می‌توانم این‌را به شما گویم: آنها تسلیحات اتمی نخواهند ساخت، این‌را می‌توانم به شما بگویم. تسلیحات اتمی نخواهند ساخت؛ می‌توانید روی آن حساب کنید.

 

در این کنفرانس مطبوعاتی، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان توافق اتمی با رژیم آخوندی را ناکافی دانست و بر لزوم پاسخگویی به برنامة موشک بالستیک و مداخلات منطقه‌یی رژیم تأکید کرد و گفت:

مرکل: هم‌چنین ما باید در رابطه با (رژیم) ایران، به مقابله با اتمی‌شدن آن توجه کنیم. از نظر ما توافق اتمی با (رژیم) ایران قدم اول است تا سرعت این فعالیت‌ها کاهش یابد و بهتر تحت نظارت قرار گیرند. اما در عین حال از نقطه‌نظر آلمان ما فکر می‌کنیم این برای تضمین این‌که (رژیم) ایران نقشی بر پایة اطمینان داشته باشد کافی نیست. لذا باید به آن اضافه شود. برنامة موشک بالستیک قویاً نگران‌کننده است. این واقعیت که (رژیم) ایران در سوریه و هم‌چنین در لبنان نفوذ دارد، بخش عمده‌یی از نگرانی ما است. ما باید این نفوذ را مهار کنیم.

مرکل: من موضع خودم را به‌روشنی گفتم، این‌که معتقدم توافق کنونی اصلاً کامل نیست تا بتوان همة مشکلات با (رژیم) ایران را حل کرد، بلکه سنگ بنایی است که می‌توانیم روی آن، ساختاری را بنا کنیم. طی هفته‌ها و در واقع دو ماه گذشته، انگلستان، فرانسه و آلمان با همتایان آمریکایی خود بسیار خوب کار کرده‌اند. حال خواهیم دید که آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت. من از نقطه‌نظر خودمان بار دیگر تأکید کردم که تمامیت منطقه برای ما بیشترین اهمیت را دارد.
لطفا به اشتراک بگذارید: