بررسی ادعای روحانی مبنی بر بی‌تاثیر بودن تصمیم ترامپ بر نظام

بررسی ادعای روحانی مبنی بر بی‌تاثیر بودن تصمیم ترامپ بر نظام


گفتگو با میثم ناهید – ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷


کشمکش بر سر لایحه اف.آ.تی.اف در مجلس ارتجاع


الان گزارشی از جلسة امروز مجلس رو شنیدیم، خوبه قبل از شروع گفتگو، من به صحبتهای امروز روحانی در استان خراسان و در شهر سبزوار هم اشاره‌یی بکنم.

روحانی امروز قسمت زیادی از حرفهای خودش رو به تعریف و تمجید از برجام و لفاظی‌های معمول رژیم علیه استکبار و صهیونیسم و غیره اختصاص داد و مدعی شدکه تصمیم ترامپ تغییری در زندگی ما نخواهد داد و ما برای هر تصمیمی که او بگیره، طرح و برنامه داریم و در برابرش مقاومت می‌کنیم. این ادعا در حالی است که چند روز پیش نوبخت سخنگوی دولتش گفت که بعد از 22 اردیبهشت کشور وارد شرایط متفاوتی خواهد شد.

روحانی در این سخنرانی تلاش کرد با رندی حملات رئیس جمهور آمریکا به برجام رو به عنوان پیروزی به جیب خودش و دولتش بریزه و در عین حال پای خامنه‌ای رو هم به میان بکشه. روحانی در عین حال تأکیدکرد که ما به دنیا می‌گیم اهل جنگ و اهل تنش نیستیم.

خب حالا بپردازیم به گفتگوی امروز؛‌ در مورد این که رژیم چه تصمیمی در پایان ضرب‌الاجل می‌گیرد، همون طور که دیدیم این مسأله هم موضوع کشمکش درون رژیم بود و هم روحانی در صحبتهایش در سبزوار به آن اشاره کرد. ما هم گفتگویی داریم با میثم ناهید برای بررسی این وضعیت.

س: آیا در نهایت در آستانه پایان ضرب‌الاجل و درحالیکه کمتر از یک هفته باقی مانده، می‌توان فهمید که رژیم چه تصمیمی گرفته؟


ج:در رژیم تصمیمات قطعی بر سر مسائل استراتژیک رو خود خامنه‌ای باید اعلام کند. که البته خامنه‌ای الان در رابطه با برجام همچنان در سکوت است. قبلا وقتی می‌خواست سکوت کند، اصلا به صحنه نمی‌آمد؛ الان می‌آید اما درباره مسائل دیگر صحبت می‌کند.

کسی دیگری هم در رژیم به طور روشن و رسمی نگفته چه تصمیمی دارند.

در مجموع هم حرفهایشان هم ۲ وجه دارد؛ یک وجه دود و دم و تبلیغات و وجه دیگر مسائلی که پشت این دود و دمها پنهان می‌کنند.

برای نمونه امروز روحانی در سبزوار صحبت کرد. از مجموع حرفهایی که زد، اولا روشن نبود بالاخره خط رژیم چیه؟ (خودش می‌گفت هفته آینده ترامپ موضعش رو اعلام می‌کنه-اما با توجه به اینکه تنها ۶ روز مانده، خود روحانی هیچ موضعی اعلام نکرد) اما از اونطرف انبوهی دود و دم بی‌ماده!‌ برای نمونه:

«آمریکا دچار پشیمانی تاریخی می‌شود/ دنیا باید از تحریمهای ما عقب‌نشینی کند/ اگر آمریکاییها فکر می‌کنند ما سرشان کلاه گذاشتیم، به علت وحدت ما بوده!!»

از طرف دیگه یک حرفهایی میزنه که اصل موضوع رو (موضع رژیم درباره برجام) پشتش گم کنه. مثلا اینکه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داریم، درحالیکه هزینه‌مون ۷۰ میلیارده!/ دستورات اقتصادی گرفتیم (اما نمیگه این دستورات چیه!) و...

یعنی چون می‌دونه الان مردم درد اقتصادی دارن، این فیلها رو هوا می‌کنه تا پشتش حرف اصلی، یعنی برجام رو گم کنه.

کما این که چند روز پیش هم ظریف که گفت ما از توانمندیهامون کوتاه نمیایم و... اما ته خط نگفت بالاخره موضع رژیم درباره اون ۴ شرط آمریکا چیه!

در مجموع تلاش می‌کنند دو وجه تضاد رو با هم نشون بدن، که واقعیت زیر اون پنهان بشه. حالا واقعیت چیه؟ خودشون که نمی‌گن و تلاش می‌کنند پنهان کنند. اما میشه علائمی رو دریافت. برای نمونه بحثهایی که امروز در مجلس شد.

س: بحث امروز مجلس چه ربطی به این موضوع داشت؟


ج:در مجلس بحث اف.آ.تی.اف شد. یعنی همون بحث قانون مبارزه با پولشویی که از مدتها پیش در رژیم بر سر تصویب اون بحث و کشمکش هست. امروز هم کشمکش بود که در این میان سالک ربطش با موضع رژیم بر سر ضرب‌الاجل آمریکا رو گفت:

«آقای لاریجانی چرا عجله داریم تا قبل از 22 اردیبهشت که آمریکا موضوعش رو روشن نکرده ما اینها رو مطرح کنیم؟»

پس می‌بینید!‌ به روشنی میگه این بحث ربط داره به سرآمد ضرب‌الاجل آمریکا.

س: که به طور دقیق معنا و ربطش چیه؟


ج:فرض کنید اونطور که سالک میگه این قانون در مجلس رژیم تصویب بشه. معناش چیه؟ یک علامت و نشانه و پالس به طرف مقابل هست. علامت اینه که ما می‌خوایم از منطقه بیرون بکشیم. یعنی یکی از همون شروطی که آمریکا برای خارج نشدن از برجام گذاشته. البته اگر تصویب بشه و اگر فریبکاری توش نباشه. (که در رژیم معمولا فریبکاری هست)

س: که مکانیزم ربط تصویب اف.آ.تی.اف با پذیرش شرط خروج رژیم از منطقه چیه؟ یعنی چطور این پالس رو می‌فرسته؟


ج:قانون اف.آ.تی.اف یا مبارزه با پولشویی، توسط یک نهاد بین‌المللی و معتبر ارائه شده و محورهای مختلفی داره. جوهرش هم اینه که کشورهایی که این قانون رو تصویب می‌کنند، باید تمامی ارتباطات مالی گروههای تروریستی و بزه‌کار رو، نه تنها جلوش رو بگیرن، بلکه به این نهاد بین‌المللی گزارش بکنن. این وضعیت هم زیر نظر و مانیتور اون نهاده و فریبکاری در اون ساده نیست و دارای عواقب سختی هست.

از طرف دیگه، گروههایی که رژیم در منطقه داره و به وسیله اونها دخالتهاش رو در منطقه پیش می‌بره، یا اهرمهای عمق استراتژیک نظام، گروههایی هستند مثل حزب‌الشیطان، حوثی‌ها،‌ حشد‌الشعبی و حتی نیروی قدس سپاه که همه در دنیا به عنوان گروههای تروریستی شناخته میشن و در بعضی کشورها هم رسما لیست گذاری شندند.

پس اگه رژیم اف.آ.تی.اف رو تصویب کنه، یعنی دیگه نمی‌تونه به این نیروهاش پول برسونه و بالاتر از اون، باید تمامی روابط مالی اونها رو گزارش کنه. (این رو هم در نظر بگیرین که حسن نصرالله خودش گفت تمام خرج ما- از سلاح و مهمات تا خانه و آب و نان و همه چیز... توسط رژیم تامین میشه و تا وقتی ایران پول داره، ما هم پول داریم و جای نگرانی نیست)

پس معنای تصویب این قانون در رژیم یعنی پیام به طرف مقابل که من از حمایت از این نیروها دست کشیدم؛ یعنی خروج از منطقه را می‌پذیرم.

برای همین هم سالک از بررسی این قانون در رژیم با عنوان «جای حساس پیچ تاریخه والسلام» نام برد و گفت: «آقای لاریجانی تعریف تروریسم در نگاه جمهوری اسلامی ایران با تعریف تروریسم از نگاه آمریکا اروپا و اسرائیل اختلاف فاحش دارد ما میگوئیم سازمانهای آزادیبخش و گروههایی که علیه اشغال خارجی مبارزه میکنند اینها تروریسم نیستند!»

بعد هم گفت: «استکبار می‌خواهد بر ما فشار بیاورد که چرا ما باید این خواست استکبار رو مورد توجه قرار بدهیم!»

در جلسة امروز مجلس هم با ایما و اشاره گفتند که خلاصه از بالا گفته شده که باید به این لوایح رأی بدیم مثلا یکی از اعضای مجلس گفت که لاریجانی قبل از شروع جلسه علنی نکاتی را گفت، ولی نگفت چه نکاتی که معلوم است نکاتی که قبل از جلسة علنی و به طور غیر علنی به اعضای مجلس گفته می‌شه، از چه قراره!

یا سالک هم یک اشاره گذرا کرد که «چرا یک نهاد خصوصی بین‌المللی باید برای ما تکلیف بکنه. چرا وزیر خارجه ما میره اونجا قول حل این مسائل را میده».

که معلوم می‌شه اساس این لوایحی که در مجلس مطرح شده، قول و قرارش توسط ظریف در آمریکا گذاشته شده.

کیهان خامنه‌ای هم امروز نوشت که این لوایح، « دقیقا ارتباطات منطقه‌ای ایران و حمایت‌های ما از نهضت‌های آزادیبخش و جنبش‌های انقلابی مثل انصار‌الله و حزب‌الله را هدف گرفته بود و معلوم است که پذیرش و تصویب این مقررات، یعنی اجرای برجام دو و سه و...!».

قبلا هم از تصویب این قانون به عنوان «خود تحریمی» نام می‌بردن و اینکه با دست خودمون قاسم سلیمانی و سپاه رو تحریم می‌کنیم!

البته همونطور که گفتم هنوز هیچ موضع روشنی نگرفتند و بررسی همین موضوع رو هم لاریجانی به سه‌شنبه موکول کرد.

بهرحال الان با توجه به اینکه تنها ۶ روز به ضرب‌الاجل مانده، خامنه‌ای که کماکان در سکوته-روحانی هم که مثل امروز تنها دود و دم می‌کنه و حرف مشخصی نمی‌زنه-البته ممکن است پشت پرده معاملاتی هم کرده باشن و ممکن هم هست هیچ کاری نکرده باشن. اما هرچی هست برای رژیم بسیار دردناکه و به همین خاطر اینطور سردرگم و در سکوته.

حالا در این میان مقاومت ایران هم هست که پیاپی ضربات کاری به رژیمی که در این وضعیت هست وارد می‌کند. مثل کنوانسیون دیشب در واشنگتن که البته جای بحث جداگانه داره.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: