در خاطره روزها ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۷ مه

 در خاطره روزها ۱۷اردیبهشت ۷ماه مه


[caption id="attachment_111170" align="alignleft" width="250"]سقوط دژ دین بین فو سقوط دژ دین بین فو[/caption]


۱۷ اردیبهشت-۷ مه«19۵۴ میلادی» سقوط دژ دین بین فو


نبرد بین فرانسه و چریکهای ویتنام به پیروزی «هوشی مین» رهبر ویتنام انجامید . دژ «دین بین فو» در دست فرانسه بود. دهها هزار ویتنامی سه ماه در زیر بمباران، جنگ‌افزارهای سنگین را از کوهستان عبوردادند و «دین بین فو» را محاصره کردند. پس از ۵۶ روز، «دین بین فو» سقوط کرد.





[caption id="attachment_111172" align="alignleft" width="250"]زادروز چایکوفسکی زادروز چایکوفسکی[/caption]

۱۷ اردیبهشت-۷ مه«1۸۴۰ میلادی» زادروز چایکوفسکی


«پیوتر ایلیچ چایکوفسکی» آهنگساز معروف روس چشم به جهان گشود. وی که از پنج سالگی پیانو می‌نواخت تلاش کرد موسیقی ملل را با ساخت آهنگ به یکدیگر نزدیک سازد.





[caption id="attachment_111175" align="alignleft" width="250"]شهادت وارطان در زیر شکنجه شهادت وارطان در زیر شکنجه[/caption]

1۷ اردیبهشت«۱۳۳۳خورشیدی – ۷ مه شهادت وارطان در زیر شکنجه


«وارطان سالاخانیان» مبارز دلیر از جمله ارمنیان مبارزی بود که پس از کودتای 28مرداد، به چنگ دژخیمان شاه افتاد. او یکی از اعضای حزب توده بود که مقاومت کرد و تا آخرین لحظه حیات خود به خلق و آرمان‌هایش وفادار ماند.





[caption id="attachment_111176" align="alignleft" width="250"]مصاحبه دکتر مصدق مصاحبه دکتر مصدق[/caption]

۱۷ اردیبهشت-۷ مه«۱۹۵۲ میلادی» مصاحبه دکتر مصدق


مصدق نخست وزیر وقت در مصاحبه‌ای که هفتم ماه می سال ۱۹۵۲(اردیبهشت 1331) در رسانه‌های آمریکا انتشار یافت گفته بود: «استعمار اروپایی بر سایر ملل که از قرن شانزدهم آغاز شده به این آسانی ریشه‌کن نخواهد شد. ما ایرانیان، نخستین سنگ بنای این مبارزه را قرار داده‌ایم».





[caption id="attachment_111177" align="alignleft" width="250"]زمین‌لرزة سلماس زمین‌لرزة سلماس[/caption]

1۷ اردیبهشت« ۱۳۰۹خورشیدی – ۷ مه زمین‌لرزة سلماس


یک زمین لرزه شهر سلماس در آذربایجان و روستاهای آن را با خاک یکسان کرد و تمام مردم منطقه زیر آوار ماندند. تنها300 نفر نیمه جان از زیر آوار خارج شدند. صدها کیلومتر راه شکاف برداشت. آبهای زیر زمینی بیرون آمد و دریاچة رضائیه پر از آب شد.
لطفا به اشتراک بگذارید: