نگاهی به سخنان روحانی در مشهد – ۱۷اردیبهشت۱۳۹۷

نگاهی به سخنان روحانی در مشهد – ۱۷اردیبهشت۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


دو چهرة روحانی در سفر به استان خراسان رضوی


 

روحانی امروز در دومین روز سفر خودش به استان خراسان رضوی، در مشهد و در نشست شورای اداری استان سخنرانی کرد. این سومین سخنرانی عمومی او در این سفر و در آستانة پایان مهلت ضرب‌الاجل آمریکا در مورد برجام بود. در این سخنرانیها روحانی حرفهای متفاوتی زده و بخصوص حرفش در مورد برجام و ضرب‌الاجل روشن نیست. گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی به همین موضوع اختصاص دارد.

س : در آستانة ضرب‌الاجل و در حالی که رژیم بایستی تمام تمرکزش روی این موضوع و پاسخ به آن باشد، می‌بینیم که روحانی به استان خراسان سفر کرده و آنجا این طرح و آن طرح را افتتاح می‌کند و اینجا و آنجا سخنرانی می‌کند؛ چرا روحانی این کار را می‌کند؟


ج : از قضا هدف اصلی روحانی از این سفر این است که بتواند بهانه و محملی داشته باشد برای سخنرانیهای پشت سر هم و گفتن حرفهای مختلفی که در زمینه‌های مختلف دارد. مخاطب اصلی‌اش در این حرفها نیروهای خود رژیم است تا بتواند فضا را کنترل کند و در وهلة بعد هم هدفش این است که اگر بتواند حرف اصلی خودش را هم بیان کند

مثلاً درباره فضای مجازی و فیلترینگ که این روزها خیلی مطرح است، دوباره همان ژستهای آزاریخواهی خودش را گرفت که بگذارید مردم یک نفسی بکشند! و اینقدر اذیت نکنید و این که انحصار خوب نیست و من با انحصار مخالفم... یا این که ما هم می‌دانیم در پیام‌رسان‌ها و اینترنت مشکلاتی هست. کجا هست که اشکال نداشته باشد. به‌خاطر اینکه یک نفر از پمپ بنزین،‌ بنزین گرفته و بعد مال مردم یا خود را آتش زده یا جایی را از بین برده، دستور دهیم تمام پمپ‌بنزین‌ها تعطیل شود؟ نمی‌شود در دنیای امروز؛ آن دوره گذشت. بگذارید مردم نفسی بکشند. و این که از طریق اینترنت، 200هزار اشتغال ایجاد شده حتی برای خانمهای خانه‌دار!

یا دربارة اشتغال همان وعده‌های پوچ و وعده‌های مسخرة خودش را تکرار کرد. در مورد بحران ارز هم که نرخ دلار از 7هزار تومان هم فراتر رفته، به طور مسخره و وقیحانه‌یی تلاش کرد که دولت را مسلط به امور جلوه دهد و توانسته این بحران را از میان بردارد.

در مورد برجام، روحانی ضمن تلاش برای جواب دادن به حملات باند مخالف که می‌گویند برجام هیچ سودی نداشته و خسارت محض بوده؛ شرح کشافی فواید خیلی زیاد برجام داد و این که برجام یعنی سلامت مردم؛ برجام یعنی داروهای نایاب به دست مردم برسد. وسایل پزشکی که می‌آمد مشکل داشت اما امروز بهترین را وارد می‌کنیم. دنیا تحریم ظالمانه غلطی به ما تحمیل کرده بود که خواستیم از روی سر مردم برداریم. نخستین قدم ما این بود».

یا این که «ما به اولین قدم در برای رفع ظلم در ماه های اولیه رسیدیم. کاری که کردیم میخواستیم به دنیا بگوییم القا نگرانی راجع به ایران القاء غلطی است. اینکه می گویید دنبال بمب هسته‌ای است این توطئه تبلیغاتی است. ایران دنبال بمب نیست. ما خواستیم ایران هراسی را از بین ببریم».

در مورد این حرف باند مقابل که چرا به آمریکا اعتماد کردید و... هم گفت «می‌گویند چقدر به دنیا اعتماد دارید؟ هیچ‌وقت ۱۰۰ درصد نمی‌شود. همه جا اعتماد میشه کرد اما نسبی. همه جا میشه اعتماد کرد اما نه ۱۰۰ درصد؛ ما با کسی توافق نکردیم که اعتماد کنیم ما توافقی کردیم که سازمان ملل آن را تصویب کند که اعتماد ما به سازمان ملل نسبی است».

«اگر امریکا هر اقدام غلطی انجام دهد، بعدها پشیمان خواهد شد و میفهمد خطای استراتژیک انجام داده است. بنابراین مردم باید به آینده و زندگی و اقتصادشان و روابط اقتصادی مطمئن باشند».

به این ترتیب روحانی تلاش کرد با مطرح کردن انبوهی حرفهای مختلف که نسبت به موضوع اصلی فرعی محسوب می‌شود حرف اصلی خودش را بپوشاند.

س: بالاخره حرف اصلی که روحانی می‌خواهد آن را زیر حرفهای فرعی دیگر بپوشاند چیه؟


ج : روشن است که حرف اصلی دربارة برجام و جواب به ضرب‌الاجل آمریکاست که نه روحانی در سخنرانیهای این دو روزه گفت که چه تصمیمی گرفته شده و رژیم می‌خواهد چه کار کند و نه خامنه‌ای و سایر سردمداران بالای رژیم در این باره چیری را گفته‌اند که می‌خواهند چه کار کنند و چه تصمیمی گرفته‌اند. اما می‌خواهند این تصمیم را (هر چه که هست) زیر عباراتی شعاری بپوشانند و یا به خیال خودشان به نیروهای رژیم دلخوشی بدهند، اما حرف اصلی‌شان روشن نیست و نمی‌گویند که بالاخره جوابشان به ضرب‌الاجل چیست؟

س : ولی روحانی در همین سخنرانی امروزش گفته که ما واکنش نشان می‌دهیم و در سخنرانی دیروز در سبزوار هم گفت: « ما راجع به سلاح و دفاع کشور مون با کسی مذاکره نخواهیم کرد ما هر مقدار سلاح و امکانات، هر مقدار موشک مورد نیاز کشور ما باشه می سازیم و انبار می کنیم به کسی ربطی ندارد». امروز هم گفت که ما ار برجام خارج نمی‌شویم و این که خروج آمریکا از برجام روی ما تأثیر ندارد؛ شما چرا اینها را جواب صریح وروشن تلقی نمی‌کنید؟


ج : از قضا همة اینه که گفتید نقش پوششی برای پنهان کردن واقعیت دارد و هیچ کدام حرف اصلی که دنیا منتظر شنیدن آن از رژیم هستند، تلقی نمی‌شود. حرف اصلی که رژیم باید صراحتاً بیان کند این است که آیا شروط ۴گانه‌یی را که ماکرون اعلام کرده و ترامپ هم پذیرفته، می‌پذیرد یا نه؟ بله می‌گوید ما موشک می‌سازیم و انبار می‌کنیم، اما نمی‌گوید موشک بالستیک چون بحث موشک بالستیک دور برد است. یا می‌گوید هر قدر بخواهیم سلاح می‌سازیم! دعوا که بر سر توپ و تانک ساختن نیست؛ در این صحبتها معلوم نیست در سفر اخیر ظریف به آمریکا، او پشت پرده چه قولهایی و چه تعهداتی به آمریکا داده تنها ما علائمی دریافت کرده‌ایم که هنوز نمی‌توان از روی آنها قضاوت قطعی کرد که رژیم چه تصمیمی گرفته است. در مورد

س : این علائم و نشانه‌ها که اشاره کردید چه چیزهایی است؟


ج : یکی آزادی زندانیان یا گروگانهای آمریکایی در ایران است، که ظریف در همین سفر اخیرش به آمریکا وعدة آن را داده است.

یکی دیگر همین مطرح کردن شتابزدة لوایح سه گانه است که مهره‌های دلواپس مانند آخوندسالک آن را با

و روزنامة رسالت امروز هم نوشت: « اف.اِی.تی.اف به ایران هشدار داده است که اگر این سه لایحه را تصویب نکنید و مفاد آن را عملیاتی نکنید، همچنان در لیست سیاه باقی خواهید ماند ... و به عنوان یکی از کشورهای پر ریسک و غیر همکار معرفی می شوید و هیچ شرکت و بنگاه اقتصادی در جهان با شما معامله نخواهد کرد. دولت ما هم از ترس مرگ می خواهد با عملیاتی کردن این سه لایحه، خودکشی کند!».

و کیهان هم دیروز نوشت:‌ « خوب است بدانید در میان 9 اقدام مشخصی که FATF اجرای آنها را از مقامات کشورمان طلب کرده بود، مواردی مانند تصویب «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یا همان پالرمو» و لایحه «اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی» وجود داشت که هر دو دقیقا ارتباطات منطقه‌ای ایران و حمایت‌های ما از نهضت‌های آزادیبخش و جنبش‌های انقلابی مثل انصار‌الله و حزب‌الله را هدف گرفته بود و معلوم است که پذیرش و تصویب این مقررات، یعنی اجرای برجام دو و سه و...!...

اما علامت مهم دیگر سکوت خامنه‌ای است که نشان میدهد رژیم هنوز تصمیم قطعی نگرفته است.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: