اعلام تصمیم ترامپ در رابطه با برجام و بازتابهای آن در دورن رژیم

اعلام تصمیم ترامپ در رابطه با برجام و بازتابهای آن در دورن رژیم


گفتگو با اسدالله مثنی – ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷


سرآسیمگی و وحشت از تعیین تکلیف زودرس آمریکا


 

همان طور که در خبرها و گزارشها دیدید، وقتی رئیس جمهور آمریکا دیروز اعلام کرد که روز سه شنبه امروز و 4روز زودتر از موعد پایان مهلت ضرب‌الاجلی که تعیین کرده بود، تصمیم خود دربارة برجام را اعلام می‌کند، این موضوع بلافاصله به خبراول دنیا تبدیل شد و طبعاً شوک شدیدی هم به رژیم وارد آورد. بررسی پیامدها و بازتابهای این موضوع در رژیم موضوع گفتگوی امروز ما با اسدالله مثنی است.

س: این جلو افتادن و تصمیم پیشرس رئیس جمهور آمریکا چه بازتابی در رژیم داشته و مهره‌ها و رسانه‌های رژیم چطور اون رو ارزیابی کردند؟


ج : مطالب رسانه‌های رژیم همه گویای این است که رژیم خیلی شوکه شده و غافلگیر شده.

اما مهمترین علامت و واکنش رژیم همین اقدام شتابزده امروز مجلس است. اینها می‌خواستند برای حفظ ظاهر چند روز این قضیه را مورد بحث قرار بدهند موافق و مخالف درباره آن صحبت کنند و بعد از چند روز تصویب کنند. اما بعد از اعلام تصمیم زودرس از جانب رئیس جمهور آمریکا به طور خنده‌داری به خودشان جنبیدند و امروز در یک جلسة کوتاه غیر علنی و صحبت کوتاهی که علی لاریجانی گفت بلافاصله آن را با یک اکثریت قاطع تصویب کردند. معلوم است که لاریجانی حکم حکومتی ولی فقیه را به اعضای مجلس گوشزد کرده و گفته که باید رأی بدهید و انها هم که قرار است مطیع محض ولایت فقیه باشند رای داده‌اند.

خود این نشان میدهد که رژیم چقدر سراسیمه شده و وحشت کرده.

س : از کجا با این اطمینان میگویید حکم حکومتی در کار بوده؟


ج: روزنامه کیهان امروز به نقل از محمد جواد فتحی عضو کمیسیون حقوقی مجلس نوشته:‌ « در این شرایط که شاهد آن هستیم، تنها راه اصلاح دو قانون مبارزه با پولشویی و منع تأمین مالی تروریسم و الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و منع تأمین مالی تروریسم به دست با کفایت رهبر معظم انقلاب باز خواهد شد و ایشان باید حکمی در این رابطه بدهند و الا با این صحن مجلس و نظرات کمیسیون قضایی و خصوصاً عدم شناخت که برخی نمایندگان مجلس از ماهیت این موارد، عمق مسائل مالی و تأثیرات فاکتورهای جهانی و بین‌المللی در سقوط اقتصاد ملی ما، بعید می‌دانم که مجلس توان و اراده اصلاح موارد یاد شده را داشته باشد.

البته منظور نامبرده که این حرف را زده این است که خامنه‌ای وارد شود و با حکم حکومتی جلو تصویب این لوایح را بگیرد و کیهان هم با همین منظور آن را منعکس کرده است. بنابراین معلوم می‌‌شود که موضوع تصویب یا عدم تصویب این لوایح موکول به حکم حکومتی خامنه‌ای است و حرفهای کوتاه لاریجانی و تصویب بلافاصله لوایحی که این همه رویش بحث و گفتگو بوده جز برای ابلاغ حکم خامنه‌ای نمی‌تواند باشد

 س: خب تصویب این لوایح که شما این قدر روش تاکید می‌کنید، ربطش با موضوع برجام چیه؟


ج : اظهارات نمایندگان که الان بخشهایی از اون را شنیدیم خودش گویا بود، از جمله:

آخوند سلیمی خب اجازه میدادیم الان چه ضرورتی داشت که بعد حرف و حدیث هایی که بله مجلس با هر کیفیتی تا 22 اردیبهشت بعضی از مسائل رو تعیین تکلیف ما احتیاط کنیم آقای دکتر که بعد حرف برای ما در نیاد

حاجی نماینده مجلس: بنظر میرسه برخی تلاش دارند هر طور که هست این الحاق به کنوانسیونهای استعماری رو در مجلس به تصویب برسونند؛

جعفر پور نماینده مجلس: اف ای تی اف یعنی افتادن به پرتگاه اما اینها یعنی قدم به قدم به لبه پرتگاه رفتن، مبارزه با پولشویی، پیمان پالرمو اینها قدم به قدم رفتن به اون سمت هست، درسته به ما حق انتخاب دادند گفتند یا خودکشی کنید یا ما شما رو میکشیم چرا ما خودکشی بکنیم؟ ...

اما علاوه بر این اجازه بدین باز هم از کیهان خامنه‌ای امروز نقل کنم که تحت عنوان « مجلس به سود مردم رأی می‌دهد یا به نفع اتاق جنگ آمریکایی‌ها؟!» آشکارا رأی مثبت به این لوایح را خیانت خوانده و نوشته:

« جنگ ارزی در میدان نبرد تهران بالا گرفته و هر روز شاهد تلاش دشمن برای ایجاد بحران و نهایتا کودتای ارزی با قصد و هدف براندازی نظام اسلامی هستیم.

اما فکر کنید در هنگامه این جنگ بزرگ،کسانی باشند که حاضر شوند سرپل به دشمن بدهند! باور کردنی نیست!؟

پس چرا حالا که جنگ ارزی همه‌جانبه و ویرانگر در جریان است، عده‌ای از دل حصار مقاومت، در عمق پایتخت نشسته‌اند و می‌کوشند راهی برای آمریکا به داخل خانه باز کنند!؟

تصویب کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم،دقیقا همان کار است، باز کردن پای آمریکا به درون محاصره و معرکه!

می‌دانید که قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم با هدف جامه عمل پوشاندن به خواست غرب در سال ۱۳۹۴ تصویب شد».

س: تصویب این لوایح با حرفهای روزهای اخیر روحانی در خراسان یا با پیام ویدیویی ظریف که در آنها گفته بودند که ما می‌ایستیم و تن نمی‌دهیم و... همخوانی ندارد. چرا با همة این حرفها رژیم زیر بار رفت؟


ج : البته روحانی حرفهای مختلفی زد ولی هم حرفهای روحانی و هم حرفهای ظریف همه در جهت دود و دم استتار برای عقب‌نشینی رژیم بود؛ کما این که در غرب اصلا پیام ظریف را جدی نگرفتند و تحلیلگران هم آن را برای مصرف داخلی ارزیابی کردند. حرفهای اصلی را ظریف در سفر اخیرش به آمریکا مستقیما به آمریکاییها زده بود و از جمله هم دربارة آزادی زندانیان آمریکایی و هم در باره عقب‌نشینی از منطقه حرفهای آشکاری زده بود.

س: خب حالا رژیم با تصویب این لوایح، واقعا انتظار داره که آمریکا از برجام خارج نشه؟


ج : شاید حرفهای امروز مطهری که امروز در حاشیة جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفته، بتونه پاسخی برای این سؤال باشه.

مطهری گفته: « اگر اروپایی‌ها ضمانت مستحکمی به ایران بدهند که در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی می‌کنند و به برجام ادامه می‌دهند بهتر است ما در برجام بمانیم.

به نظرم باید مهلت یک یا دو ماهه به اروپا برای دادن ضمانت قوی به ایران بدهیم تا آنها خسارت‌های احتمالی وارد شده به ایران را هم جبران کنند.

مطهری (در پاسخ به این پرسش که آیا توان موشکی قابل مذاکره است؟)؛ به هیچ وجه توان موشکی قابل مذاکره نیست البته به نظرم اشکالی ندارد که در مسائل منطقه مذاکره کنیم، همان‌طور که اکنون مذاکره درباره یمن در جریان است و تاکنون درباره سوریه هم مذاکره کردیم. این مساله مهمی نیست چون ما در منطقه دست برتر را داریم.

یعنی رژیم با این کرنشها و عقب‌نشینی‌ها می‌خواهد سعی کند برای اروپاییها فضایی ایجاد کند که آنها بتوانند از آمریکا برای رژیم یک فرجه‌یی بگیرند. ضمن این که می‌بینید با شرط منطقه‌یی موافقت کرده است.

یکی از کارشناسان رژیم به نام فؤاد ایزدی هم در یک مصاحبه با تلویزیون رژیم (17/2) گفت: خروج آمریکا از برجام دو نوع می‌تواند باشد: نرم و سخت. خروج سخت به این معنا که اعلام میکند از برجام خارج می‌شود و مسئولیت خروج را می پذیرد تحریمهای آمریکایی را بر میگرداند... خروج نرم به این معنی که تعلیق را ادامه نمیدهد یعنی خارج میشود، منتهی مسئولیت هم نمی پذیرد».

شاید دقیقا و قطعا نتوان گفت که رژیم کدام شق را ترجیج می‌دهد، اما روشن است که از نظر رژیم دو تابلو حتی در مورد خروج از آمریکا وجود دارد که رژیم احتمالاً شق نرم را ترجیح می‌دهد و بنابراین سعی می‌کند راه را برای این شق هموار کند.

در واقع همان طور که رسانه‌های باند خامنه‌ای از جمله روزنامه رسالت ارگان باند مؤتلفه (17 اردیبهشت) می‌نویسد: تفاوت این دو شق تفاوت مرگ و خودکشی است. « دولت ما هم از ترس مرگ می خواهد با عملیاتی کردن این سه لایحه، خودکشی کند!».
لطفا به اشتراک بگذارید: