اعلام پیشرس ترامپ و دلهره در رژیم – ۱۸اردیبهشت۱۳۹۷

اعلام پیشرس ترامپ و دلهره در رژیم – ۱۸اردیبهشت۱۳۹۷


گزیده ای از اظهار نظرها و انعکاسات در رسانه ها


 

از لحظه‌یی که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد منتظر 12می (22اردیبهشت) نمی‌ماند و تصمیم خود دربارة برجام را روز سه شنبه (18 اردیبهشت) اعلام می‌کند، این موضوع به خبر یک دنیا تبدیل شد، اما در ایران و در رژیم حاکم بر ایران، این تنها یک خبر نبود، طوفانی بود که سراپای رژیم را درنوردید و عمیقاً آن را تکان داد. مجلس رژیم که مشغول باصطلاح بررسی لوایح سه گانة مربوط به مباره با تروریسم و پولشویی را که در واقع پیوست پیمان اف ای تی اف بود، به سرعت به هم آمد و بعد از یک جلسة غیرعلنی کوتاه که در آن لاریجانی نکاتی را گوشزد کرد، این لوایح با اکثریتی قاطع به تصویب رسید که یک کرنش آشکار و نمادین بود. اقدامی که روزنامة کیهان پیشاپیش آن را یک خیانت تاریخی توصیف کرده بود. نگاهی می‌کنیم به گزیده‌یی از اظهارنظرها ومطالبی که در همین رابطه توسط مهره‌ها و رسانه‌های رژیم بیان شده است:

خبرگزاری سپاه پاسداران ۱۸ اردیبهشت


روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم تازه رئیس جمهور آمریکا در زمینه اعلام پیش از موعد نظرش درباره برجام به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات کاخ سفید گزارش داد که به نظر میرسد ترامپ مایل است از توافق خارج شود و تحریمهایی که به واسطه توافق هسته‌ای به حالت تعلیق درآمده بود را بازگرداند.

ترامپ در حالی قرار است روز سه شنبه تصمیم خود را اعلام کند که هنوز دیپلماتهای اروپایی و آمریکایی درحال مذاکره درباره آنچه آنها اصلاح عیوب برجام میخوانند هستند. هفته پیش امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته بود که ترامپ از روند مذاکرات وزارت خارجه کشورش با دیپلماتهای اروپایی مطلع نیست.

مجتبی ذوالنوری عضو مجلس ارتجاع ۱۸ اردیبهشت


پیش بینی می‌کنم ترامپ از برجام خارج شود.

ما پیش بینی می کنیم با توجه به مجموعه اخباری که وجود دارد ترامپ خروج از برجام را اعلام کند یا شروط سنگین تری با همراهی اروپا برای ایران بگذارد که در هر دو صورت برای ما یکسان است و تفاوتی ندارد چراکه برای برجام پیوست و شرط جدیدی پذیرفته نمی شود .جمهوری اسلامی ایران خودش را برای وضعیت های مختلف آماده کرده است و برجام آش دهن سوزی برای مردم ما نبوده است که برای حفظ آن نگران باشد و تلاش کند .

قاسم محبعلی دیپلمات سابق رژیم ۱۸ اردیبهشت


ایران در هر حال نباید از برجام خارج شود. زیرا در صورت خروج ایران، دوباره به فصل هفت منشور سازمان ملل بازخواهیم گشت و قطعنامه های شورای امنیت بار دیگر فعال می شود.در این صورت استقلال و حاکمیت ملی، سیاست خارجی و سیاست های امنیتی ایران همگی تحت نظارت بین المللی قرار خواهد گرفت؛ بنابراین در هر صورت، چه آمریکا از برجام خارج شود و چه نشود، ایران نفعی در خروج از برجام ندارد.ایران باید تمام تلاشش این باشد که دوباره به شورای امنیت بازنگردد. در ایران به اشتباه تبلیغ شد که مسئله برجام اقتصادی است؛بلکه ایران پیش از برجام، از نظر امنیتی تحت نظارت شورای امنیت قرار گرفته بود و این شورا حق دخالت در ایران را داشت اگر ایران با اروپا برای ماندن در برجام، توافق کند، حتی اگر آمریکا از آن خارج شود، ممکن است از نظر اقتصادی فشارهایی به ایران وارد شود ولی از نظر امنیتی و حقوقی می توانیم امیدوار باشیم که از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شویم.

خبرگزاری مهر آخوندی ۱۸ اردیبهشت


روایت حسن بیگی از جلسه غیرعلنی مجلس؛

لاریجانی: آمریکا از برجام بیرون برود، مقابله به مثل می‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: لاریجانی در جلسه غیرعلنی تاکید کرد که اگر آمریکا از برجام بیرون برود قوای سه گانه آمادگی دارند مقابله به مثل کنند.

سایت حکومتی عصر ایران ۱۸ اردیبهشت


شاید تصمیم ترامپ که امروز اعلام شود این باشد که دولت ایالات متحده آمریکا " ضمن اعلام خروج از برجام "مهلت 6 ماهه" برای بازگشت دوباره تحریم‌های هسته‌ای آمریکا را مهلتی می‌داند که در آن می‌بایست دولت‌های اروپایی، جمهوری اسلامی ایران را به شروط جدید برجام مطابق نظر آمریکا راضی کنند. این مهلت 6 ماهه می تواند فضایی برای دیپلماسی و رسیدن به یک راه حل میانه فراهم کند؛ البته اگر دو طرف اصلی این معامله یعنی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بتوانند به یک توافق مرضی‌الطرفینی در این باره برسند که با شرایط کنونی بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۱۸ اردیبهشت: حسن بهشتی‌پور


ترامپ امشب از برجام خارج نخواهد شد/ خروج از NPT بدترین سناریو در برابر تصمیم آمریکا است

فشارها به ایران در جهت تن دادن تهران به مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است.اگر خروج آمریکا از برجام به معنای اعمال تحریم‌های ثانویه باشد، این موضوع به معنای بی‌خاصیت شدن برجام است و پاسخ ایران هم شدید خواهد بود ولی اگر اتحادیه اروپا به همکاری خود با ایران ادامه دهد و فقط آمریکا همکاری نکند، فضا‌، فضای دیگری است.آمریکایی‌ها می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن ایران در موضوعات غیربرجامی مانند توان دفاع موشکی و مسائل منطقه‌ای، ایران را تحت فشار قرار دهند تا ایران عصبانی شده و خود از برجام خارج شود که فرض تقریبا محالی است زیرا (نظام) هوشمندانه دست طرف آمریکایی را خوانده و اولین کشوری نخواهد بود که از توافق هسته‌ای خارج شود.

 

 

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: