در خاطره روزها ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۱۰ مه

در خاطره روزها ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷


 

[caption id="attachment_112200" align="alignleft" width="250"]زلزله در بیرجند و قائن زلزله در بیرجند و قائن[/caption]

20 اردیبهشت ۱۳۷۶-۱۰مه زلزله در بیرجند و قائن


زلزله‌ای به‌شدت ۳/۷ریشتر جنوب استان خراسان را لرزاند و دهها هزار نفر را به‌کام ویرانی و مرگ کشاند. رژیم آخوندی سرگرم نمایش انتخاباتی بود حاضر نشد هیچ ارگان بین‌المللی برای کمک به آسیب‌دیدگان وارد کشور شود.







[caption id="attachment_112201" align="alignleft" width="250"]لغو قانون کاپیتولاسیون لغو قانون کاپیتولاسیون[/caption]

۲۰ اردیبهشت «۱۳۰۷خورشیدی» ۱۰ مه لغو قانون کاپیتولاسیون


در سال ۱۲۰۷ خورشیدی معاهدة «ترکمانچای» که متضمن مصونیت اتباع خارجی بود به امضا رسید. با قانون «کاپیتولاسیون» هرگونه مداخله و جنایت از اتباع خارجی در ایران سر می‌زد، محاکم ایران حق رسیدگی به آن نداشت. صد سال بعد در ۱۳۰۷ خورشیدی، لغو «کاپیتولاسیون» که از خواسته‌های آزادیخواهان ایران بود، لغو شد.







[caption id="attachment_112202" align="alignleft" width="250"]نخستین زن نامزد ریاست جمهوری آمریکا نخستین زن نامزد ریاست جمهوری آمریکا[/caption]

۲۰ اردیبهشت -۱۰ مه «۱۸۷۲ میلادی» نخستین زن نامزد ریاست جمهوری آمریکا


«ویکتوریا وودهول» ناشر هفته نامه «وودهول» با وجودی که قانون اساسی ایالات متحده اجازة شرکت در انتخابات را به زنان نداده بود خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد. ولی در روز رای‌گیری، وی و سایر بانوان را به حوزه‌های اخذ آرا راه ندادند.







[caption id="attachment_112203" align="alignleft" width="250"]شجاعت جان ویلکس شجاعت جان ویلکس[/caption]

۲۰ اردیبهشت -۱۰ مه «۱۷۶۸ میلادی» شجاعت جان ویلکس


«جان ویلکس» روزنامه نگار انگلیسی به خاطر سرمقالة نشریه‌اش به دستور پادشاه انگلستان (جورج سوم) بازداشت شد. وی در این مقاله به نطق پادشاه انتقاد کرد و نوشت: اگر شاه ‌به زیان قرارداد صلح پاریس آگاه نیست از ملت جداست و اگر می‌داند و از قرارداد تمجید کرده خائن است.







[caption id="attachment_112204" align="alignleft" width="250"]ورود مورگان شوستر به تهران ورود مورگان شوستر به تهران[/caption]

۲۰ اردیبهشت «۱۲۹۰خورشیدی» ۱۰ مه ورود مورگان شوستر به تهران


به دنبال موافقت مجلس با استخدام مستشاران خارجی برای سامان دادن اوضاع اقتصادی کشور، دولت ایران در پی انجام قراردادی با ایالات متحده آمریکا، یک هیئت مستشار مالی برای اصلاح امور مالی به کشور دعوت کرد و در این روز، هیئتی به ریاست مورگان شوستر وارد ایران شد.









لطفا به اشتراک بگذارید: