در خاطره روزها ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۱۲ مه

در خاطره روزها ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷


 

[caption id="attachment_113326" align="alignleft" width="250"]کشف توطئة ترور دکتر مصدق کشف توطئة ترور دکتر مصدق[/caption]

۲۲ اردیبهشت «۱۳۳۰خورشیدی»۱۲ مه کشف توطئة ترور دکتر مصدق


در این روز «دکتر مصدق» که در مقام نخست وزیری بود، توطئه‌ای را فاش کرد که طی آن قرار بود عوامل دربار و استعمار وی را ترور کنند.







[caption id="attachment_113328" align="alignleft" width="250"]اعدام دکتر حشمت اعدام دکتر حشمت[/caption]

۲۲ اردیبهشت «۱۲۹۸خورشیدی»۱۲ مه اعدام دکتر حشمت


«دکتر حشمت» از یاران «میرزا کوچک خان» به دستور «معظم خراسانی» حکمران گیلان، همراه با عده‌ای دیگر از آزادیخواهان به دار آویخته شد.

چند ماه بعد که میرزا «جمهوری گیلان» را در رشت اعلام کرد، طی نطقی بر مزار «دکتر حشمت» از او با عنوان شهید تجلیل بسیار نمود.







[caption id="attachment_113331" align="alignleft" width="250"]زادروز کامپیوتر در آلمان زادروز کامپیوتر در آلمان[/caption]

۲۲ اردیبهشت -۱۲ مه «۱۹۴۱ میلادی» زادروز کامپیوتر در آلمان


«کنراد زوس» دانشمند آلمانی و استاد دانشگاه، کامپیوتری ساخت که توان برنامه نگاری داشت. وی هنگام اختراع رایانه ۳۱ ساله بود و در دسامبر ۱۹۹۵ در ۸۵ سالگی درگذشت.







[caption id="attachment_113332" align="alignleft" width="250"]قتل نخست وزیر انگلستان قتل نخست وزیر انگلستان[/caption]

۲۲ اردیبهشت -۱۲ مه «۱۸۱۲ میلادی» قتل نخست وزیر انگلستان


«اسپنسر پرسوال» نخست وزیر انگلستان در تالار انتظار مجلس نمایندگان به‌دست «جان بلینگام» کشته شد. «جان» که ورشکست شده و سرمایه‌اش را از دست داده بود، برای دادن عریضه به نخست وزیر به مجلس رفت و در آنجا به قتل «پرسوال» دست زد.







[caption id="attachment_113333" align="alignleft" width="250"]قتل نخست وزیر انگلستان قتل نخست وزیر انگلستان[/caption]

۲۲ اردیبهشت -۱۲ مه «23 پیش از میلاد» صلح خواهی اگوستوس


اگوستوس" امپراتور روم اعلام کرد که دولت روم یک دولت تجاوزگر نیست و جنگهایی را که به آن دست می‌زده است به منظور تامین صلح بوده و «آزادیبخش» باید بشمار آیند!، از آن پس، عبارت صلح رومی (پاکس رومانا) وارد تاریخ شد.









لطفا به اشتراک بگذارید: