نگاهی به روزنامه‌های حکومتی امروز – ۲۲اردیبهشت۱۳۹۷

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی امروز – ۲۲اردیبهشت۱۳۹۷


بررسی رویکردهای متفاوت روزنامه های باندهای مختلف نظام


 

روزنامه های حکومتی دو باند، امروز شنبه ۲۲اردیبهشت، رویکردی کاملاً متفاوت نسبت به وقایع دارند؛ در حالی که روزنامه‌‌های باند روحانی نه وقعی به دیدار نمایشی خامنه ای از نمایشگاه کتاب رژیم و نه نسبت به نمایشها و عربده‌کشیهای خیابانی بعد از نمازهای جمعه، اما روزنامه‌های باند خامنه‌ای آنها را با عکس و تیتر درشت در صفحات اول خود برجسته کرده‌اند. اما اغلب روزنامه‌های هر دو باند به برجام پرداخته‌اند با این تفاوت که روزنامه های باند ولی‌فقیه، اغلب تیترهای خود را به نافرجامی برجام اختصاص داده اند، اما روزنامه های باند روحانی فضای مثبت نسبت به مذاکره با کشورهای اروپایی برای بقای برجام را منعکس کرده‌اند:

آرمان: ایران و اروپا اعتماد متقابل

آفتاب یزد: تکاپوی دیپلمات ها از تهران تا برلین برای حفظ برجام

ایران : تکاپوی اروپا برای حفظ برجام

تجارت: اروپا مصمم به تضمین برجام/ سران کشورهای اروپایی در گفتگو با رییس جمهور تاکید کردند؛

جمهوری اسلامی: آغاز مذاکرات وزیر خارجه با ۵ کشور عضو برجام

در تیترهای اول روزنامه های باند خامنه ای، برجام و چشم انداز مذاکرات با اروپا بر سر برجام بدبینی و شک و ابراز ناامیدی دیده می شود:

ابرار: رئیس سازمان بسیج سازندگی: آمریکا با خروج از برجام می خواهد فاز جدیدی از حمله به ایران را شروع کند

رسالت: اروپا در بدعهدی تفاوتی با آمریکا ندارد

سیاست روز: حداقل صادقانه عذرخواهی کنید/ مردم سرنوشت برجام را تعیین می کنند؛

عصر ایرانیان: پلیس خوب اروپایی در همسویی کامل با واشنگتن

کیهان: نگاهی تحلیلی و مستند به بیش از 10دروغ ترامپ

وطن امروز: تحریمهای شدیدتر از قبل

روزنامه های باند روحانی نسبت به آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس غلط کردم گویی کرده و بر ضرورت عقب نشینی کامل در برابر آمریکا و آویختن به اروپا تاکید نموده‌اند:

اعتماد: تابوها را پاک کنیم. فاش و آشکار اینکه مذاکره جامع و واقعا جامع را باید گزینه‌ای جدی دانست.

شرق: نباید اجازه داد کسانی که در داخل یا خارج از کشور از توسعه بحران بین‌المللی علیه ایران سود می‌برند، با نفرت‌پراکنی این موقعیت ممتاز و طلایی ایران را بسوزانند.

آرمان: علی خرم: آنچه اروپا از ایران انتظار دارد، این است که ایران با اروپا در موضوعات مورد ادعای آمریکا هماهنگی حداقلی داشته باشد تا اروپا بتواند به خوبی در مقابل آمریکا بایستد. موضوعات مهم موشکی، نقش ایران در منطقه و حقوق بشر که موضوعات حساس اروپا به شمار می‌روند، موضوعاتی نیستند که در گفت‌وگو با اروپا قابل مدیریت نباشند

آرمان:‌ ایران به جای احساسی برخورد کردن و پرچم آمریکا را در مجلس آتش زدن که کار درستی نیست به فکر چاره‌های قانونی و حقوقی باشند. به نظر می‌رسد الان بیش از هر زمان دیگر نیاز به استفاده از اهرم حقوقی و حقوق بین‌المللی دارد و نه جنجال‌های سیاسی.

جهان صنعت: ‌چه باید کرد؟

اگرچه پایبندی ایران به برجام مورد تایید اعضای اروپایی برجام است اما آنها مانند آمریکا در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی آن موافقتی ندارند

بدیهی است که تعدیل در برنامه‌های موشکی و همچنین تجدید نظر در سیاست‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش کلیدی در بقای برجام و حفظ ماندگاری آن بازی کند و عاملی برای ماندن اروپا در کنار ایران باشد‌.

در غیر این صورت چه‌بسا ممکن است ایران اروپا را نیز از دست بدهد‌. البته تعدیل در برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای هیچ‌گاه نباید برای سیاست‌بازان و تصمیم‌گیران سیاست‌های منطقه‌ای و راهبردی ایران، به معنای عقب‌نشینی تلقی شود‌.

جمهوری اسلامی: اندکی هم به نقش خودمان در بهانه دادن به رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام بیاندیشیم. ما می‌توانستیم بسیاری از کارها را انجام دهیم بدون آنکه آن کارها را در بوق کنیم و به خاطر انجام آنها شیپور بزنیم.

چه چیز ما را به دردست گرفتن بوق و کرنا و جار زدن آنچه آن را جار نمی‌زنند وادار کرد؟ آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس شورای اسلامی نیز پدیده جدیدی است که با هیچ منطقی سازگار نیست.

روزنامه های باند ولی فقیه ارتجاع به باند رقیب بر سر برجام و بن بست نظام حمله کرده اند و در بیانی ضد ونقیض در نهایت به مذاکره با اروپا تن داده اند:‌

وطن امروز: مهدی محمدی: همه چیز از روزی شروع شد که آمریکا سخنگویانی در داخل ایران پیدا کرد و سازش به عنوان یک راه‌حل برای مشکلات اقتصادی تصویر شد... ما دوباره در آستانه یک مذاکرات برجامی دیگر ایستاده‌ایم؛ واجب‌ترین کار اکنون این است که درس‌هایی را که از مذاکرات و توافق پیشین گرفته شده در مذاکرات جدید لحاظ کنیم

جوان: هر کس در داخل کشور یا هر ایرانی‌ای که اصرار به خلع موشکی و هسته‌ای یا عقب‌نشینی منطقه‌ای به بهانه پیشگیری از جنگ دارد، یا قدرت تشخیص ندارد یا مستقیماً در خدمت اهداف امریکاست.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: