گرداب برجام حسرت گذشته و وحشت از آینده – ۲۳اردیبهشت۱۳۹۷

گرداب برجام حسرت گذشته و وحشت از آینده – ۲۳اردیبهشت۱۳۹۷


نگاهی به اظهارات مقامات رژیم در رابطه با برجام


 

سرگیجه و سر درگمی شدیدی در مورد برجام در هر دو باند رژیم دیده می‌شود. این سر درگمی، خودش را در رابطه با همة مسائل و جوانب مربوط به برجام، مانند چگونگی رابطه با اروپا، تحریمها و چگونگی مقابله با آن و همچنین شماتت یکدیگر در رابطه با گذشته و فرصتهای سوخته و هم‌چنین وحشت از آیندة تیره و تار خود را نشان می‌دهد که البته همة اینها آمیخته با فریبکاری و جنگ باندی، معجون و ملغمه‌یی را شکل داده که باعث گیجی و سردرگمی بیش از پیش خود رژیم شده است. گزیده‌ای از اظهارات و مطالب سردمداران و مهره‌ها و رسانه‌‌های رژیم می‌تواند تصویری از این پدیده به دست دهد. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

ولایتی مشاور خامنه ای ۲۲ اردیبهشت


درباره اروپایی‌ها و سایر اعضا باید بگویم تا جایی که مربوط به روسیه و چین می‌شود، تاکنون از آن‌ها نقض عهد ندیده‌ایم و همواره به تعهدات خود پایبند بوده‌اند. اروپایی‌ها نیز قول دادند اما همان‌طور که دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، این دو سه هفته آزمونی برای اروپایی‌هاست برای اینکه نشان دهند واقعا به تعهدات‌شان پایبند هستند یا اینکه می‌خواهند از آمریکا تبعیت کنند.

خبرگزاری حکومتی آنا ۲۲ اردیبهشت


آب پاکی اروپایی‌ها روی دست ایران

کارشناسان و خبرگان اقتصاد می‌گویند حتی اگر سران سه دولت اروپایی تضمین‌های محکم کتبی بدهند که از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکا دفاع می‌کنند، ازلحاظ فنی، امکان اجرای خواسته اروپایی‌ها ممکن نیست.تنبیه آمریکا برای عدم پایبندی به تحریم‌ها جریمه نقدی نیست، بلکه قطع از چرخه دلار و پیگرد قضایی در حوزه آمریکاست. در اروپا اساساً ادامه حیات بانک، بدون چرخه دلار شدنی نیست، چراکه این قطع صرفاً شامل استفاده از چرخه انتقال نیست و مجوز‌های یورو دلار را هم شامل می‌شود.

فریدون مجلسی دیپلمات سابق رژیم ۲۲ اردیبهشت


خروج از برجام برای کشورهای دیگر، می تواند به این معنی تعبیر شود که ما می خواهیم به سمت بمب هسته ای برویم.عده ای تصور می کنند اگر ما بمب هسته ای داشتیم، دیگر کسی نمی توانست جلو ما نفس بکشد و هر کاری می خواستیم می کردیم. کره شمالی هم بمب هسته ای داشت و هم وسیله حمل آن را؛ اما به زیان کشورشان تمام شد.

برای گروه دیگری هم خروج از برجام، صرفا ژست است وگرنه برای خارج شدن از برجام کافی است سوئیچ پایش های آژانس بین المللی انرژی اتمی را خاموش کنند.

خروج از برجام باعث می شود چین و روسیه به ناچار به تحریم ها می پیوندند و همین تجارت بخور و نمیر با این کشورها هم منتفی خواهد شد.

سایت حکومتی بهار ۲۲ اردیبهشت


فرصت از دست رفته در دوران اوباما، عدم استفاده از دست بالای ایران در بحران سوریه، بی توجه به خواسته‌های مکرّر و‌ جدی طرف‌های اروپایی برای حل مسائل منطقه‌ای، ناهماهنگی‌های داخلی در چگونگی استفاده از توانمندی‌های موشکی و عدم پذیرش نقش‌آفرینی وزارت امور خارجه در مذاکرات حقوق بشری چند موضوعی بود که سبب فرصت سوزی آشکار برای ایران و هدیه‌ای به دونالد‌ ترامپ، نتانیاهو و شاهزاده سعودی بود. به این‌ترتیب باید این واقعیت تلخ و گزنده را پذیرا باشیم که همانقدر که‌ ترامپ شایسته ملامت و اعتراض است نظامات تصمیم‌گیری کشورمان را نیز باید با رویکردی دلسوزانه و مبتنی بر منافع ملی نقد کرد تا در آینده‌ای که شاید خیلی هم دور نباشد دیگر شاهد چنین اشتباه‌ها و سهل‌انگاری‌های شاید ناخواسته‌ای نباشیم

علی تاجرنیا عضو سابق مجلس ارتجاع ۲۲ اردیبهشت


کار نمایندگان مجلس اوج نابخردی سیاسی و بر خلاف منافع ملی کشور بود. امیدوارم در این مقطع حساس مسولان نظامی کشور نیز با درک صحیح از شرایط کمک کنند تا همدلانه منافع جمهوری اسلامی را پیش ببریم.»خروج آمریکا از برجام یک موضوع بسیار مهم است و ما نمی توانیم آن را مثل خروج یکی دیگر از اروپایی ها تلقی کنیم. به اعتقاد من با توجه به اینکه اروپا نشان داده در عمل مستقل از آمریکا رفتار نمی کند و مناسبات خود با ایران را تحت تاثیر رفتارهای آمریکا تنظیم می کند، اگر منافع جمهوری اسلامی تامین نشود، حضور در برجام فقط به یک سری تعهدات یک طرفه ختم شده و شایسته ما نیست

عبدالرضا فرجی راد دیپلمات سابق رژیم ۲۲ اردیبهشت


ماموریت آقای ظریف بسیار دشوار است

چالش دیگر این است که اروپا ضمن اینکه نمی‌خواهد از برجام خارج شود، به دنبال آن است که اینگونه وانمود نشود که از ایران حمایت می‌کند. اروپایی‌ها می‌گویند ما به برجام اعتقاد داریم، اما با دو مسئله دیگر ایران یعنی فعالیت‌های منطقه‌ای و مسئله موشکی مشکل داریم. به این ترتیب کار آقای ظریف راحت نیست. طبیعتا اروپایی‌ها این دو مورد را در مذاکرات خود با ایران مطرح می‌کنند.»

سایت حکومتی ایران ۲۲ اردیبهشت: محمد مهاجری


سربازان دیپلماسی قبل از آنکه به مصاف آن طرفی ها بروند، از سوی این طرفی ها سنگباران شدند. کسانی که شعار ارزشمند"عزت،حکمت،مصلحت" را صرفا تنوری می دانستند که باید در آن نان شان را بپزند،شمشیر بدزبانی را برکشیدند و حیا و خرد و منطق را در غلاف همان شمشیر برکشیده، فرو بردندبرجام،حالا به اینجایی رسیده است که می بینیم. باز هم ظریف باید برود جلوی اروپایی ها و شرقی ها. اما آنهایی که از اولش هم به بیان جمله"دیدی گفتم" عادت داشتند و حتی بلد نیستند دو پای یک مرغ را ببندند، باز هم میداندار شده اند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: