سفر ظریف به بروکسل و ادعای اولتیماتم به اروپایی‌ها

سفر ظریف به بروکسل و ادعای اولتیماتم به اروپایی‌ها


گفتگو با علیرضا معدنچی – ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷


مذاکرات پشت پرده؛ کی با کی؟


آخرین مرحله سفر ظریف امروز انجام شد و ظریف پس از چین و روسیه به بلژیک رفت و در بروکسل وارد مذاکره با مقامهای سه کشور اروپایی شد. در ظاهر و این طور که رژیم عنوان می‌کند و وانمود می‌کند، در این سفر قرار است زمینه‌های تصمیم‌گیری رژیم فراهم شود و رسانه‌های حکومتی از اولتیماتوم دو ماهة ظریف به اروپاییها صحبت می‌کنند که اگر اروپا به رژیم تضمین بدهد، رژیم می‌تواند با آنها مسیر برجام را ادامه بدهد وگر نه از برجام خارج می‌شود. در گفتگویی که اکنون با علیرضا معدنچی داریم، می‌خواهیم به همین مسأله بپردازیم و برای سؤالاتی که در این زمینه مطرح است جواب بگیریم.

س : ظاهرا هدف سفر ظریف تعیین تکلیف با اروپاییها برای تصمیم‌گیری حول این موضوع است که آیا رژیم برجام را ادامه خواهد داد یا نه؟ به نظر شما آیا ظریف موفق می‌شود جواب مثبت از اروپا بگیرد؟ آیا می‌تواند حمایت اروپا را در برابر آمریکا جلب کند؟

ج : این که روشن است که اروپا در برابر آمریکا آن هم به خاطر رژیم نمی‌ایستد، این را سران اروپایی به صراحت گفته‌اند که نمی‌توانند به شرکتهای خود در برابر تحریمهای آمریکا مصونیت بدهند و اخیراً هم مرکل آن را خیلی روشن بیان کرد. آنها هم جدا جدا وهم به طور جمعی گفته‌اند که حرفشان با رژیم همان ۴شرطی است که قبلا اعلام کرده‌اند و این مذاکرات هم جدای از این ۴شرط نخواهد بود و اروپا بیش از آن نمی‌تواند کاری برای رژیم بکند.

س : پس این چیزی که رسانه‌های رژیم از آن به عنوان اولتیماتوم ظریف به اروپاییها صحبت می‌کنند، چیه؟

ج : خب این یک چیز تبلیغاتی است! مسخره است که رژیم به اروپا اولتیماتوم بدهد و معلوم است که برای رژیم مصرف داخلی دارد و می‌خواهد نیروهایش را سر پا کند.

س : پس اگر نتیجه از قبل روشن است که یا رژیم باید خواسته و شروط اروپا را بپذیرد یا به جایی نخواهد رسید و خود رژیم اعلام کره که نمی‌پذیرد؛‌ در این صورت این سفر اصلاً چه موضوعیتی دارد؟ و اصلاً چرا به سفری که نتیجة آن از پیش معلوم است اقدام کرده؟

ج : با توجه به این که رژیم مجبور است تعیین تکلیف کند، بله سفر ظریف با این کیفیت و با اهدافی که ظاهراً اعلام شده، به جایی نخواهد رسید، مگر این که در زیر این ظواهر، یک چیز پنهانی در جریان باشد و در زیر این مذاکرات علنی یک مذاکرات پشت ظرده هم در جریان باشد که ما از آن اطلاعی نداریم، اما از بعضی نشانه‌ها که این جا و انجا دیده می‌شود می‌توان حدس زد که چیزی در پشت پرده در جریان است. مثلاً در همین گزارشی که الان دیدیم، کیهان خامنه‌ای (24 اردیبهشت) اشاره‌یی کرده بود که به «توافقات و مذاکرات محرمانه اروپایی‌ها با طرفهای ایرانی».

یا مهدی محمدی از مهره‌های باند خامنه‌ای ابراز نگرانی کرده بود که «دستور کار مذاکرات (با اروپاییها) به «حفظ توافق به هر قیمت» تبدیل شود.

یا روزنامة رسالت 24اردیبهشت هشدار داده بود که « هیچ تعهدی در این باره (برجام) به دشمنان اسلام و ایران، معقول و مقبول و مشروع نیست. اگر دولت در این مسیر حرکت کند، به بن بست می رسد».

متقابلا روزنامة شرق از باند روحانی خواستار دست باز دادن به دستگاه دیپلوماسی در جریان این مذاکرات شده بود.

س : این سفر پشت پرده، بر سر چیست؟ مگر ظریف خودش می‌تواند وارد بحثهای پشت رده شود، آن هم بر سر این موضوع حساس و خطرناک؟

ج : حتماً که با تایید خامنه‌ای خواهد بود و اصلاً این سفر را حتماً زیر نظر خود خامنه‌ای است. ضمن این که در این جریان و به موازات سفر رسمی و علنی ظریف صحبت از سفر خرازی به پاریس و مذاکراتش با جان کری شده. اگر چه دفتر خرازی مذاکره با کری را تکذیب کرده، اما خود سفر و مذاکراتی را که خرازی در این سفر به آن مشغول است را تکذیب نکرده است. به هر حال چه بسا مذاکرات اصلی همین مذاکرات مخفی باشد که تصمیم گیری نهایی محصول و نتیجة آن خواهد بود. ممکن هم هست که این مذاکرات مخفی را خود ظریف بخواهد پیش ببرد.

س : مسأله خیلی پیچیده شد، بالاخره ظریف چرا به اروپا رفته، حرف و «مأموریت»ی که خودش به آن اشاره کرد چیه؟ حرفش و پیامش به اروپاییها چیه؟ آیا همش سرپوش مذاکرات محرمانة دیگری است؟

ج : ببینید از آنجا که قضایا در هاله‌یی از مخفی کاری جریان دارد، تنها با نشانه‌ها و سرنخهایی که در دست هست، می‌توان تابلوهای مختلفی را در رابطه با آن در نظر گرفت.

تابلو اول این است که ظریف رفته ببیند تا چه حد می‌تواند در رابطه با آن ۴شرط، از اروپا تخفیف بگیرد

تابلو دوم: ظریف رفته که پشت پرده به آنها بگوید که ما قبول کرده‌ایم و آن ۴شرط را هم می‌پذیریم، ولی پوشیده بماند و شما واسطه ما با آمریکا شوید که آمریکا تحریمها را اعمال نکند.

تابلو سوم: مذاکرات مستقیم با آمریکاییها در جریان است و گفتگو و مذاکره با اروپا پوشش است. این مذاکرات را یا خود ظریف پیش می‌برد یا خرازی به نیابت از خامنه‌ای.

در این صورت چه بسا باد زدن به دعوای بین خبرگان و دولت و از این قبیل همه پرده دود استتار برای مخفی کردن و تحت‌الشعاع قرار دادن چیزی باشد که پشت پرده در جریان است.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: