در خاطره روزها ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۱۶ مه

در خاطره روزها ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷




[caption id="attachment_114992" align="alignleft" width="250"]شهادت عالیه بازرگان شهادت عالیه بازرگان[/caption]

۲۶ اردیبهشت ۱۳۶۱-۱۶مه شهادت عالیه بازرگان


مجاهد خلق «عالیه بازرگان» که حدود ۵۰سال داشت، طی نبردی قهرمانانه در تهران به شهادت رسید. او از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران، نامزد اولین دورة انتخابات مجلس شورای ملی از مشهد بود و در حالی در صفوف نبرد انقلابی به رزم برخاست که مادر دو فرزند و نوه بود.







[caption id="attachment_114995" align="alignleft" width="250"]نخستین زن بر فراز اورست نخستین زن بر فراز اورست[/caption]

۲۶ اردیبهشت -۱۶ مه «۱۹۷۵ میلادی» نخستین زن بر فراز «اورست»


«جونکو تابی» از ژاپن، نخستین زن کوهنورد بود که توانست خود را به قله «اورست» برساند وی پس از فتح قله اورست، تا سال ۱۹۹۲ به مرتفع‌ترین قلل بیش از هفتاد کشور، از جمله قله کلیمانجارو و قله دنالی، صعود کرد. آخرین صعودش در ژوئیه ۲۰۱۱ به کوه فوجی بود.







[caption id="attachment_114996" align="alignleft" width="250"]ژاندارک قدیس ژاندارک قدیس[/caption]

۲۶ اردیبهشت -۱۶ مه «۱۹۲۰ میلادی» ژاندارک قدیس


«ژاندارک» قهرمان ملی فرانسه توسط «پاپ بندیکت پانزدهم» بهعنوان قدیس اعلام شد. «ژاندارک» دختر جوانی که سمبل میهن پرستی و آزادیخواهی ملت فرانسه محسوب میشود در سال ۱۴۳۰ میلادی دستگیر شد و با رأی دادگاه کلیسای قرون وسطایی، در ۱۸ سالگی به جرم ارتداد و جادوگری در آتش سوزانده شد.







[caption id="attachment_114997" align="alignleft" width="250"]دکتر کوپ و مبارزه جهانی با سیگار دکتر کوپ و مبارزه جهانی با سیگار[/caption]

۲۶ اردیبهشت -۱۶ مه «۱۹۸۸ میلادی» دکتر کوپ و مبارزه جهانی با سیگار


دراین روز دکتر چارلز اورت کوپ رئیس وقت نظام پزشکی آمریکا اعلام کرد که مواد متشکله نیکوتین (دخانیات) از لحاظ اعتیاد، مشابه هروئین و کوکایین هستند و سیگار باید در ردیف مواد مخدر قرار گیرد و ممنوع شود. وی به‌تصویب سنای آمریکا از 1982 تا 1989 رئیس نظام پزشکی بود.







[caption id="attachment_114998" align="alignleft" width="250"]محاکمة رئیس جمهور آمریکا محاکمة رئیس جمهور آمریکا[/caption]

۲۶ اردیبهشت -۱۶ مه «۱۸۶۸ میلادی» محاکمة رئیس جمهور آمریکا


محاکمه پارلمانی «اندرو جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد. وی که متهم شده بود در اجرای قوانین مصوب کنگره (قوه مقننه آمریکا) تعلل می کند، با اختلاف یک رای در سنا تبرئه شد.









لطفا به اشتراک بگذارید: