مذاکرات پشت پرده کی با کی؟ - ۲۵اردیبهشت۱۳۹۷

مذاکرات پشت پرده کی با کی؟ - ۲۵اردیبهشت۱۳۹۷


نگاهی به جدیدترین تلاشهای رژیم برای مذاکرات پشت پرده


 

در حالی که خامنه ای با شیوه فرار به جلوی خاص خودش به صحنه آمد و ضمن لغز خوانی در مورد برجام با اجازه به دولت برای ادامه مذاکرات بر سر برجام نیاز خودش را به حفظ برجام ناخواسته بر ملا کرد، و ظریف هم بلافاصله به قول رسانه های حکومتی ماراتن مذاکرات با کشورهای 1+4 را شروع کرد ولی از فردای اظهارات خامنه ای اشارات پنهان و آشکاری در رسانه های حکومتی ظاهر شده که از نوع دیگری از مذاکرات پشت پرده خبر می‌دهد. به مواردی از جدیدترین آنها اشاره می‌کنیم:

کیهان خامنه ای – 24 اردیبهشت


آیا قرار است ارتباط اروپایی‌ها با ایران در قالب حفظ برجام در جهت بازی کردن این کشورها در نقش نیابتی آمریکا برای مذاکرات جدید در‌باره موضوعات منطقه‌ای ایران باشد!؟ ثالثا آیا واگذاری این نقش نیابتی و تاکید این سه کشور اروپایی بر حفظ برجام یکی از موضوعات مورد توافق ترامپ در سفر مکرون و مرکل به آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می قبل از خروج از برجام و همچنین بخشی از توافقات و مذاکرات محرمانه اروپایی‌ها با طرفهای ایرانی نبوده است؟

...دولت و آقای ظریف باید بدانند ملت ایران و رهبرمعظم انقلاب هیچ اجازه‌ای به آنها برای مذاکره در‌باره قدرت دفاعی و موشکی و نقش ایران در منطقه در این مذاکرات چند هفته‌ای و عقب‌نشینی از خطوط قرمز نظام آن‌گونه که در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت، نداده‌اند و شخص آقای ظریف باید از موضع مقتدرانه ملت و رهبری با اروپایی‌ها برخورد کند چرا که وقت امتیاز‌دهی پشت پرده و دوران قاجاری گذشته است.

مهدی محمدی مهرة باند جلیلی در مذاکرات هسته ای- 24 اردیبهشت:


اروپا تلاش خواهد کرد این مذاکرات را به نوعی مذاکره درباره همان توافق مکملی تبدیل کند که مشترکاً با آمریکا به دنبال آن هستند.من اما نگرانم که گرایشی وجود داشته باشد که دستور کار مذاکرات به «حفظ توافق به هر قیمت» تبدیل شود.

این ها گوشه هایی از اشارات باند خامنه ای مبنی بر مذاکرات پنهانی یا احتمال مذاکرات پنهانی توسط دولت روحانی است، ولی ماجرای مذاکرات پنهانی به این جا ختم نمیشه، در روزنامه های باند روحانی از یک سو «دست باز در مورد همة گزینه‌ها» برای حاضر شدن سر میز مذاکرات خواسته شده و از طرف دیگه نوک مذاکرات پنهانی توسط باند خود خامنه ای به صورت معکوس و تکذیب نامه بیرون زده

روزنامه حکومتی شرق-– 25 اردیبهشت: رضا نصری


باید ابتدا یک عزم جدی در داخل کشور برای ورود به دور جدید مذاکرات با آمریکا وجود داشته باشد. اگر چنین اراده‌ای در داخل کشور وجود ندارد، اقدامات متقابل ایران باید با احتیاط بیشتری طراحی و اجرا شود؛ به‌طوری‌که اجرای آنها منجر به صف‌بندی جامعه جهانی در کنار آمریکا، ورود مجدد شورای امنیت به پرونده ایران و احیای مجدد ایران‌هراسی نشود. ضمن اینکه، تصمیمات تندی مانند خروج از برجام و ان.پی.تی، فقط در شرایطی لازم و ضروری است که باقی‌ماندن آمریکا در برجام یک «ضرورت اجنتاب‌ناپذیر» ارزیابی شود. در هر صورت، لازم است با همکاری و همدلی همه جناح‌های سیاسی، دست دستگاه دیپلماسی کشور برای اجرای همه گزینه‌ها باز گذاشته شود.

خبرگزاری حکومتی ایسنا -– 25 اردیبهشت: تکذیب دیدار کمال خرازی با جان کری


دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیدار کمال خرازی با جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، را تکذیب کرد. دو روز پیش بود که «جیسون آزبورن»، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت کمال خرازی، با جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، در پاریس دیدار کرده است. او عکسی را منتشر کرده که به همراه خرازی دو نفر دیگر هم در آن حضور دارند.

آزبورن مدعی شده که این افراد در حال ورود به هتلی در پاریس برای دیدار با جان کری هستند.

دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن بی‌اساس دانستن خبر مزبور اعلام کرد که روز گذشته خرازی برای شرکت در اجلاس رهبران برای صلح که به ابتکار «ژان-پیر رافارن»، نخست‌وزیر سابق فرانسه، برای بررسی بحران‌های بین‌المللی تشکیل شده عازم پاریس شده و تنها با آقای رافارن ملاقات داشته است. جان کری چند روز قبل به فرانسه سفر کرده بود و زمانی که خرازی در پاریس بوده، او آنجا را ترک کرده بود.

آخرین روز فروردین‌ماه، محمدجواد ظریف برای شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، به نیویورک سفر کرد. او در این سفر با جان کری دیدار کرد.

ظریف درباره رایزنی اخیرش با جان کری و برخی از مقامات دولت پیشین این کشور درباره برجام گفته است: «در سفر خود به نیویورک با افراد مختلف خارج از دولت آمریکا که در گذشته در مذاکرات 1+5 حضور داشتند و از گروه‌های تصمیم‌ساز و نخبگان سیاسی هستند، گفت‌وگو کردم تا واقعیات را به آنها منتقل کنم».

سوال اینه که واقعا در این نظام کی به کی برای مذاکرات مخفی و پنهانی آنهم برای حفظ برجام باید مشکوک باشه؟

ظریف که رو باز گفته با کری ملاقات داشته. و حتما با به قول خودش با اجازه و اطلاع مقامات بالای نظام بوده. خرازی هم که نفر خامنه ایه سفرش را به پاریس وقتی اعلام می کنه که مشاور سابق ترامپ اونو افشا می کنه، اگه سفر پنهانی نبود چرا رسمی اعلام نشد؟ و اصلا اگه اینها با هم یک مسابقه پنهانی برای مذاکره مخفی به منظور حفظ برجام یا بهتره بگیم حفظ نظام دارند چرا به این دعوای معذرت خواهی از ملت که جنتی مطرح کرده اینقدر دامن می زنند؟

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: