«مسألة‌مرگ و حیات»

گزارش خبری چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت


«مسألة‌مرگ و حیات»


دعوای دو باند بر سر برجام، اکنون یک وجه تیز و مشخص پیدا کرده و آن رابطه با اروپاست. باند روحانی رابطه و تعامل با اروپا را یگانه راه حفظ برجام و تنها پاسخ «مسألة‌مرگ و حیات» می‌دانند

و متقابلاً باند خامنه‌ای آن را تکرار تجربة شکست خورده و فاجعه‌بار برجام تلقی می‌کنند و می‌گویند هیچ فرقی بین اروپا و آمریکا نیست و رفتن با اروپا اتلاف وقت و خسارت بار است. گزیده‌یی از اظهارنظرها و مطالب مهره‌ها ورسانه‌‌های رژیم از نظرتان میگذرد:


قاسم محبعلی دیپلمات سابق رژیم ۲۲ اردیبهشت


ایران باید بحران را کاهش دهد، روابط را بهبود ببخشد و مذاکرات با اروپایی‌ها را که درباره برجام خواهد بود و طبیعتاً در آن مسائل مربوط به اسرائیل نیز مطرح می‌شود، با جدیت پی بگیرد.

ایران باید از مزیت‌ها و امکاناتی که دارد در این مذاکرات احتمالاً سخت و طولانی استفاده کند. در مورد امریکا نیز باید سعی کرد مانع تشنج بیشتر شرایط شد تا دیگرانی که در منطقه هستند، از آن بهره‌برداری نکنند.

مهدی محمدی از باند خامنه ای ۲۲ اردیبهشت




اساسا میز مذاکره جایی نیست که مشکلات کشور در آن قابل حل باشد. حداکثر خاصیت میز مذاکره می‌تواند کمک به جلوگیری از خصومت بیشتر باشد که این هم در این مورد خاص -که اروپا و آمریکا برای فشار پس پرده به ایران توافق کرده‌اند- محتمل نیست.

اروپایی‌ها درصدد تبدیل این مذاکرات به صحنه امتیازگیری بیشتر از ایران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای و دستیابی به همان توافق مکملی هستند که ترامپ هم به دنبال آن بود.

روزناهه حکومتی آرمان ۲۲ اردیبهشت


ایران الان بیش از هر زمان دیگر نیاز به استفاده از اهرم حقوقی و حقوق بین‌المللی دارد و نه جنجال‌های سیاسی. اگر مسئولان بتوانند از این تهدید فرصت بسازند کار کرده‌اند والا مشکلی را بر مشکلات افزودن هنر نیست.

عقلای جامعه هم به صحنه بیایند و خود را کنار نکشند و مسئولان هم به آنها میدان دهند تا از این بحران عبور کنیم و نه اینکه کناری بنشینیم و شاهد ماجرا باشیم. مساله مرگ و حیات است. پس نباید بی‌تفاوت بود.

علی خرم دیپلمات سابق رژیم ۲۲ اردیبهشت


آنچه اروپا از ایران انتظار دارد، این است که ایران با اروپا در موضوعات مورد ادعای آمریکا هماهنگی حداقلی داشته باشد تا اروپا بتواند به خوبی در مقابل آمریکا بایستد

. موضوعات مهم موشکی، نقش ایران در منطقه و حقوق بشر که موضوعات حساس اروپا به شمار می‌روند، موضوعاتی نیستند که در گفت‌وگو با اروپا قابل مدیریت نباشند و برعکس همجواری اروپا در کنار ایران به‌نفع هر دو هدف ایران است.

. اگر ایران پا به پای اروپا همکاری کند، می‌تواند اروپا را در مقابل آمریکا بلندقامت نگه دارد

تنها نیرویی که در جهان از نظر سیاسی قادر است در مقابل آمریکا بایستد، اروپاست و روسیه و چین چنین پتانسیلی ندارند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۲ اردیبهشت


همکاری ایران با اروپا مطمئن‌ترین مسیر حفظ برجام است‌

حفظ برجام از این مسیر، متضمن قبول همکاری‌های بیشتری است که آنها از ایران انتظار دارند‌.

به عبارت دیگر اگرچه پایبندی ایران به برجام مورد تایید اعضای اروپایی برجام است اما آنها مانند آمریکا در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی آن موافقتی ندارند

بدیهی است که تعدیل در برنامه‌های موشکی و همچنین تجدید نظر در سیاست‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش کلیدی در بقای برجام و حفظ ماندگاری آن بازی کند و عاملی برای ماندن اروپا در کنار ایران باشد‌

به واقع اندکی واقع‌بینی آن هم بنا به شرایطی که بر اقتصاد ایران از یک طرف و شرایطی که در منطقه از سوی جریان‌های عربی- عبری به زیان ایران در حال رقم خوردن است، چنین ضرورتی را دوچندان می‌کند‌. این ضرورت اگرچه نمی‌تواند همچون عصای موسی برای اقتصاد بیمار ایران معجزه کند اما می‌تواند ممد حیات اقتصاد ایران باشد‌.

عباس عبدی از باند اصلاح طلب ۲۲ اردیبهشت


متاسفانه به جای آن که به جهان نشان دهیم که بر پیمان خود هستیم و ایالات متحده و رئیس‌جمهوری عجیب و غریب آن را منزوی کنیم، برخی از نیرو‌ها هر چند در اقلیت هستند، در داخل کشور چنان رفتار می‌کنند که گویی، تصمیم ترامپ به نفع آنان بوده و از این نظر خوشحال هستند.

آنان نمی‌توانند برجام را آتش بزنند، در حالی که مواضع مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان پس از اقدام ترامپ، در این مورد بسیار واضح و آشکار است و راه را برای تداوم و اجرای توافق با اروپا باز گذاشته‌اند

ابطحی نمایندة باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع ۲۲ اردیبهشت


آقایان همان طور که ۶ سال زمان را از دست داده اند از این پس باز هم زمان را از دست خواهند داد چرا که اروپا بدون آمریکا, آب هم نمی‌خورد و از سوی دیگر آمریکا با سیطره و تسلطی که بر روی اتحادیه اروپا دارد,این اتحادیه را به مسیری که مورد نظر خود است هدایت خواهد کرد.

نمی‌دانم چرا بعضی از نمایندگان, وزرا و رئیس جمهور تاریخ را خوب نخواندند, ساده اندیشی تا کجا؟ فرانسه‌ای که تا دیروز نقش پلیس بد را در برجام بازی می‌کرد امروز تصمیم گرفته نقش پلیس خوب را بازی کند و ما نباید فریب رفتار‌های اروپایی‌ها را بخوریم.
لطفا به اشتراک بگذارید: