بسته اروپا شهد یا زهر؟ ۲۶اردیبهشت۱۳۹۷

بسته اروپا شهد یا زهر؟ ۲۶اردیبهشت۱۳۹۷


نگاهی به اظهارات مهره ها و رسانه های نظام


 

تلویزیون رژیم ـ 26 اردیبهشت

«پایان نشت بروکسل در رابطه با برجام...

ظریف «چقدر می تونیم پیش بریم»

«خانم موگرینی تاکید کرد هدف ما رسیدن به کاربردهای سیاسی و عملیاتی است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا البته درباره تضمینها به ایران با تردید سخن گفت».

«خانم مرگرینی پیش از ... درباره تضمینها به ایران گفتگو نکردیم».

سایت حکومتی رجا نیوز ۲۶ اردیبهشت


در جمع‌بندی آن‌چه که خبرگزاری‌ها تاکنون منتشر کرده‌اند بسته پیشنهادی سه‌کشور اروپایی نه‌تنها هیچ‌ سودی برای ایران ندارد بلکه باید آن را یک توهین آشکار به حقوق مردم ایران دانست

در همین راستا جزئیات برخی از خواسته‌های محتمل سه کشور اروپایی در بسته‌ پیشنهادی خود به ایران به شرح زیر است:

1- ایران از ساخت و طراحی موشک‌های‌ بالستیک به ویژه قاره‌پیما خودداری نماید.

2- بعد از سال 2025 که محدودیت‌های برجام به پایان می‌رسد، ایران باید تعهدات جدیدی در خصوص محدودیت‌های غنی سازی را پذیرا باشد

3- در بعد منطقه‌ای ایران باید با تامین خواسته‌های کشورهای اروپایی‌ محدودیت‌های زیادی را پذیرا شود (مانند برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه)

4- ایران باید از هرگونه کمک و انتقال موشک و فناوری‌های دفاعی به سوریه، یمن و حزب‌الله خودداری کند.

5- اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را به آژانس بدهد.

اما مضاف بر این خواسته‌های سلطه‌مآبانه نکته جالب آن‌جا است که در بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی خبری از مقابله عملیاتی و تضمین شده با تحریم‌های آمریکا و تامین منافع ایران در حوزه‌های بسیار مهمی چون نفت، بانک، گاز و پتروشیمی نیست! به زبان ساده‌تر یعنی این‌که سه‌کشور اروپایی نه‌تنها قصدی برای مقابله با آمریکا ندارند بلکه منظورشان ازضرورت حفظ برجام، نیل به خواسته‌های اصلی دونالد ترامپ است!

با توجه به این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا تیم مذاکره کننده هسته‌ای همانند مذاکرات برجامی باز هم در تامین منافع ملی ناکام خواهد ماند و و به همین خاطر باید هر روز عقب‌نشینی‌های جدیدی را تجربه کنیم باشیم!

رادیو فرانسه ۲۶ اردیبهشت


ایران و کشورهای اروپائی، ناتوان از ارائه تضمین، در جستجوی راه حلی برای «نجات برجام» تلاش می‌کنند

محمد جواد ظریف، که در ادامه دوره سفر خود به کشورهای امضاء کننده توافق اتمی وین، پس از پکن و مسکو به بروکسل آمده بود، با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود در این شهر دیدار و گفتگو کرد. او در پایان گفتگوهای خود با وزرای امور خارجه سه کشور عضو اتحادیه اروپا و رئیس دیپلماسی این اتحادیه، فدریکو موگرینی، گفت «بسیاری چیزها به آنچه ما بتوانیم در هفته‌های آینده انجام دهیم، بستگی دارد».

یک مقام عالیرتبه اتحادیه اروپا یادآوری کرد «اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، اتحادیه اروپا نیز سهم خود را به جا خواهد آورد».

بگفته کارشناسان «روندی» که وزیر امور خارجه ایران به آن اشاره دارد بر سر راه خود با موانع بسیاری روبروست

هر چند فرانسه از کمیسیون اروپا خواسته است در جهت خنثی کردن «قوانین فراسرزمینی» آمریکا در این زمینه «تدبیرات ملموس» اتحاذ کند، اما به نظر کارشناسان تدوین و اجرای چنین «تدابیری» بسیار دشوار و حتی ناممکن است.

یاسر جبرائیلی از باند خامنه ای ۲۶ اردیبهشت


متاسفانه اخباری به گوش می‌رسد که اروپایی‌ها می‌خواهند همان مطالباتی را که آمریکایی‌ها برای اصلاح برجام داشتند تحت عنوان ادامه برجام مطرح کنند و بگویند که اگر ایران می‌خواهد از ناحیه تحریم‌های آمریکا آسیب کمتری ببیند مشروط به این است که پای میز مذاکره بیاید و درباره مسائلی که ترامپ مطرح می‌کرد مذاکره کنیم.

انتظار طبیعی از دولت آقای روحانی این است که صریحا اعلام کند در چه حوزه‌ای در حال مذاکره با اروپا هستند و چه مسائلی مطرح است تا بلایی که در برجام بر سر کشور آمد دوباره به شکل محرمانه‌ای تکرار نشود.

عبدالرضا مصری/ نماینده باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع


در همین ابتدای کار، پالس‌هایی که می‌رسد حاکی از این است که اروپایی‌ها در حال ادامه تحریم‌های آمریکا هستند که نمونه آن بحث فروش هواپیما و بیمه‌های سوئیس و دانمارک است که اعلام کردند به دلیل خروج آمریکا از برجام نمی‌توانند با ما کار کنند.

عزت الله یوسفیان ملا نماینده باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع


اروپا باید تضمین دهد که آمریکا وارد جریمه بانک های اروپایی و چینی که با ایران همکاری می کنند نشود، همچنین می بایست تضمین هایی در حد اسناد بهادار وجود داشته باشد که در صورت جریمه بانک ها و شرکت های همکار با ایران از سوی آمریکا، آنها بتوانند از محل آن اسناد خسارات خود را دریافت کنند و دولت های اروپایی جریمه آمریکا را تقبل کنند.

علی بیگدلی/کارشناس حکومتی از باند روحانی


در روابط بین الملل چیزی به نام تضمین نداریم چرا که اگر با کشوری سندی را امضا کنیم به معنای تضمین است.

به نظر می رسد آنها معامله ای با ایران داشته باشند که در صورت عملی نشدن خواسته هایشان طبق آن بسته، حتی در صورتی که از برجام خارج نشوند تحریم هایی علیه ایران اعمال شود.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: