بحران اقتصادی، ادعاها و واقعیتها


گزارش خبری پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت


بحران اقتصادی، ادعاها و واقعیتها




در حالی که رئیس جمهور آمریکا از بازگشت همة تحریمها و اعمال سخت‌ترین و بدترین تحریمها علیه رژیم ایران سخن گفت و به گفتة رسانه‌ها و تحلیلگران با فسخ قرارداد از سوی شرکتهایی که با رژیم قرارداد داشتند،

روند تحریمها عملاً شروع شده، مقامهای دولت روحانی تلاش می‌کنند با سیلی صورت نظام را سرخ نگهدارند و وانمود کنند که تحریمها هیچ تأثیری نداشته و نخواهد داشت. یکی از این موارد مصاحبة زنگنه وزیر نفت دولت روحانی است که قسمتی از آن را می‌بینیم:

زنگنه وزیر نفت ـ تلویزیون رژیم 20 اردیبهشت




«من معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری برای ما در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی‌افتد و درآمدهای ارزی ما همونی که در بودجه هست تأمین خواهد شد».

... وضع کشور درباره بنزین بسیار خوب است و از این جهت نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند. .

ادعاهای زنگنه وزیر نفت رژیم در حالی است که ناظران و تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که تحریمها این بار نسبت به تحریمهای دور قبل شدیدتر و فراگیرتر خواهد بود:

در همین رابطه هفته نامه ویکلی استاندارد گزارش داد:

براساس یک توصیه نامه که در کنگره آمریکا درحال دست به دست شدن است واشنگتن در حال تدوین گامهای لازم برای اعمال فشار به اروپا برای همراهی کردن با تحریمها علیه رژیم ایران است.

ویکلی استاندارد درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و آینده تحریمها نوشت؛


تندروهای کنگره آمریکا در حال آماده شدن برای مذاکرات یک به یک با کشورهای اروپایی هستند که میخواهند به تجارت با ایران, بعد از تصمیم واشنگتن به خروج از برجام و بازگرداندن تحریمهای هسته‌ای, ادامه دهند.

خبرگزاری سپاه پاسداران که گزارش ویکلی استاندارد را بازتاب داده می‌افزاید:


جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که رویکردی به شدت ضدایرانی دارد روز سه شنبه گفته که تحریمهای جدید علیه ایران خیلی فوری اجرایی خواهد شد.

نهادهایی که از الان به دنبال تجارت جدید با ایران حتی در حوزه‌های مجاز هستند با تحریم مواجه خواهند شد اما شرکتهایی که هم اکنون درحال تجارت با ایران هستند و از پیش قرارداد داشته‌اند 90 یا 180 روز فرصت دارند سطح فعالیتهای خود را کاهش دهند».

شایان ذکر است که بر اساس قانون تحریمهای آمریکا، طرفهای قرارداد رژیم موظفند هر 6ماه به میزان 20درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند و در این صورت از معافیتهای مالیاتی آمریکا برخوردارخواهند شد، اما درغیر این صورت مشمول تنبیهات سختی قرار می‌گیرند.

ویکلی استاندارد در ادامة گزارش خود می‌افراید:

« پشت درهای بسته دیپلماتهای اروپایی درحال پذیرفتن این مساله هستند که با تحریمهای آمریکا همراهی خواهند کرد. (آنها می‌گویند) ما هم نیاز داریم که برای قطع ارتباط بانکهای رژیم ایران با سوئیفت فشار بیاوریم و روی آن تمرکز کنیم.

در توصیه نامة مورد بحث به نمایندگان کنگره آمریکا توصیه شده باید به هر عضو سوئیفت یادآوری کنیم که در صورت عدم قطع دسترسی بانکهای ایرانی, به ویژه بانک مرکزی رژیم, با این شبکه تراکنشی, آنها مورد تحریم و جریمه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

به این ترتیب حتی اگر رژیم بتواند نفت خود را صادر کند، به علت تحریمهای بانکی و به ویژه تحریم بانک مرکزی قادر نخواهد بود پول آنها را وصول کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: