خودداری شرکتهای بزرگ جهانی ازفعالیتهای اقتصادی با رژیم آخوندی

خودداری شرکتهای بزرگ جهانی ازفعالیتهای اقتصادی با رژیم آخوندی


یک روز پس از بیانیه کمپانی فرانسوی توتال درمورد توقف فعالیتهایش در پروژة توسعه فاز 11 پارس جنوبی در ایران ، شرکت مولر مرسک بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل کانتینری جهان روز پنجشنبه اعلام کرد که به‌خاطر اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه رژیم آخوندی، فعالیت‌های خود را در ایران متوقف می‌کند.

خبرگزاری رویتر گزارش داد: «گروه کشتی‌رانی مولر-مرسک، روز پنجشنبه به فهرست رو به رشد شرکت‌هایی پیوست که خود را آمادة اعلام توقف تجارت در ایران می‌کنند؛ این امر توانایی سران کشورهای اروپا را برای نجات‌دادن توافق اتمی با (رژیم) تهران در معرض تردید قرار می‌دهد.

مدیر اجرایی شرکت مرسک گفت: «در حالی که قرار است تحریم‌های آمریکا اعمال بشوند، اگر در ایالات متحده تجارت داشته باشید، دیگر نمی‌توانید در ایران هم از تجارت برخوردار باشید. حال آن‌که ابعاد (تجارت ما در آمریکا) گسترده تراست».

شرکت بیمة آلیانس آلمان اعلام کرد، به‌خاطر تحریم‌های آمریکا، خود را آمادة کاهش تجارت‌هایش در ایران می‌کند.

سخنگوی آلیانس گفت: «ما موقعیت خود را بررسی می‌کنیم تا تجارت‌های مرتبط با ایران را تعیین کنیم... این بررسی ادامه دارد و ما طرح‌هایی را برای کاهش تجارت‌های مربوطه آماده می‌کنیم».

در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صوفیه،در بلغارستان، دونالد توسک، رئیس دوره‌ای شورای اروپا اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا زمانی که (رژیم) ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بماند، از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا تلاش خواهند کرد.

به گزارش رادیو آلمان، برخی کارشناسان معتقدند راهکارهای احتمالی اتحادیه اروپا برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و بانکی با جمهوری اسلامی برای شرکت‌های اروپایی که در سطح بین‌المللی فعال هستند اطمینان بخش نیست. برخی از این شرکت‌ها مانند توتال فرانسه و زیمنس آلمان از هم اکنون محدود کردن همکاری با جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داده‌اند.

در جریان اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضمن تأکید بر حفظ برجام گفت: اتحادیه اروپا توافق هسته ای را ناکامل می داند و باید درباره موضوع هایی مانند برنامه موشکی و مسائل منطقه ای با رژیم ایران مذاکره کرد.

رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ماکرون سخنان آنگلا مرکل را به شکل صریح تری بیان کرده و از ضرورت دست یافتن به یک "توافق گسترده تر" با ایران سخن گفته است.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، امانوئل ماکرون, گفت شرکت های فرانسوی آزادند که در ایران بمانند یا نمانند.

به دنبال بیانیه کمپانی فرانسوی توتال در باره متوقف کردن پروژة توسعه فاز 11 پارس جنوبی به علت خروج آمریکا از برجام واعمال تحریمها، روزنامه حکومتی ابتکار از باند روحانی تحت عنوان «شلیک توتال به برجام اروپایی» نوشت:

این بیانیه در حالی اعلام شد که قرارداد پارس جنوبی با شرکت توتال و همچنین قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس به عنوان مهمترین نمادهای گشایش‌های ایجاد شده در سایه برجام، به مثابه ضربه‌ای به ساختار جدید شکل گرفته میان (ما) و اروپا تلقی می‌شود.

یک رسانه باند خامنه‌ای نیز نوشت: وابستگی شرکتهای اروپایی به سیاستهای پولی و مالی آمریکا بیشتر از آن چیزی است که تصور شده و این موضوع از سوی این شرکتها نیز اعلام شده است. مدیرعامل توتال در مصاحبه با سی.ان.ان گفته بود: تهران می‌داند که اگر نتوانیم کار را ادامه دهیم، این به دلیل تصمیم دولت آمریکاست.
لطفا به اشتراک بگذارید: