This browser does not support the video element.

آسیب دیدن منافع اقتصادی اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام ـ ۲۰ دقیقه ـ ۲۸اردیبهشت



  • آسیب دیدن منافع اقتصادی اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام




1ـ استیو بلوک Stef Blok وزیر خارجه هلند درباره تظاهرات کازرون به فاکس نیوز گفت:‌


از حق «تظاهرات علیه هر دولتی» حمایت می کنیم. مردم باید برای انجام اینکار آزاد باشند و نباید با آنها با خشونت رفتار شود.


2ـ فرحان حق سخنگوی آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل: از گزارشات تظاهرات کازرون ایران مطلع هستیم،


ما میخواهیم مطمئن شویم حق مردم برای تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز محترم شمرده می شود.


3ـ وزارت خزانه داری آمریکا تأمین کننده مالی حزب الله، محمد ابراهیم بزی Bazzi و عبدالله صفی الدین نماینده حزب الله


در ایران را به عنوان تروریستهای شناخته شده بین المللی تحریم کرد .


 


  • ارسال جعبه های پول برای دشمنان دیگر بس است




سباستین گورکا معاون دستیار سابق رئیس جمهور دونالد ترامپ ضمن دفاع از خروج آمریکا از توافق اتمی گفت‌‌:

ارسال جعبه های پول در نیمه‌های شب برای دشمنان ما دیگر بس است

تلویزیون فاکس نیوز: گروگانهای آمریکایی در کره شمالی آزاد شدند بدون این که نیاز به اقدام نظامی باشد. تهدیدهای رئیس جمهور ترامپ و تحریمها به نتیجه رسید. گمان نمی‌کنم رئیس جمهور ۱۵۰ میلیارد دلار پول به صورت نقد یا سایر واحدهای پولی در هواپیماهای باری ارسال کرده باشد تا چنین اتفاقی بیفتد.

سباستیان گورکا معاون دستیار سابق رئیس جمهورآمریکا می گوید:

رئیس جمهور و وزیر پمپئو با همین یک اقدام، برای آمریکا دستاوردی بیش از آن داشتند که اوباما و تمام کابینه‌اش در هشت سال داشتند

مماشات بس است. ارسال جعبه های پول در نیمه‌های شب به دشمنان ما بس است.

برای باز گرداندن این سه آمریکایی به خانه چه چیزی پرداخت کردیم؟ هیچی.

ما با یک دیکتاتور همان طوری رفتار کردیم که باید با همه دیکتاتورها رفتار کرد. مماشات نداریم. آرام گام بردارید و یک چوب بسیار بزرگ، یا یک گروه رزمی ناو هواپیمابر در دست داشته باشید. کارها این طوری انجام می‌شود.

این یک پیام برای همه دیکتاتوری ها است.

این الگویی برای نحوه برخورد با رژیم ایران است. ما دیگر مماشاتی با آنها نمی کنیم. من به رئیس جمهور و همه افرادی که در حلقه او هستند می‌گویم که الگوی پیونگ یانگ را که پمپئو به‌طور مؤثر به کار گرفته برای برخورد با رژیمهایی مثل رژیم ایران مورد استفاده قرار دهید

 


  •  ائتلاف جهانی علیه رژیم ایران




نایل گاردنر از کارشناسان بنیاد هریتیج در واشینگتن می گوید آمریکا در صدد تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه رژیم ایران است، مانند ائتلافی که علیه داعش تشکیل داد. بخشهایی از مصاحبه وی با اسکای نیوز .

بعد از آنکه مشخص شد رژیم ایران صلح و امنیت منطقه را به خطر می اندازد ایالات متحده آمریکا به این سو حرکت می کند که تجربه ائتلاف جهانی علیه داعش را تکرار کند و نسخه جدیدی از این ائتلاف را علیه رژیم ایران بوجود بیاورد

این ائتلاف با تمامی فعالیت های رژیم ایران از جمله موشک های بالستیکی این رژیم و دخالت هایش در منطقه مقابله می کند . این فعالیت ها تنها به پرونده اتمی رژیم ایران محدود نخواهد شد

نایل گاردنر از بنیاد هریتیج در واشینگتن: اولین اقدام آمریکا اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم ایران است. تحریمهایی که طی ۹۰ روز آینده اجرایی خواهد شد . بعد از ۱۸۰ روز موج دوم مجازاتها خواهد بود و اهداف این مجازاتها تضعیف مالی رژیم ایران است تا از ادامه برنامه بالستیکی و اتمی اش جلوگیری شود

همچنین اهداف این مجازات ها تشویق همپیمانان آمریکا به متوقف کردن سرمایه گذاریهایشان در ایران است . ما آثار این مجازاتها را داریم می بینیم. مثلا توتال بعنوان یک شرکت غول فرانسوی گفته است سرمایه گذاریهایش را از حوزه های نفتی ایران خارج خواهد کرد . این گونه اقدامات را در آینده هم خواهیم دید. بسیاری از کشورهای اروپایی سرمایه هایشان را از ایران خارج خواهند کرد و بعد از آن آمریکا این ائتلاف را برای مقابله با رژیم ایران و حمایتی که از گروههای تروریستی می کند و همچنین برای مقابله با دخالت هایش در کشورهای منطقه بویژه در سوریه بنا خواهد کرد . آمریکا در داخل سوریه برخوردهای قاطعانه تری را علیه رژیم ایران خواهد داشت .

دولت آمریکا تلاش می کند برنامه موشکهای بالستیکی رژیم ایران را متوقف کند و نگذارد این رژیم به تکنولوژی ضروری برای توسعه برنامه بالستیکی اش دست پیدا کند . نمی توان برنامه موشک های بالستیکی و اتمی رژیم ایران را از یکدیگر جدا کرد

به کارگیری نیروی نظامی آخرین اهرمی است که علیه تاسیسات اتمی و بالستیکی این رژیم بکار خواهد رفت.

 


  • مایک پمپئو: رژیم ایران دیگر نمی تواند از مجازات بگریزد




رژیم ایران دیگر نمی تواند از مجازات بگریزد. این رژیم تحت پوشش برجام به توسعه طلبی خود ادامه می داد. اظهارات مایک پمپئو در مصاحبه با فاکس نیوز:

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو: رژیم ایران بعد از برجام احساس کرد که کمتر محدود است . این رژیم در مدت برجام موشکهایی به فرودگاهی در ریاض شلیک کرد آمریکاییها هر روز به آن تردد میکنند، آنها الان موشکهایی به اسرائیل شلیک کردند: گفتن اینکه خارج شدن از برجام به نحوی رفتار رژیم ایران را تحریک میکند مضحک است. در دوران برجام آنها احساس میکردند میتوانند از مجازات بگریزند. آنها مشاهده کردند اروپا دقیقا هیچ تحریمی بر برنامه موشکی آنها اعمال نکرد. من فکر میکنم که روحانی و ظریف باید توضیح بدهند چرا در حالیکه این توافقنامه برقرار بود رژیم ایران به توسعه طلبی در سراسر خاورمیانه ادامه می داد.

پولی که رژیم ایران به برکت برجام به دست آورد فعالیت شرورانه را پیش برد. این ثروت به قاسم سلیمانی سوخت رسانی کرد. به سپاه پاسداران سوخت رسانی کرد. این ثروت منابعی را برای فعالیت آنها در سوریه و عراق فراهم کرد. خارج شدن رئیس جمهور ترامپ با هدف محروم کردن آنها از این ثروت است، محروم کردن آنها از منابعی برای ادامه دادن به رفتار بدشان است. قطع جریان پول برای این گونه فعالیتهاست.

خروج از برجام با هدف اقدامی علیه اروپاییها نبود. طی مدت کوتاهی که وزیر خارجه بودم من سخت کار کردم تا تلاش کنیم توافقنامه را اصلاح کنیم. ما نتوانستیم با شرکای سه کشور اروپاییمان به توافق برسیم. من امیدوارم در روزها و هفته های پیش رو بتوانیم به یک توافقنامه ای دست پیدا کنیم که واقعا کارایی داشته باشد، توافقنامه یی که جهان را از رفتار بد رژیم ایران حفاظت کند نه فقط برنامه هسته ای آنها بلکه موشکها و رفتار شرورانه آنها.

 


  • آسیب دیدن منافع اقتصادی اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام




بعد از بیرون آمدن دونالد ترامپ از توافق اتمی با رژیم ایران اختلاف میان کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر این پرونده گسترده تر می شود. این اختلافها در ظاهر سیاسی هستند ولی ریشه اقتصادی دارند به دلیل میزان معاملاتی که شرکت های بزرگ اروپایی با رژیم ایران دارند. البته تمامی این معاملات تحت الشعاع مجازات های آمریکا قرار خواهند گرفت .

فرانسه از کشورهای اروپایی خواست تا از سیاست آمریکا پیروی نکنند . فرانسه آمریکا را پلیس اقتصادی جهان توصیف کرد . وزیر دارایی فرانسه گفت اروپا نیازمند مکانیزمی برای دفاع از منافع اقتصادی خود است

از طرفی انگلستان از آمریکا خواست تا با گفتگو با رژیم ایران دیدگاههای جدیدش را ارزیابی کند

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواهان آن شد که توافق اتمی زیرسؤال نرود در عین حال گفت می بایست توافقی گسترده تراز توافق قبلی تهیه شود .او گفت توافق قبلی نتیجه ۱۲ سال کار سیاسی بوده است .

شرکت های بزرگ اروپایی با نگرانی این وضعیت را دنبال می کنند

شرکت بی اس ای ، زیمنس ،توتال ، ایرباس هر کدام با میلیاردها دلار ضرر روبرو هستند

نگرانی این شرکت ها زمانی بیشتر شد که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد بر روی بخشهای انرژی و خودروسازی و تجاری که با رژیم ایران همکاری می کنند مجازات اعمال می کند

دکتر عبدالله حموده مشاور امور بین المللی مؤسسه سلطنتی انگلستان به اسکای نیوز گفت

کشورهای اروپایی بدنبال منافع اقتصادی خود هستند و احساس می کنند که آمریکا در میانه راه به آنها ضربه زده و آنها را تهدید کرده که رابطه شان را با رژیم ایران قطع کنند و بعد از شش ماه به آنها مجازات اعمال خواهد کرد .

از طرفی رژیم ایران می ترسد کشورهای اروپایی با سیاست چماق و حلوا با او برخورد کنند و او را مجبور به یک توافق گسترده تر کنند که شامل موشک های بالستیکی و سیاست های منطقه ای و دخالت هایش در کشورهای عرب مانند یمن و حضور در سوریه و عراق هم بشود .این موضوع برای تعیین تکلیف شدن نیاز به زمان دارد.در صورتی که کشورهای اروپایی بر منافع اقتصادی شان پافشاری کنند می بایست به رژیم ایران فشار بیاورند که با خواسته های آمریکا موافقت کند تا بتوانند با ان رابطه هایشان را ادامه دهند ...

 


  •  افشای خطر برنامه های موشکی رژیم ایران




روزنامه الزمان ترکیه نوشت:‌ مجاهدین خلق طی یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن خطر برنامه های موشکی رژیم ایران را افشا کردند.

روز چهارشنبه شورای ملی مقاومت ایران جلسه ای در رابطه با میزان خطرناک بودن برنامه های موشکهای بالستیک رژیم ایران برگزار کرد و روشن ساخت که خطر موشکهای بالستیکی این رژیم از برنامه اتمی تهران کمتر نیست.

در این جلسه شماری از مقامات ارشد آژانس انرژی اتمی و کارشناسان برجسته بین المللی اتمی و موشک بالستیکی شرکت داشتند... و در آن کتاب جدید دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت تحت عنوان «ساختار موشکهای بالستیک رژیم ایران، گامی در مسیر ساخت موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» معرفی گردید...

علیرضا جعفرزاده هنگام معرفی کتاب ساختار موشک بالستیک رژیم ایران گفت:‌ سیاست رژیم ایران روی سه پایه سوار است:‌ حمایت از گروه‌های تروریستی وابسته به خود، برنامه اتمی و برنامه موشکی و دست‌یابی به بمب اتمی در مرکز تلاشهای اتمی به ظاهر مسالمت‌آمیز قرار دارد و در همینحال (مسئولیت) برنامه موشکی برعهده سپاه پاسداران است.

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت:هر وقت در برابر رژیم ایران با قدرت ایستادگی شده است این رژیم دست به عقب‌نشینی زده است و هر گونه توافق جدید باید برنامه موشکی، حمایت رژیم از تروریسم و محدودیتهای بیشتر بر برنامه اتمی رژیم ایران را در بر بگیرد.

اولی هاینونن معاون پیشین رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نحوه جلوگیری از برنامه اتمی یک کشور ابتدا تشخیص میزان پیشرفت برنامه اتمی،‌ موقعیت کنونی آن برنامه و بعد، از میان برداشتن مرحله بندی شده این توانمندی است. تا آنجایی که من در جریان هستم در مورد رژیم ایران هیچ میان بری برای این مراحل وجود ندارد.

اولی هاینونن افزود: برای اطمینان از متوقف شدن برنامه اتمی رژیم ایران، باید دسترسی به اماکن، تجهیزات و کارشناسان اتمی رژیم فراهم باشد.

متیو کرونیک استاد دانشگاه جرج تاون گفت:‌بنظر من ‌دادن اجازه غنی‌سازی به رژیم ایران از بزرگترین اشکالات توافق اتمی بود. آمریکا حتی به نزدیکترین متحدانش اجازه چنین کاری نداده بود. مثلاً کره جنوبی یک برنامه برای غنی‌سازی اورانیوم داشت اما در توافق و گفتگو با آمریکا این برنامه را متوقف کرد.

علیرضا جعفرزاده در پایان این جلسه گفت: واقعیت صحنه اینستکه مردم ایران علیه این رژیم به‌پاخاسته‌اند و نیازی به دخالت خارجی و دخالت نظامی وجود ندارد مردم ایران در صحنه هستند. جامعه جهانی باید این واقعیت را ببیند و آنرا به رسمیت بشناسد.

 


  •  سیاست آمریکا تغییر رژیم ایران است




ژنو عبدو پژوهشگر امور خاورمیانه در واشینگتن می گوید سیاست دولت دونالد ترامپ تغییر رژیم ایران است. بخشهایی از مصاحبه وی را می بینیم:

ژنو عبدو پژوهشگر امور خاورمیانه در واشینگتن به اسکای نیوز گفت

اگر بخاطر بیاوریم چند هفته پیش رئیس جمهور فرانسه به واشینگتن آمد تا ترامپ را راضی کند که از توافق اتمی بیرون نرود و یک هفته بعد قول داد که رژیم ایران مقداری عقب نشینی خواهد کرد ولی این اتفاق نیفتاد .آمریکا به خاطر حضور نظامی رژیم ایران در عراق و یمن و لبنان و سوریه بسیار نگران است . اگر بخاطر بیاورید این موضوع بخشی از توافق اتمی نبود و شاید که این مساله بخاطر مماشات دولت اوباما بوده است . وزیر خارجه و رئیس جمهور رژیم ایران در آن زمان به دولت اوباما گفتند که ابتدا در مورد برنامه اتمی توافق می کنیم بعد از آن در مورد سوریه ولی این کار را نکردند

من حکومت ایران را می شناسم چرا که در ایران زندگی کرده ام و می دانم که این قطعا محقق نخواهد شد

هدف اوباما با هدف دولت ترامپ تفاوت دارد . اوباما عقیده داشت اگر بتواند رژیم ایران را متوقف کند می تواند مسابقه اتمی و تسلیحاتی خاورمیانه را متوقف کند ولی رئیس جمهور ترامپ هدف اصلی اش تغییر این رژیم است .او می خواهد رژیم ایران سرنگون شود

من در این رابطه در واشینگتن پست مطلب نوشتم و در وجه اقتصادی تشریح کردم که این بیرون رفتن از توافق اتمی چگونه می تواند بر روی اقتصاد ایران تاثیر بگذارد . نباید فراموش کرد میان نقطه نظرات سیاسیون اروپایی با نقطه نظرات بانکداران و سرمایه داران تفاوت وجود دارد. سیاستمداران می گویند که مجازات های آمریکا بر روی شرکت های نفتی تاثیر ندارد چون شرکت های اروپایی مشمول مجازاتها نمی شوند ولی این احتمال بعید است چرا بعد از گذشت چند ماه از مجازاتهای آمریکا سرمایه گذاریهای نفتی در ایران به دلیل مجازات ها بسیار دچار تنش می شود . غیر ممکن است که شرکت های اروپایی که با نظام بانکی آمریکا در ارتباط اند مشمول مجازاتهای آمریکا نشوند بنابر این می بایست نقطه نظر سیاسیون اروپایی را از واقعیت های روی زمین و واقعیت های نظام مالی جدا کنیم . چرا که این دو موضوع با هم کاملا تفاوت دارند . شرکت توتال یک میلیارد دلار روی نفت ایران سرمایه گذاری کرده اینکه آیا با این رژیم ادامه خواهد داد ؟شک زیادی وجود دارد . ایرباس هم چشمهایش را به بازار ایران دوخته سؤال این است که آیا این کار با وجود مجازات ها انجام خواهد شد ؟

مجازاتهای آمریکا باعث می شود که رژیم ایران نتواند نفتش را به بازارهای جهان بفروشد و این باعث می شود که توان بدست آوردن دلار که به آن نیاز زیادی دارد برایش محدود شود. بنابر این بدترین شق این است که رژیم ایران و کشورهای اروپایی در توافق اتمی باقی بمانند و مجازاتهای آمریکایی هم وجود داشته باشد و این باعث بی ثباتی در ایران می شود . فراموش نکنیم که از ماه دسامبر به دلایل اقتصادی در ایران تظاهرات ضد حکومتی صورت گرفت. به این دلایل حکومت ایران خشمگین است چرا که بیرون کشیدن آمریکا از توافق اتمی به نفعش تمام نشده است

 


  •  ماه مبارک رمضان




استقبال از ماه رمضان در کشورهای اسلامی با هم تفاوت دارد.هر کشور اسلامی عادتها و سنتهای خاص خودش را دارد.در کشور یمن ماه رمضان با اصالت این کشور و عمق تمدنش مرتبط است

یمنی ها در رمضانی ویژه زندگی می کنند، کشوری که براثر کودتای شبه نظامیان حوثی و دخالتهای گسترده رژیم ایران در جنگی خونین فرو رفته است. این وضعیت البته مانع نمی شود که مردم یمن این سنت اسلام را به فراموشی بسپارند.

آنها به بازار می روند تا در حد توان و بضاعت خود نیازهای افطار را تهیه کنند

در ساعات اولیه صبح خیابانها خالی است ولی برعکس شبها خیابانهای پایتخت و سایر شهرهای بزرگ مملو از مردم است. در بازار قدیم شهر صنعا مردم می توانند نیازهای رمضان را تهیه کنند. در بازار ملحmalah بازار عنب enab و بازار حبوه habwah و سایر بازارها هر کالایی که مردم نیاز داشته باشند پیدا می شود .با نزدیک شدن اذان مغرب افراد خانواده دور هم جمع می شوند تا افطار کنند

در ماه رمضان مردم یمن غذاهای سنتی درست می کنند

فضای رمضان در یمن بر فضای جنگ و محاصره کودتاگران مورد حمایت رژیم ایران چیره می شود

 


  • زاکربرگ برای ارائه توضیحات در پارلمان اروپا حاضر می‌شود




سخنگوی مدیرعامل فیسبوک گفت مارک زاکربرگ در پارلمان اروپا حاضر خواهد شد تا توضیحاتی درباره درز اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی ارائه کند.

آنتونیو تایانی رییس پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مدیر عامل فیسبوک دعوت ما را پذیرفت و به زودی به بروکسل خواهد آمد.»

رسوایی های فیس بوک در فروش اطلاعات میلیون ها عضو این قدرتمندترین شبکه اجتماعی بازتاب گسترده ای در پارلمان اروپا داشت. چندی پیش نمایندگان پارلمان اروپا از مارک زاکربرگ خواسته بودند که هر چه زودتر با حضور در صحن پارلمان اروپا در استراسبورگ به سوالات آنها پاسخ دهد.

چندی پیش، پس از افشای رسوایی های فیس بوک در فروش اطلاعات میلیون ها کاربر، این شبکه اجتماعی اعلام کرده بود که قوانین جدیدی را برای شهروندان اروپایی عضو این شبکه اجتماعی وضع کرده است. قوانینی که به گفته زاکربرگ اجازه ورود شرکت ها و موسسات و دستیابی آنها به اطلاعات سری و محرمانه را نمی دهد. یکی از مهم ترین بندهای این قانون درخواست از تمام شهروندان درباره استفاده و یا عدم استفاده از اطلاعات شخصی است.

اما این تصمیم مارک زاکربرگ هم نتوانست مانع از خشم نمایندگان پارلمان اروپا شود آنها با تهدید این شرکت چند ملیتی خواستار حضور فیس بوک و ادای توضیحات شده اند. برخی از نمایندگان پارلمان چهارشنبه با متهم کردن فیس بوک اعلام کردند که این شرکت باید جریمه سنگینی به کاربران اروپایی پرداخت کند. یکی از اصلی مقرهای این شرکت در دوبلین، پایتخت ایرلند یکی از مهم ترین اعضای اتحادیه اروپایی قراردارد.

 


  •  فاکس نیوز: خیابانهای کازرون شبیه وضعیت جنگی بود




فاکس نیوز: بدنبال کشته شدن دو نفر از تظاهرکنندگان در کازرون، تظاهرکنندگان خشم عمیق خود را متوجه رژیم ایران کردند. شورای ملی مقاومت طی اطلاعیه یی اعلام کرد:‌ «‌بعد از اینکه نیروهای ضد شورش از شیراز به کازرون اعزام شدند مردم با آنها درگیر شدند و این امر بصورت درگیریهای تن به تن ادامه پیدا کرد».

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: