حلقه انزوای سیاسی و اقتصادی تنگتر می‌شود – ۲۸اردیبهشت۱۳۹۷

حلقه انزوای سیاسی و اقتصادی تنگتر می‌شود – ۲۸اردیبهشت۱۳۹۷


رمزگشایی از تحریم‌های جدید آمریکا


اروپا ترمزی بر روی سرعت پیاده شدن تحریم‌ها درایران 


 

نگاهی به اظهار نظرهای مهره ها و رسانه های نظام

آثار و پیامدهای خروج آمریکا از برجام، به سرعت در همة زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و منطقه‌یی و بین‌المللی ظاهر می‌شود؛ نکتة مهم در این جریان این است که قطر که تا کنون متحد رژیم بود و در برابر عربستان و سایر کشورهای منطقه قرار داشت، در تحریمهای جدید علیه رژیم و حزب‌الله لبنان به این کشورها پیوسته است.

این موج جدید تحریمهای اقتصادی و انزوای سیاسی، در خود رژیم به صورت غرغر و زیر سؤال بردن سیاستهای نظام و هشدار نسبت به عاقبت شوم این روند، بیش از پیش نمایان می‌گردد. نگاهی می‌کنیم به موارد و نمونه‌هایی از این جریان.

واشنگتن اگزمینر- 27 اردیبهشت-


دو تن از مقامات حزب‌الله که روابط دیپلماسی را برای ایران انجام می‌دادند و در عین حال درگیر قاچاق مواد مخدر و پولشویی نیز بودند, بعنوان عوامل تروریستی توسط وزارت خزانه داری لیست گذاری شدند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا , روز پنجشنبه گفت: " اعمال وحشیانه و فاسد یکی از مهم‌ترین سرمایه داران حزب‌الله را نمی توان تحمل کرد. این دولت در هر زمان ممکن, شبکه‌های تروریستی حزب‌الله و ایران, از جمله آن‌هایی که با بانک مرکزی ایران ارتباط دارند را افشا و تبادلاتشان را مختل خواهد کرد ."

وزارت خزانه‌داری , عبدالله صافی‌الدین و محمد ابراهیم بازی را به خاطر تحریم‌ها, و همچنین چهار شرکت تحت کنترل بازی را هدف قرار داد. صافی‌الدین یک رابط حزب‌الله با ایران می‌باشد و بازی یک تامین‌کننده مالی است که با یک گروه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر کار می‌کند. منوچین گفت: " این اقدام نشان‌دهنده رفتار فریبکارانه و ننگین حزب‌الله و حامیان ایرانی آن است ."...

روزنامه حکومتی ابتکار ۲۷ اردیبهشت


بخواهیم یا نخواهیم در مقطعی حساس از تاریخ ایران و جهان ایستاده ایم. در این مقطع حساس تاریخی، روسیه می خواهد موقعیت و منافع خودش را تحکیم ببخشد. در این رویکرد، حتی ممکن است آنها نتانیاهو را میانجی بهبود روابط خود با آمریکا قرار داده باشند.

این سخن بدان معناست که روسیه در کشاکش پساخروج در کنار ایران نخواهد بود. حکایت چین به عنوان کشوری همواره محتاط و حسابگر هم معلوم است. نتیجه روشن و مشخص آنکه ایران در یک هماوردی بزرگ تاریخی در معارضه با آمریکا در کنار اروپا قرار گرفته است.

علی خرم دیپلمات سابق رژیم ۲۷ اردیبهشت


رمزگشایی از تحریم‌های جدید آمریکا

پیش از آنکه این تحریم‌ها به بخش عملیاتی و اجرایی برسند اثرات روانی آن موجب می‌شود که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ حاضر به حضور در ایران نشوند. در چنین شرایطی دولت‌های اروپایی هم کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند. مثلا دولت آلمان نمی‌توانند زیمنس را مجبور کند که در ایران سرمایه‌گذاری کند.

زیرا مسئولان این شرکت معتقدند که به جای اینکه سه ماه یا شش ماه دیگر سرمایه‌شان در خطر قرار بگیرد بهتر است از الان وارد ایران نشوندخانم موگیرینی و اتحادیه اروپا به دنبال این هستند که بتوانند تمام تلاش خود را انجام دهند، اما بایستی گفت: این تلاش در برابر هجمه آمریکا که قدرت تخریبی دارد، خیلی تاثیرگذار نیست.

زیرا آمریکا به دنبال تخریب است و نیازی هم به ادله ندارد، اما این اتحادیه اروپا است که برای درست کردن باید بسیاری را قانع کند. در این میان ما فقط می‌توانیم این تلاش را برای اینکه یک ترمزی باشد بر روی سرعت پیاده شدن تحریم‌ها استفاده کنیم. در شرایط فعلی تنها گزینه ما مذاکره با اروپایی‌ها و چین و روسیه است.

عباس عبدی از باند آخوند روحانی ۲۷ اردیبهشت


به‌ نظر من در سوریه باید منافع همه کشورهای دیگر نیز به رسمیت شناخته می‌شد و ایران از ابتدا در پی تفاهم می‌بود، هرچند طرف مقابل قصد جنگ داخلی داشت، ولی صادقانه باید گفت که بنده به‌عنوان یک ناظر، اصلاً متوجه نمی‌شوم که اهداف سیاسی ایران در سوریه چگونه تعریف می‌شود تا از آن دفاع یا آن را نقد کنم.به‌نظر بنده حضور منطقه‌ای ایران بویژه در سوریه قابل دفاع و پذیرفتنی بود ولی صفر و یک کردن یا ایدئولوژیک کردن آن و نیز ممنوعیت بحث و گفت‌وگو درباره این سیاست‌ها در فضای عمومی و رسانه‌های رسمی، دو مؤلفه اشتباه این سیاست‌ها بود؛ دو مؤلفه‌ای که راه را برای دفاع از حضور نیز مسدود می‌کند.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: