در خاطره روزها ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۱۹ مه


در خاطره روزها ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷




[caption id="attachment_115341" align="alignleft" width="250"]زادروز دکتر مصدق زادروز دکتر مصدق[/caption]

۲۹ اردیبهشت«۱۲۸۵ خورشیدی»۱۹مه زادروز دکتر محمد مصدق  


مصدق بزرگ پایه گذار ملی شدن نفت ایران بود. در بین کشورهای جهان سوم از او به عنوان کسی که با پایداری تحسین‌برانگیزی در برابر استعمار انگلیس ایستاد، نام می‌برند. دولت مصدق با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ساقط و مصدق پس از سه سال زندان تا پایان عمر در تبعید بسر برد.





[caption id="attachment_115342" align="alignleft" width="250"]حمله به تظاهر کنندگان حمله به تظاهر کنندگان[/caption]

۲۹ اردیبهشت -۱۹ مه «۲۰۱۰ میلادی» حملة به تظاهرکنندگان


ارتش تایلند برای پایان دادن به اعتراض سرخ پوشان این کشور به محل تجمع آنها در بانکوک حمله کرد. معترضان که خواهان کنارهگیری نخست وزیر بودند، بزرگترین مجموعه خرید و فروش این کشور را در بانکوک تسخیر کرده بودند. در این درگیری سرخپوشان ناچار به ترک منطقه شدند.





[caption id="attachment_115344" align="alignleft" width="250"]استقلال تیمور شرقی استقلال تیمور شرقی[/caption]

۲۹ اردیبهشت -۱۹ مه «۲۰۰۲ میلادی» استقلال تیمور شرقی


تیمور شرقی به مدت ۴۰۰سال تحت سلطه پرتغال قرار داشت و وقتی در دهه ۷۰میلادی پرتغال از این کشور عقب‌نشینی کرد، اندونزی به‌آن حمله کرده و آن را ضمیمه خود نمود. این اشغال ۲۴ساله حدود ۱۰۰هزار کشته بر جای گذاشت.





[caption id="attachment_115345" align="alignleft" width="250"]فاشیسم در ایتالیا فاشیسم در ایتالیا[/caption]

۲۹ اردیبهشت -۱۹ مه «۱۹۲۶ میلادی» فاشیسم در ایتالیا


در این روز برقراری حکومت فاشیستی در ایتالیا اعلام شد. فاشیسم به صورت عامل وحدتی جلوه داده شده که ایتالیا را از خطر بلشویسم حفظ خواهد نمود و تدریجا تشکیلات رسمی پلیس، دادگاهها و ارتش را فرا گرفت و دسته‌های نیمه نظامی "پیراهن سیاهان به سرکوب سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها پرداختند.





[caption id="attachment_115348" align="alignleft" width="250"]ربودن دختران نیجریه بوسیله بوکو‌حرام ربودن دختران نیجریه بوسیله بوکو‌حرام[/caption]

۲۹ اردیبهشت۱۳۹۳-۱۹مه ربودن دختران نیجریه بوسیله بوکو حرام


در اوایل بهار، ۲۷۶دختر دانش آموز از مدرسه ای مسیحی در شرق نیجریه توسط گروه بنیادگرای بوکو حرام ربوده شدند. نیروهای خودجوش مردمی در منطقه کلابلگ، در شمال نیجریه به مبارزه با شبه‌نظامیان بنیادگرای بوکوحرام پرداختند و در جریان درگیری میان آنها حدود ۲۰۰ نفر از شبه‌نظامیان کشته شدند.





لطفا به اشتراک بگذارید: