ایران در آیینه کازرون – ۲۹اردیبهشت۱۳۹۷

ایران در آیینه کازرون – ۲۹اردیبهشت۱۳۹۷


نگاهی به اعتراضات مختلف در روزهای اخیر در میهن


 

رسانه های حکومتی به نقل از وزارت کشور رژیم خبر دادند که طرح تقسیمات کشوری در کازرون منتفی است و اجرا نخواهد شد. روزنامه های باند روحانی این اقدام را نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواندند. تظاهرات مردم قهرمان کازرون که از روز چهارشنبه شروع شده و هنوز ادامه دارد تا این نقطه با دستکم دو شهید و دهها مجروح که زنان دلاور کازرون هم در میان آنان هستند رژیم را ناگزیر از این عقب نشینی کرده است. شعارهای وای به روزی که مسلح شویم ، و شعار غزه حمایت میشه کازرون خیانت میشه از خواستة واقعی تظاهر کنندگان خبر می داد.

نه گفتن به رژیم و ایستادن در برابر آن منحصر به مردم قهرمان کازرون نبوده و این روزها اغلب شهرهای ایران شاهد اعتراضات اقشار به جان آمده و ایستادگی آنها در برابر چپاول ها و سرکوبگری رژیم بوده اند. گزارش کوتاهی را از برخی نمونه ها ببینیم:

طی هفتة گذشته از روز 14 تا 21 اردیبهشت 132 مورد اعتراض و اعتصاب اقشار به جان آمده در شهرهای مختلف میهن جریان داشت. شامل 30 رشته اعتراضات کارگری، ۹ مورد اعتراضات غارت شدگان ، دو مورد بازنشستگان و 34 مورد فرهنگیان ، 5 مورد دانشجویان و 40 مورد سایراقشار از جمله زندانیان سیاسی.

گسترده ترین اعتراض مربوط به معلمان بود که 34شهر را در برگرفت:


به رغم اقدامات بازدارندة ارگانهای اطلاعاتی و اداری رژیم روز 20 اردیبهشت معلمان سراسر کشور به دنبال فراخوان قبلی در شهرهای اراک، قزوین، زنجان، کرمانشاه، اصفهان، همایونشهر، شیراز، ممسنی، شهرضا، شهرکرد، مشهد، بجنورد، بیرجند، کازرون، سقز، بانه، سنندج، دهگلان، مریوان، مهاباد، قروه، زیویه، دیواندره، تبریز، رشت، ساری، خرم آباد، بهبهان، بندرعباس، بوشهر و همدان، دست به اعتراض زدند.

معلمان به حقوق ناچیز و شرایط استخدامی خود اعتراض داشتند. این تظاهرات در تهران به رغم هجوم وحشیانه لباس شخصی های خامنه ای ادامه یافت.

روز دوشنبه24 اردیبهشت بخشهای بزرگی از بازار تهران دست به اعتصاب زدند .


این حرکت اعتراضی در ادامه اعتصاب روز شنبه بازاریان و صرافها و در حالی صورت گرفت که عوامل اطلاعاتی رژیم بسیاری از بازاریان را نسبت به اعتصاب و بستن مغازه هایشان تهدید کرده بودند. بازاریان اعتصابی نسبت به سقوط قیمت ارز رسمی کشور، کسادی بازار و ابهام در مورد آینده اوضاع اقتصادی معترض بودند. این اعتراض در سایر شهرها از جمله اردبیل، کرمان و بندرعباس هم با تعطیلی مغازه ها انجام شد.

برجسته ترین اعتراضات کارگری مربوط به کارگران هپکو اراک ، کارگران نی بر نیشکر هفت تپه، کارگران و کارکنان نیروگاه سد چم شیردر گچساران، کارگران تراورس راه آهن مشهد و کارگران راه‌‌آهن شهرهای اسلامشهر و زنجان، تبریز، دامغان و بافق و کارگران شرکت روغن نباتی شیراز بود. که همه برای گرفتن حقوقهای به تعویق افتاده خود دست به اعتصاب زدند. پهن کردن سفره های خالی حرکت اعتراضی مشترک کارگران شهرهای مختلف بود.

در کنار کارگران اعتراضات کشاورزان اصفهان و خوزستان علیه آب دزدی رژیم همچنان ادامه داشت.

بازتاب این قیام ها بخصوص قیام مردم کازرون در رژیم سوز و گداز از مقاومت ایران و ابراز وحشت از پیامدهای بین المللی این قیام بوده است.

کیهان خامنه ای – 29 اردیبهشت:

ماجرا وقتی مشکوک‌تر می‌شود که سازمان مجاهدین هم به‌سرعت فراخوان داد


این‌بار شعارهای رادیکالی سر داده شد که هیچ ربطی به موضوع انتزاع شهرستان نداشت. ماجرا وقتی مشکوک‌تر می‌شود که سازمان مجاهدین هم به‌سرعت فراخوان داد و نوشت: از هموطنانمان در کازرون و شهرهای مجاور می‌خواهیم به کمک دستگیرشدگان بشتابند.

علی خرم سفیر پیشین رژیم در مقر اروپایی سازمان ملل – 29 اردیبهشت:

باید در داخل با هوشیاری برخورد کرد .


درحال حاضر اروپایی‌ها ضمن اینکه ایستادگی قابل توجهی را در مقابل امریکا در خصوص تحریم‌ها نشان می‌دهند، دغدغه‌های دیگری نیز دارند... توصیه ما این است که حکومت در داخل نیز آستین بالا بزند و به برخی از نارضایتی‌ها و انتقادهای داخلی پاسخ داده و آنها را سر و سامان دهد. در اتفاقی مانند حوادث چند روز اخیر در کازرون، شاید کمتر کسی باور کند که این میزان نارضایتی صرفا به دلیل تقسیمات ارضی بوده باشد.باید در داخل با هوشیاری برخورد کرد .



 
لطفا به اشتراک بگذارید: