قیام کازرون چه بود؟ چرا نیروی انتظامی به روی مردم آتش گشود؟

قیام کازرون چه بود؟ چرا نیروی انتظامی به روی مردم آتش گشود؟


تنگتر شدن حلقه انزوا در سطح بین‌المللی و افزایش قیامها در میهن


 

گفتگو با علیرضا معدنچی – ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

در زمینة بین‌المللی، هر روز با اقدامات و موضعگیریهای سیاست‌سازان و مجامع بین‌المللی و دست اندرکاران دربارة مسائل ایران مواجه هستیم که دامنه‌ش دیگه از برجام و موضوع هسته‌یی هم فراتر رفته.

در داخل کشور هم هر روز شاهد حرکتها و خیزشهای متعدد اقشار مختلف مردم هستیم، ما گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی رو به این موضوع اختصاص دادیم.

 

س : اجازه بدین از قیام مردم کازرون شروع کنم؛ مهمترین ویژگیهای قیام کازرون به نظر شما چیه؟

ج: البته قیام کازرون بسیار درخشان و قهرمانانه است، اما یک تک نمود نیست، امتداد خط سرخ و جریان آتشینی است که از ابتدای امسال شهرها و مناطق مختلف کشور را به هم پیوسته است.

از کشاورزان دلیر و به جان آمدة اصفهان که طی روزها و هفته‌های متوالی، علیه دزدیدن حقابه‌شان اعتراض و تظاهرات کردندو با ماموران سرکوبگر درگیر شدند و در نمایش جمعة اصفهان حضور پیدا کردند و با شعار «پشت به دشمن، رو به میهن، نفرت و انزجار خودشان را از این رژیم آخوندی و نمایشهای ریاکارانه‌ش نشان دادند؛ تا بازاریان و کسبة شهرهای کردستان که به مدت ۴هفته ادامه داشت، تا بازاریان و اصناف تهران و سایر شهرها، تا حرکتهای اعتراضی غارت شدگان و کارگران در شهرهای مختلف و تا خیزش قهرمانانة کازرون... و امروز هم که شاهد تظاهرات و اعتصاب در شهرهای شاهرود؛ مشهد ؛ اهواز و تبریز.

به این ترتیب قیام کازرون نماد و آیینه و نوک پیکان این تحولات است. که همة شعارها و اعتراضها با شعار بسیار روشن و انگیزانندة «وای به روزی که مسلح شویم» و با تصرف خیابانها و تهاجم به مراکز غارت و سرکوب رژیم و به اتش کشیدن آنها و گوشمالی پاسداران جنایتکار مدار جدیدی از حرکتهای اخیر را به نمایش گذاشتند. رژیم گمان می‌کردکه با شلیک به روی مردم معترض می‌تواند به قول جهانگیری معاون روحانی موضوع را جمع کند، اما قیام در روزهای بعد هم ادامه پیدا کرد. همچنین رژیم فکر می‌کرد که با عقب نشینی و وعدة صرف نظر از تغییرات کشوری می‌تواند مردم را آرام کند، اما باز هم مردم قانع نشدند و به خروش و خیزش خود ادامه دادند. و این واقعیت یک باردیگربه اثبات رسید که موضوع خیلی فراتر از این یا آن مساله جزیی است، مردم تمامیت این رژیم را نمی‌‌خواهند

 

س : رژیم قبلاً خیلی مراقب بود که به روی مردم معترض شلیک نکنه و به نوعی می‌شه گفت این خط قرمزش بود؛ چطور شد که در کازرون نیروی انتظامی مسلح رو وارد کردو به روی مردم آتش باز کرد؟

ج: خب از یک طرف این اقتضای ماهیتش است، این واکنش طبیعی رژیمی است که هیچ نقطة اشتراکی با این مردم ندارد و بدتر از هر دشمن اشغالگر جز با زبان زور با مردم سخن نمی‌گوید. اما همان طور که شما اشاره کردید از نتیجة شلیک به طرف مردم هم خیلی می‌ترسد. اما این که شلیک کرد نشانة بن بستش است. چون به قول رهبر مقاومت، اگر شلیک نکند، حرکتهای اعتراضی و قیام گسترش پیدا می‌کند و اگر شلیک بکند، شعله بالا می‌گیرد، کما این که بالا گرفت و دیدیم.

این بن‌بست را از جمله در تضاد و کشمکشی که بعد از آتش باز کردن به روی مردم در میان باندهای رژیم بروز کرده و در روزنامه‌های امروز هم منعکس شده، می‌توان دید و همچنین در اظهارات رئیس کل دادگستری استان فارس که ضمن سوزوگداز از به قول خودش ضد انقلاب و مجاهدین که اطلاعات به اصطلاح نادرستی که درشبکه‌های مجازی در این مورد منتشر می‌کنند، تقصیر تیرانداز را به گردن نیروی انتظامی انداخت و گفت: « علی رغم چندین مرحله تجمعات اعتراضی در سطح شهرستان کازرون، دستگاه قضایی از هر گونه برخورد قضایی خودداری و دستورات لازم را به دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی جهت به کارگیری اقدامات پیشگیرانه بدون احضار افراد، صادر و تصریح و تأکید نموده از متنفذین، علما و افراد اثرگذار در جهت ارشاد قانونی و توجیه و هدایت معترضان به سمت آرامش و تمکین از قانون و هشدار های قانونی استفاده گردد».
وی در عین حال زبان به تهدید مردم گشود و برای قیام کنندگان خط و نشان کشید که « آنها توسط دستگاه های اطلاعاتی ، امنیتی و انتظامی شناسایی و در اسرع وقت این افراد در چارچوب قانون دستگیر و اقدامات قضایی و برخورد قانونی با آنان بدون اغماض صورت خواهد گرفت».


س : آیا این همزمانی بین دو رشته تحولات داخلی و خارجی آیا اتفاقیه؟ و مهمترین ویژگی مشترک آنها چیست؟

ج: همیشه گفته‌ایم که تحولات خارجی و داخلی رژیم با هم ارتباط دارند و روی هم تأثیر می‌گذارند و همین تحولات روزهای اخیر هم اثبات همین حقیقت است و می‌بینیم که مقاومت قهرمانانة مردم کازرون در اظهارات و موضعگیریهای دبیرکل سازمان ملل و ارگانهای خاص آن و همچنین در موضعگیریها و اظهارات دولتمردان اروپایی و آمریکایی منعکس شده و یک بار دیگر دنیا به چشم می‌بیند که این رژیم هیچ جایی در میان مردم ایران ندارد.

از ویژگی مشترک که پرسیدید، به نظر من باید روی شتاب و سرعت تحولات در هر دو پهنه دست بگذاریم. اما از این دو رشته، آن که نقش مبنایی و تعیین کننده دارد، وضعیت و شرایط داخلی است. این را خود خامنه‌ای بارها گفته که اگر ما در داخل مشکل نداشته باشیم، مسائل خارجی تهدید محسوب نمی‌شود و یک بار از مثال مگس استفاده کرد و گفت مگس روی زخم می‌نشیند و خارجیها روی مشکلات و مسائل ما در داخل انگشت می‌گذارند.

 

س : شما میگویید که این دو رشته تحولات داخلی و خارجی تصادفی نیست، خب با چه مکانیسمی اینها با هم پیوند پیدا می‌کنند؟

ج: حرفهای خود رژیم به وضوح به این سؤال جواب می‌دهد، از اظهارات امام جمعةکازرون تا مقالة امروز کیهان خامنه‌ای که مشخصا به فراخوان خانم مریم رجوی اشاره کرده. تا اظهارات استاندارفارس که گفته مجاهدین در حوادث کازرون نقش دارند و گفته « ما حاضر نیستیم با افرادیکه از منافقین گرا می گیرند مدارا کنیم».

اما صرف نظر از اباطیلی که سردمداران و مهره ها و رسانه‌های رژیم میگویند و می‌نویسند، مجاهدین وظیفه خود می‌دانند که مثل همیشه فریاد مردم ایران را به گوش دنیا برسانند و دولتها را از مماشات با این رژیم ضدبشری و ضد ایرانی باز دارند.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: