در خاطره روزها ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷- ۲۱ مه

در خاطره روزها ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷




[caption id="attachment_115557" align="alignleft" width="250"]ترور راجیو گاندی ترور راجیو گاندی[/caption]

۳۱ اردیبهشت -۲۱ مه «۱۹۹۱ میلادی» ترور راجیو گاندی


«راجیو گاندی» پسر «ایندیرا گاندی» نخست وزیر سابق هند فرزند جواهر لعل نهرو بود. «راجیو گاندی» بلافاصله بعد از ترور مادرش «ایندیرا» در اکتبر ۱۹۸۴، کابینه هند را تشکیل داد و در ۲۱ می ۱۹۹۱توسط یکی از مخالفین دخالتهای وی در تامیلِ سریلانکا در یک عمل انتحاری کشته شد.





[caption id="attachment_115558" align="alignleft" width="250"]کودتا در اندونزی کودتا در اندونزی[/caption]

۳۱ اردیبهشت -۲۱ مه «۱۹۶۶ میلادی» کودتا در اندونزی


سوهارتو با یک کودتای نظامی احمد سوکارنو را از قدرت برکنار کرد. سوکارنو اولین رئیس جمهور و بانی استقلال اندونزی بود. سوهارتو ۳۲ سال بعد در همین روز بر اثر فشار مخالفان و تظاهرات پیگیر مردم مجبور به کناره گیری شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.





[caption id="attachment_115559" align="alignleft" width="250"]حمله به کومون پاریس حمله به کومون پاریس[/caption]

۳۱ اردیبهشت -۲۱ مه «۱۸۷۱ میلادی» حمله به کمون پاریس


حمله نظامیان فرانسوی به کمون پاریس آغاز شد. در این جنگ خیابانی و طولانی بیش از ۲۰ هزار «کمونارد» کشته و ۳۸ هزار تن اسیر شدند. بسیاری از کموناردها را که مدتی بر پاریس حکومت کردند زنان تشکیل داده بودند.





[caption id="attachment_115560" align="alignleft" width="250"]آزمایش اولین بمب هیدروژنی آزمایش اولین بمب هیدروژنی[/caption]

۳۱ اردیبهشت -۲۱ مه «۱۹۴۵ میلادی» آزمایش اولین بمب هیدروژنی


اولین بمب هیدروژنی امریکا در جزیره بی‏کینی در اقیانوس اطلس آزمایش شد. قدرت این بمب برابر با ده میلیون تن ماده منفجره تی.ان.تی بود و انفجار آن، انهدام وسیعی ایجاد کرد. با افشای خبر آزمایش این بمب، مردم در سراسر عالم به اعتراض علیه آن برخاستند.





[caption id="attachment_115553" align="alignleft" width="250"]«سالروز شاه شدن «پوراندخت «سالروز شاه شدن «پوراندخت[/caption]

۳۱ اردیبهشت -۲۱ مه «۶۳۰ میلادی» سالروز شاه شدن «پوراندخت»


در دوران فروپاشی ساسانیان، «پوراندخت» دختر «خسرو پرویز»، شاه ایران شد۱۶ ماه طول نکشید. دوران سلطنت پوران دخت بیش از۱۶ ماه طول نکشید

پس از برکناری خسرو پرویز، ظرف چند سال ده پادشاه بر ایران حکومت کردند که ششمین آنان، «آذرمیدخت» دختر دیگر «خسرو پرویز» بود.



لطفا به اشتراک بگذارید: