در خاطره روزها ۲خرداد ۱۳۹۷- ۲۳ مه


در خاطره روزها ۲خرداد ۱۳۹۷




[caption id="attachment_117501" align="alignleft" width="250"]نخستین چاپخانه در ایران نخستین چاپخانه در ایران[/caption]

۲خرداد «۱۰۱۹ خورشیدی»۲۳ مه نخستین چاپخانه در ایران


نخستین چاپخانه در زمان شاه عباس و توسط یک ارمنی در اصفهان راه اندازی شد. در دوره حکومت نادرشاه افشار جزوه‌هایی به لاتینی و عربی در ایران چاپ شد. در دوران ولایت‌عهدی عباس میرزای نایب السلطنه صنعت چاپ در ایران به طور جدی آغاز شده و شکل می‌گیرد.





[caption id="attachment_117503" align="alignleft" width="250"]نخستین شکست ایران از اسکندر نخستین شکست ایران از اسکندر[/caption]

۲خرداد-۲۳ مه«۳۳۴پیش ازمیلاد » نخستین شکست ایران از اسکندر


نیروهای ایران در شمال غربی قلمرو این دولت و در کنار رود گرانیکوس شمال غربی ترکیه امروز از سپاه اسکندر مقدونی که از نظر شمار کمتر از آنان بود شکست خوردند. علت شکست این بود که او با تاکتیک نوینی که برای افسران ایرانی تازگی داشت وارد جنگ شده بود.





[caption id="attachment_117504" align="alignleft" width="250"]درگذشت نویسنده نروژی درگذشت نویسنده نروژی[/caption]

۲خرداد-۲۳ مه«۱۹۰۶ میلادی» درگذشت نویسنده نروژی


«جان هنریک ایبسن»، خالق نمایشنامه نویسی واقعگرای مدرن در ۲۰مارس سال ۱۸۲۸ در جنوب نروژ به دنیا آمد. او در ۱۸۵۰ نخستین نمایشنامة خودبهنام «کاتیلینا» را منتشر کرد و طی نیم قرن ۲۸ نمایشنامه نوشت که از قویترین آثار دراماتیک قرن ۱۹ بشمار می‌رود. با جمله «برای کشورم» درگذشت.





[caption id="attachment_117505" align="alignleft" width="250"]درگذشت تاریخ نویس آلمانی درگذشت تاریخ نویس آلمانی[/caption]

۲خرداد-۲۳ مه«۱۸۸۶میلادی» درگذشت تاریخ نویس آلمانی


 «لئوپولد فون رانکه» مورخ بزرگ آلمانی در وین متولد شد. وی مدرسه یی برای تاریخ نگاری تأسیس کرد و در این مدرسه بر مبنای گردآوری اسناد از شهود صحنه های تاریخی کار خود را آغاز کرد که در نوع خود شیوة جدیدی در تاریخ نگاری بود.





[caption id="attachment_117506" align="alignleft" width="250"]اعدام کشیش مترقی قرون وسطی اعدام کشیش مترقی قرون وسطی[/caption]

۲خرداد-۲۳ مه«۱۴۹۸ میلادی» اعدام کشیش مترقی قرون وسطی


«جیرولامو ساوونارولا» کشیش معروف ایتالیایی فرقه دومینیکن، یکی از کسانیست که در قرون وسطی با فساد دستگاه کلیسا در افتاد. البته خودش هم با نوآوری ورنسانس میانه‌ای نداشت. «ساوونارولا» ازسال ۱۴۸۲ در صومعهیی در «فلورانس» علیه اشرافیت پاپ و فساد کلیسا به‌افشاگری پرداخت. او در سال ۱۴۹۷ تکفیر وسپس به‌دارآویخته‌شد.



لطفا به اشتراک بگذارید: