در خاطره روزها ۳خرداد ۱۳۹۷- ۲۴ مه


در خاطره روزها ۳خرداد ۱۳۹۷


[caption id="attachment_117763" align="alignleft" width="250"]شهادت امیرپرویز پویان شهادت امیرپرویز پویان[/caption]

۳خرداد «۱۳۵۰خورشیدی»۲۴ مه شهادت امیرپرویز پویان


«امیرپرویز پویان» ازچهره‌های درخشان مبارزه مسلحانه انقلابی خلق ماست که با‌یاری فداییان شهید مسعود احمدزاده و عباس مفتاحی، در پایه‌گذاری سازمان چریکهای فدایی خلق ایران، نقش تعیین‌کننده‌یی ایفاکرد. در شرایطی که فرصت‌طلبان بخاطر زندگی توجیهات تسلیم‌طلبانه می‌کردند, باجزوة معروف «ضرورت مبارزه مسلحانه و رد تئوری بقا» برمبارزه انقلابی تاکید می‌کرد





[caption id="attachment_117764" align="alignleft" width="250"]غرق شدن رزمناو انگلیسی غرق شدن رزمناو انگلیسی[/caption]

۳خرداد-۲۴ مه«۱۹۴۱ میلادی» غرق شدن رزمناو انگلیسی


رزمناو آلمانی «بیسمارک» در جریان نخستین ماموریت جنگی خود رزمناو انگلیسی «هود» را با همان شلیک اول غرق کرد. قبلا گفته شده بود که «هود» شکست ناپذیر است. درجریان انفجار و غرق شدن «هود»، ۱۴۱۶ تن کشته شدند و تنها سه تن از کارکنان این کشتی زنده ماندند.





[caption id="attachment_117765" align="alignleft" width="250"]زادروز شولوخوف زادروز شولوخوف[/caption]

۳خرداد-۲۴ مه«۱۹۰۵ میلادی» زادروز شولوخوف


«میخائیل شولوخوف» نویسندة بزرگ روس و برندة جایزه ادبی نوبل سال۱۹۶۵ است. در سال۱۹۱۸ به‌سبب جنگ‌داخلی درسش‌را ناتمام گذارد و به‌ارتش‌سرخ برای جنگ دربرابر بازماندگان ارتجاع پیوست. تأثیر این تجربه درآثار وی محسوس است. از آثار مهم شولوخوف «دُن آرام» است که درآن وقایع نخستین سالهای انقلاب اکتبر را تصویرکرده‌است.





[caption id="attachment_117766" align="alignleft" width="250"]در گذشت پدر اخترشناسی نوین در گذشت پدر اخترشناسی نوین[/caption]

۳خرداد-۲۴ مه«۱۵۴۳ میلادی» در گذشت پدر اخترشناسی نوین


«نیکلاس کوپرنیک» ستاره‌شناس، ریاضیدان و اقتصاددان معروف لهستانی در فوریة ۱۴۷۳متولد شد. مهمترین نظریة علمی کوپرنیک این بودکه ثابت‌کرد برخلاف تصور پیشینیان و تعلیمات کلیسا، این خورشید است که درمرکز منظومه شمسی است وسایر سیارات ازجمله زمین به‌دور آن می‌گردند. بعداز «کوپرنیک», «گالیله» و دیگران راه وی را ادامه دادند.





[caption id="attachment_117767" align="alignleft" width="250"]اولین خط تلگراف اولین خط تلگراف[/caption]

۳خرداد-۲۴ مه«۱۸۴۴ میلادی» اولین خط تلگراف


«ساموئل مورس» در آمریکا اولین خط تلگراف را راه اندازی کرد. این خط تلگراف بین واشنگتن دی سی و منطقه بالتیمور آمریکا بر قرار شد. اولین جمله مورس عبارت بود از: آنچه که خداوند ساخته است. به زودی این اختراع در سرتاسر جهان شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.







 

لطفا به اشتراک بگذارید: