برجام-اعلام استراتژی جدید توسط وزیرخارجه آمریکا

برجام-اعلام استراتژی جدید توسط وزیرخارجه آمریکا


وزیرخارجه آمریکا پس از ایراد سخنرانیش در روز دوشنبه برای اعلام استراتژی جدید آمریکا درقبال حکومت آخوندی به چند سئوال درباره این استراتژی پاسخ گفت .

ایالات متحده در نظر دارد به‌سختی در زمینه دیپلماتیک در کنار همه متحدانمان کار کند. ما روی اروپا متمرکز هستیم، ولی بسیاری از کشورها در جهان هستند که نگرانی‌های مشترکی با ما دارند و به همان اندازه هم از طرف رژیم ایران مورد تهدید قرار دارند. همین منافع مشترک و ارزش‌هاست که به عقیده من در نهایت به یک پاسخ جهانی به بزرگترین حامی حکومتی تروریسم در جهان منجر خواهد شد و من اطمینان دارم که این می‌تواند محقق شود.

رسیدگی به پرونده اتمی یک امر واجب است و قطعاً این بزرگ‌ترین و جدی‌ترین تهدید به‌شمار می‌رود. برجام به هدف مورد نظر نمی‌رسید؛ یک تأخیر ایجاد می‌کرد. هدف ما این است که آن‌را به طور دائمی تصحیح کنیم. من خیلی سریع اشاره کردم که ما از سایر شرکای خود در خاورمیانه می‌خواهیم کارهای سختی انجام بدهند. ما توافقی را در برابر آنها می‌گذاریم و می‌گوییم: «باید این کار را بکنید». و آنها می‌گویند: «آخر (رژیم) ایران غنی‌سازی می‌کند». این حرف منطقی است، به‌نظرم یک نکتة منطقی است. خواسته‌های ما از رژیم ایران غیر منطقی نیست. از برنامه (اتمی) خود دست بردارید. آن‌را خاتمه بدهید. اگر آنها تصمیم بگیرند که به عقب برگردند و شروع به غنی‌سازی کنند، ما تماماً آمادة واکنش نشان دادن به آن نیز هستیم. قطعاً من امروز به شما نخواهم گفت که واکنش ما چه خواهد بود، ولی ما شاهد صحبت‌های آنها بوده‌ایم و شنیده‌ایم چه گفته‌اند. امیدوارم تصمیم دیگری بگیرند و مسیر دیگری را انتخاب کنند

تلاش ما این است که توانمندی اقتصادی (رژیم ایران) را برای صدمه‌زدن به خاورمیانه و جهان خفه کنیم. برنامه‌های اتمی چیز کم‌هزینه‌یی نیست. به میزانی که ما موفق شویم این کار را برای رژیم ایران سخت‌تر کنیم، ظرفیت آنها را برای استمرار ساختن سیستم تسلیحات اتمی‌شان را نیز کاهش خواهیم داد.

تحریم‌ها طی 100 و 55 روز آینده مجدداً برقرار خواهند شد؛ کار بسیار بیشتری صورت می‌گیرد. این یک تلاش در همة بخش‌های دولت است. قطعاً در زمینة دیپلماتیک کار می‌کنیم، ولی وزارت بارزگانی و وزارت دفاع و همة ما همین مأموریت مشترک را از پرزیدنت ترامپ دریافت کرده‌ایم. نمی‌توانم یک زمانبندی مشخص بدهم. ولی دست آخر، مردم ایران بر سر این زمان‌بندی تصمیم می‌گیرند. سرانجام مردم ایران باید دربارة رهبری‌شان تصمیم بگیرند. اگر به‌سرعت این تصمیم را بگیرند، فوق‌العاده خواهد بود. اگر تصمیم بگیرند که چنین نکنند ما به کار خودمان به طور سفت و سخت ادامه خواهیم داد تا به نتایجی که امروز ترسیم کردم دست پیدا کنیم.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با تلویزیون فاکس‌نیوز دربارة استراتژی جدید این کشور در قبال رژیم آخوندی گفت: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به‌روشنی گفته است و ما این را به‌روشنی از وزیر (خارجه آمریکا هم) شنیدیم که ما در کنار مردم ایران هستیم».

مایک پنس: مردم ایران شایستة چیزی بهتر از رژیمی هستند که از تروریسم در سراسر منطقه حمایت می‌کند. مردم ایران شایستة چیزی بهتر از رژیمی هستند که هم‌چنان منابعش را برای تهدید کردن جهان استفاده می‌کند

واقعیت این است که وعده‌یی که[دربرجام] بر آن تأکید شد این بود که (رژیم) ایران از حمایتش از تروریسم و فعالیت‌های شرورانه‌اش در سراسر منطقه همراه با گروه‌های هم‌چون حزب‌الله و حماس دست خواهد کشید؛ و از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در کشورهایی مثل سوریه و یمن. اما دقیقاً خلاف آن واقع شده است. (رژیم) ایران امروز اقدامات بیشتری را در منطقه برای حمایت از تروریسم و خشونت نسبت به قبل از امضای برجام انجام می‌دهد.

مهمترین رسانه ای خبری جهان سخنرانی پومپئو و مضمون استراتژی جدید آمریکا در قبال حکومت آخوندی را با عباراتی نظیر« لزوم دگرگونی کامل حکومت ایران»، « 12 شرط سخت واشینگتن به جای مذاکرة مجدد برجام» ، «دوراهی انتخاب برای شرکت‌های اروپایی» و فراخوان به «رد حاکمان ایران از سوی مردم» ، منعکس کردند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: «درخواست‌های (وزیر خارجة آمریکا) روی هم رفته مستلزم یک دگرگونی کامل حکومت ایران است و این احساس را تقویت می‌کند که دولت (آمریکا) به‌طور واقع در پی تغییر رژیم (در ایران) است».

آسوشیتدپرس افزود: «فهرست 12 شرطی پامپئو شامل مواردی بود که (رژیم) ایران به‌احتمال بسیار قوی آنها را مد نظر قرار نخواهد داد. او با اشاره به تأسیسات اتمی که تحت (برجام) به جز در شرایط مشخصی، خارج از محدوده (توافق بودند) گفت که (رژیم) ایران باید به بازرسان اتمی اجازه بدهد تا «دسترسی نامحدود به تمامی سایت‌های سراسر کشور داشته باشند. در این راستا، او هم‌چنین گفت که (رژیم) ایران باید تمامی تلاش‌های قبلی خود را برای ساختن سلاح اتمی اعلام کند...».

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «پامپئو به‌جای پیشنهاد مذاکرة مجدد برجام، 12 شرط سخت را از سوی واشینگتن برای هرگونه «توافق جدید» با (رژیم) تهران تشریح کرد تا تضمین شود که (این رژیم) «هرگز دوباره کارت سفیدی برای سلطه بر خاورمیانه نداشته باشد... اینها در اساس تمامی جنبه‌های برنامة موشکی (رژیم) ایران و آن‌چه ایالات متحده آن‌را «نفوذ شرورانه» (این رژیم) در سراسر خاورمیانه می‌نامد در بر می‌گیرد؛ از جمله حمایت آن از بشار اسد، حزب‌الله و شبه نظامیان حوثی در یمن».

خبرگزاری فرانسه افزود: «برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های اروپایی را وادار خواهد کرد که بین سرمایه‌گذاری در ایران یا تجارت در ایالات متحده یکی را انتخاب کنند. در واقع گزینه‌یی وجود ندارد و شرکت‌های اروپایی نمی‌توانند رها کردن بازار آمریکا را بپذیرند».

نیویورک‌تایمز نوشت: «وزیر خارجة آمریکا در اولین سخنرانی اصلی سیاسی خود... از (رژیم) ایران خواست تقریباً همه‌چیز را در رفتار خود در سطح جهانی تغییر بدهد... او مستقیماً مردم ایران را خطاب قرار داد و گفت که آنها باید حکومت مذهبی در تهران را رد کنند».
لطفا به اشتراک بگذارید: