بررسی روزنامه‌های حکومتی امروز وسیاست جدید امریکا – ۱خرداد۱۳۹۷

بررسی روزنامه‌های حکومتی امروز – ۱خرداد۱۳۹۷


مهمترین مطالب مندرج در روزنامه های رژیم


روزنامه های حکومتی امروز سه شنبه اول خرداد 97 مهم ترین مطالب خود را به اظهارات وزیر خارجه آمریکا و شروط 12گانه اش در مورد رژیم اختصاص داده اند. اما در صفحات اول خود رویکرد متناقضی دارند. برخی آنرا تیتر یک کرده اند و برخی مثل اغلب روزنامه های باند روحانی آنرا به تیترهای فرعی برده اند. روزنامه های باند خامنه ای با دود دمهای معمول علیه آمریکا و حمله به باند رقیب به اظهارات پمپئو پرداخته اند:

جوان: پمپاژ هارت و پورت از پمپئو

حمایت: غلط های زیادی آمریکا برای توافق جدید با ایران!

سیاست روز: از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شویم

قدس: پامپئو و خواب پنبه دانه/ وزیر خارجه آمریکا برای برداشتن تحریمهای ایران 12 شرط زیاده خواهانه گذاشت؛

کیهان: 12غلط زیادی پمپئو ، دست خالی و زبان دراز آمریکا

وطن امروز: گنده گویی های پمپئو

روزنامه های باند روحانی و همسو با او نتوانسته اند وحشت خود را حتی در تیترهای اولیه پنهان کنند:

خراسان: تسلیم کامل!/ شروط 12گانه آمریکا در ازای وعده لغو تحریمهای ایران؛

آفتاب یزد: روحانی: چه کاره هستید که برای ایران و جهان تعیین تکلیف می کنید

ابتکار: 12خواسته واشنگتن از تهران برای لغو تحریمها/ سیاست های ضد ایرانی آمریکا از زبان مایک پمپئو تشریح شد:

اعتماد: خیالبافی آمریکایی به جای دیپلماسی ، هذیان های پمپئو

ایران: توهم سیاست مدار نورسیده – وزیر خارجه آمریکا استراتژی تازه کاخ سفید برای مقابله با ایران را در ۱۲ بند تشریح کرد

جهان صنعت: توافق هسته ای بانقایص خود جهان را به خطر انداخته است / ادعای وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست ایران ستیزی واشنگتن؛

کیهان خامنه ای به بهانه مواضع آمریکا باند حسن روحانی را مورد حمله قرار داده و وحشت خود را از تنگ ترشدن حلقه محاصره اقتصادی برگردن رژیم ابراز کرده است:

کیهان: آخرین نکته آنکه آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود هیچ اهرمی جز تحریم و جنگ اقتصادی در دست ندارند

بی‌شک امروز جامعه نیازمند همدلی و اتحاد است اما برای چه؟ برای ایستادن مقابل آمریکا یا نشستن سر میز و دادن امتیاز؟! آنهایی که گمان می‌کنند لیست خواسته‌های آمریکا محدود به 12 موردی است که دیروز پمپئو گفت، یا بسیار ساده‌لوح هستند و یا ماموریت دارند جاده را برای دشمن هموار کنند.

روزنامه های باند ولی فقیه ارتجاع به بهانه مذاکرات برجامی با اروپا و مباحث مجلس درمورد اف ای تی اف باند روحانی را مورد حمله قرار داده اند:

رسالت: برجام تاکنون خطرات را از سر کشور دور نکرده، تهدیدات نظامی و سیاسی را افزایش داد، ایران هراسی را تا نزدیک مرزهای ایران هدایت کرد، سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش نداد و پول‌های بلوکه شده را به کشور باز نگرداند بلکه آنها را در فهرست مصادره قرار داد. دولت همچنان نگاهش به بیرون است

حمایت: نقوی حسینی: نکته اینجاست که بعضی گراهای اشتباه داخلی به خارج از مرزها، در شکل‌گیری چنین توهماتی در میان کلیدداران حال و گذشته کاخ سفید مؤثر بوده است. برخی بدون توجه به مسئولیت‌های اساسی خود، در برابر مشکلات اظهار عجز کرده و به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که باطل‌السحر همه تحریم‌ها در کف دشمن است.

روزنامه های باند حسن روحانی با اشاره به شرایط وخیم جهانی علیه رژیم توصیه به همراهی با اتحادیه اروپا و پذیرش شرایط آن کرده اند.

جهان صنعت: آمریکا تلاش می‌کند بعد از اقدام به خروج از برجام، تلاش‌های اروپا را در جهت اقدامات حقوقی ضد تحریمی نیز خنثی کند

تنها در یک شرایط آمریکا می‌تواند اروپا را در این نقشه راه همراه خود کند و آن، این است که ایران نتواند در قبال قابلیت موشکی و نقش‌یابی منطقه‌ای عقب‌نشینی کند‌. به واقع نگرش اروپا در قبال برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران همسو با نگرش آمریکاست و آنها موافقتی با برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران ندارند‌. این همراهی به معنای آن است که رادیکالیزه شدن روندهای سیاست خارجی آمریکا با جایگاه‌یابی پمپئو، نه‌تنها اتحادیه اروپا را در برابر آمریکا قرار نمی‌دهد بلکه آنها را برای سازوکارهای کنش همکاری‌جویانه بیشتری برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای و راهبردی ترغیب می‌کند‌.

اعتماد: امکان دارد مذاکرات کنونی با اروپایی‌ها به جاهایی برسد و آنها تعهداتی را برای استمرار روابط تجاری و اقتصادی با ایران در نظر بگیرند که بتواند تحریم‌های امریکا را بی‌اثر کند، اما باید دانست که رسیدن به این نقطه هزینه‌هایی دارد و بعید می‌دانم که اروپایی‌ها بدون چشمداشت به مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو در مورد دغدغه‌های دیگرشان، بسترهای اقتصادی دایمی برای ایران فراهم کنند و با ایالات متحده امریکا سرشاخ شوند. به قول معروف «هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد.»
لطفا به اشتراک بگذارید: