مایک پمپئو : این «خیالبافی» نیست که از رژیم ایران بخواهیم دست از ترور بر دارد

وزیر خارجه آمریکا: این «خیالبافی» نیست که از رژیم ایران بخواهیم دست از ترور بر دارد


مایک پمپئو عصر سه شنبه اول خرداد 97در یک نشست خبری در وزارت خارجه در واشینگتن، با اشاره به اظهارات روز دوشنبه خود، گفت


که مهم است تاکید کنم این «خیالبافی» نیست که از رژیم ایران بخواهیم دست از ترور بر دارد و آنچه لازم است انجام دهد «چندان دشوار» نیست.

مایک پمپئو افزود: گزارش‌هایی دیدم که می‌گویند شرایط ما عملی نیست و تحقق نخواهند یافت، «اما ما ... خواسته‌ایم پرتاب موشک به ریاض متوقف شود؛

این خیالبافی نیست و این که رژیم ایران تصمیم بگیرد به کشور دیگری موشک پرتاب نکند.

وی افزود، این خیالبافی نیست که از رژیم ایران بخواهیم تهدیدی علیه جان آمریکایی‌ها نباشد، شهروندان آمریکایی را بازداشت نکند، و در فعالیت‌های تروریستی دست بردارد؛ اینها خواسته‌هایی است که از دیگر کشورها هم داریم.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر این که انجام این تکالیف ساده است و منافع سرشاری را نصیب مردم آن خواهد کرد گفت، مردم ایران از تمدن و فرهنگ غنی برخودار هستند و باید انتخاب کنند چه نوع حکومت و رهبری را می‌خواهند.

وی همچنین گفت اطمینان دارد که رویکردی مشترک با اتحادیه اروپا به منظور مقابله با اقدامات تهدیدآمیز رژیم ایران در منطقه و جهان شکل خواهد گرفت؛ چرا که ، ارزش‌ها و منافع مشترک زیادی میان آمریکا و اروپا وجود دارد.

مایک پمپئو روز دوشنبه استراتژی جدید خود را اعلام کرد و از جمله گفت:‌ (رژیم) ایران در دوران برجام، هم‌چنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است، به پناه‌دادن به القاعده همان‌طور که از زمان 11 سپتامبر انجام داده ادامه می‌دهد و حاضر نیست اعضای ارشد القاعده را که در تهران ساکنند، به پای عدالت بکشاند.

امروز ما از مردم ایران می‌پرسیم: آیا این همان چیزی است که شما می‌خواهید کشورتان به آن شناخته شود؟ همکاری و توطئه با حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده؟

ایالات متحده معتقد است که شما شایستة بهتر از این هستید. و یک نکتة دیگر هم برای مردم ایران دارم که در آن تعمق کنند: اینجا در غرب، روحانی و وزیر خارجه اش ظریف، اغلب منتزع از رفتار شرورانه و تروریستی رژیم انگاشته می‌شوند. با آنها تا حدی به شکل دیگری رفتار می‌شود. غرب می‌گوید، اگر فقط می‌شد خامنه‌ای و قاسم سلیمانی را کنترل کرد، امور عالی می‌شد. و روحانی و ظریف منتخب هستند! آیا آنها بیشترین مسئولیت را در قبال نابسامانی‌های اقتصادی شما ندارند؟ آیا این دو نفر مسئول به هدر دادن جان ایرانیان در سراسر خاورمیانه نیستند؟ خوب است مردم ایران به آن فکر کنند. زیرا این رژیم به‌جای کمک کردن به مردم خودش همچنان در پی کریدور ومسیری است که از مرزهای ایران تا سواحل مدیترانه امتداد دارد. (رژیم) ایران این کریدور را برای انتقال نیرو و سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی به نزدیکی مرزهای اسراییل می‌خواهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده پیشتر در روز پنجشنبه در نشست کابینه خود در کاخ سفید، که دبیرکل ناتو نیز در آن حضور داشت، گفت که هر جا بروید جای پای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران دیده می‌شود.

دونالد ترامپ با بیان این که دولت او متعهد به همکاری با متحدان ایالات متحده برای پایان دادن به جاه طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای حکومت ایران است، دلایل آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه رژیم را شرح داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با این توضیح که ائتلاف مذکور مانند ائتلافی نسیت که علیه شبه نظامیان داعش شکل گرفت، گفت می‌خواهیم کشورهای بسیاری را با هدفی مشخص برای برخورد با رژیم ایران، و با دیدگاهی واقعی‌تر، متحد کنیم.

هدر نائرت با بیان این که این دیدگاه تنها متمرکز بر توافق هسته‌ای نیست و همه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران را در بر می گیرد، گفت رفتارهای رژیم ایران فقط تهدیدی علیه منطقه خاور میانه نیست و یک تهدید برای جهان محسوب می‌شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: