سخنان دیروز خامنه‌ای در حضور سرکردگان نظام – ۳خرداد۱۳۹۷

سخنان دیروز خامنه‌ای در حضور سرکردگان نظام – ۳خرداد۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


گزارش: نعل و میخهای تازة خامنه ای: برجام اروپایی البته مسئله یی است. (اما) اقتصاد را با آن نمی توان به جلو برد.


 

خامنه‌ای دیروز (چهارشنبه 2خرداد) سردمداران و مهره‌های بالای نظامش را نزد خود جمع کرد تا در بارة تحولات سیاسی اخیر و اعلام سیاست و استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، که رژیم را سراپا دچار تلاطم کرده، صحبت کند. اما حرفهای او در عمل چیزی بیش از فحاشی و لفاظی و شعارهای پوچ و دوپهلو، به جای پاسخگویی مستدل و سیاسی، بخصوص در مورد ادامة برجام با اروپا نبود.

خامنه ای از ترس این که مبادا همین حرفها را به عنوان نقض برجام به پایش بنویسند، تأکید مکرر می کند که «الان غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز نمی کنیم».

...در همین سخنرانی در حالی که «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» را از سرزنش یکدیگر درباره‌ی برجام» پرهیز می‌داد، خود از نیش و کنایه به روحانی و مقصر قلمداد کردن او در ماجرای برجام دریغ نکرد و با اشاره به اظهارات روحانی در همین مجلس که گفته بود آمریکا با خروج از برجام در دنیا بی آبرو شد، گفت: «آیا ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه آمریکا بی آبرو بشود؟!».

گفتگو با علیرضا معدنچی دررابطه با سخنان خامنه ای برسر برجام


.. قسمتهایی از حرفهای خامنه‌ای را الان شنیدیم، اما به طور کلی خامنه‌ای در این سخنرانی به چه ابهاماتی جواب داد؟ چه تضادی را حل کرد یا می‌خواست حل کند؟ موضوعی است که در گفتگوی خودمون با علیرضا معدنچی سعی می‌کنیم به اون پاسخ بدیم.

 

س :‌خامنه ای به موضوعات مختلفی اشاره کرد. کلا شما حرفهای او رو چطور دسته بندی می‌کنید و چه نتیجه‌یی از این حرفها می‌گیرید:

ج: به نظر من حرفهای خامنه‌ای رو در سه دسته می‌شه دسته بندی کرد:

اول، دود و دم قدرت نمایانه برای روحیه دادن به نیروهای خودش و جوابگویی به رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا که بیشتر دل خالی کردن و فحاشی بود تا جواب مستدل سیاسی.

در این رابطه، از کارتون معروف تام و جری کمک گرفت و گفت: «مثل گربه‌ی معروف داستان تام و جری؛ (آمریکا) باز هم شکست خواهد خورد... ما در شکست دشمن شک نداریم و هرکس که با معارف اسلامی آشنا باشد این را می‌داند». خامنه‌ای روشن نکرد که کارتون تام و جری چه ربطی به معارف اسلامی دارد.». البته این تشبیه از سایتهای متعلق به خامنه‌ای، در انعکاس سخنرانی او حذف شده است، شاید به خاطر آن که در این تشبیه، خامنه‌ای خود را در جای موش این داستان قرار داده است.

خامنه‌ای به منظور روحیه دادن به نیروهای خود، مدعی شد که این بار هم رژیم مانند «40سال گذشته... مقطع فعلی را نیز با قدرت و تدبیر، پشت سر خواهد گذاشت». «قدرت و تدبیر» کلیدواژة دوگانه‌گویی خامنه‌ای در این سخنرانی می‌باشد. چرا که در فرهنگ رژیم تدبیر معنایی جز چرخش و کوتاه آمدن و زانو زدن ندارد.

دوم، تخطئة برجام و انداختن تقصیر آن به گردن روحانی برای در بردن خودش و حفظ آبروی خودش مثلا گفت «گره زدن حل مسائل کشور به‌خصوص مسائل اقتصادی به برجام و خارج از کشور، یک خطای بزرگ است».

و همان طور که خامنه‌ای گفت: «آیا ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه آمریکا بی آبرو بشود؟!».

این در حالی بود که در همین سخنرانی در حالی که «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» را از سرزنش یکدیگر درباره‌ی برجام» پرهیز می‌داد، اما خودش از نیش و کنایه به روحانی و مقصر قلمداد کردن او در ماجرای برجام دریغ نکرد. ولی در عین حال برای حفظ تعادل از نیروهای خودش خواست که نقد صحیح، منصفانه و عاقلانه ایراد ندارد و مسئولان هم باید به آن‌ها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دوقطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و هم‌زبانی نباید نقض شود.

سوم، یکی هم موضوع اصلی که قاعدتا این سخنرانی می بایست دربارة آن باشد، یعنی برجام و ادامه آن یا خارج شدن از آن که در این مورد تا توانست به نعل و به میخ زد و با دوگانه‌‌گویی و ضد و نقیض گویی روشن نکرد که چه کار می‌خواهد بکند.

مثلاً با گفتن این که «در مقابل زیاده خواهی طرف مقابل، باید حرکت شجاعانه انجام داد»، به طور متناقضی افزود: «ما بنای دعوا با اروپا را نداریم اما این سه کشور اروپایی نشان داده اند که در حساس‌ترین مواقع، با امریکا همراهی می کنند».

خامنه‌ای با طرح این سؤال که: نحوه صحیح مواجهه با برجام بعد از خروج امریکا چیست؟» خود در پاسخ گفت: «نکته اول این است که باید مسائل را واقع بینانه ببینیم و بدون دلخوش کردن به احتمالات، آنها را صریح و واقع بینانه با مردم در میان بگذاریم ... برجام اروپایی البته مسئله ای است اما قرائن فراوان از جمله انصراف و تردید شرکت های بزرگ اروپایی و نیز سخنان مسئولان سه کشور اروپایی نشان می دهد اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی توان به جلو برد».

ولی فقیه ارتجاع روشن نکرد اگر برایش واضح است که برجام اروپایی هم راه به جایی نمی برد و پیشاپیش شکست خورده است، پس چرا برجام اروپایی را مورد تأیید قرار می‌دهد و برای آنها شرط تعیین می‌کند؟ چرا آن چنان که مدعی است «شجاعانه» خروج از برجام و شروع غنی سازی را اعلام نمی کند و با بیان این که « اروپایی‌ها باید قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت آمریکا اعتراض کنند»، به گونه یی دوپهلو می گوید: اگر اروپایی ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیتهای تعطیل شده هسته ای محفوظ است». می دانیم که «حق محفوظ» در زبان دیپلوماتیک معمولا کلیدواژة کوتاه آمدن آبرومندانه و به فراموشی سپردن است.

خامنه ای از ترس این که مبادا همین حرفها را به عنوان نقض برجام به پایش بنویسند، تأکید مکرر می کند که «الان غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز نمی کنیم».

 

س:‌ بالاخره خامنه‌ای در مورد اقدامات رژیم چی گفت؟ چه جوابی به مسأله‌یی که الان روی میز رژیمش قرار داره داد؟ شروط آمریکا رو می‌پذیره؟ از برجام خارج می‌شه یا خارج نمی‌شه؟

ج: همة بحث همین است که به این سؤالها جواب نداد. از طرفی گفت که همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه‌های قدرت خود از جمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی‌کشد. و... حضور در منطقه و طرفداری ملت‌ها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه‌های قدرت‌بخش صرف‌نظر نمی‌کند.

که این حرفها حاکی از آن بود که گویا می‌خواهد بایستد. ضمن این که در همین جا صراحتاً از موشک بالستیک حرف نزده و در جملة دیگری که کلمة موشک را به کار برد گفت سران سه کشور باید متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد.

اما این حرفها هیچ کدام صراحت ندارد.

یا برجام را تخطئه کرد، اما در عین حال از برجام اروپایی حرف زد. اگر برجام بد و خسارت بار است چرا صراحتا نمی‌گویی از آن خارج می‌شویم؟ چرا از برجام اروپایی حرف می‌زنی و میگویی برجام اروپایی مسألة دیگری است؟

مگر نمی‌گویی که اروپاییها قابل اعتماد نیستند، مگر نمی‌گویی که بین آنها و آمریکا همکاری و تقسیم کار صورت گرفته، پس چرا دوباره از برجام اروپایی حرف می‌زنی و برای آنها شرط تعیین می‌کنی؟

س:‌ راستی این که برای اروپا شرط تعیین کرد، این را در کدام دستگاه باید دید؟‌ آیا با این شرطهای سخت و غیرعملی می‌خواهد میز تعامل با اروپا را به هم بزند یا قصد دیگری دارد؟

ج: به نظرم آنها را باید در دستگاه تبلیغاتی و ژستهای تبلیغاتی دید. گویا می‌خواست در برابر 12شرط آمریکا و ۴شرط آمریکا، ژست شرط گذاشتن بگیرد.

از جمله: بحث موشک و حضور منطقه ای ایران را مطلقا مطرح نکنند

با هر گونه تحریم آمریکا مقابله کنند،

 خرید نفت به میزان مورد نیاز رژیم (و نه نیاز خودش!)

تضمین بانکهای اروپایی دربارة دریافت و پرداخت وجوه.

خامنه‌ای در قسمت دیگری از سخنان خود، به طور مضحکی خواستار آن شد که « اروپایی‌ها باید قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت آمریکا اعتراض کنند».

در قبال این شرطهای نمایشی که خود خامنه‌ای بهتر از هر کس می‌داند عملی نیست، او به این تهدید توخالی و دوپهلو متوسل شد که: « اگر اروپا تعلل کرد حق ایران برای آغاز فعالیتهای تعطیل شده هسته ای محفوظ است».

اینها تماما مصرف داخلی دارد و برای روحیه دادن به نیروهایش می‌باشد.

س :‌ قبلا شما گفته بودید که 3 تابلو پیش روی رژیم وجود داره، یکی این که بایسته و کوتاه نیاد. یکی این که با اروپا بره و یکی هم این که برجام اروپایی و میز اروپا و اینها همه پوشش مذاکره مستقیم با خود آمریکاست. آیا حرفهای دیروز خامنه‌ای، کدوم تابلو رو حذف کرد و به سمت کدوم یک متمایل بود؟

ج: به نظر من الان هم همان سه تابلو وجود دارد. در مورد هیچ کدام تعیین تکلیف نکرد.

مثلا این که هیچ دولت عاقلی از مؤلفه‌های قدرت خود صرف‌نظر نمی‌کند. پاسخ آشکار و روشن به مسأله نیست و معلوم نمی کند که میخواهد ایستادگی کند یا نه؟

اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده‌ی هسته‌ای محفوظ است.

یا باید آماده باشید که اگر لازم شد و دیدیم برجام فایده ندارد فعالیت‌های تعطیل‌شده به‌واسطه‌ی برجام از سر گرفته شود.

هیچ چیزی را مشخص نمی‌کند. بیشتر جمله پردازی است تا پاسخ صریح. قبلا خامنه‌ای در سکوت بود. اما الان هم که حرف زده باز به همین ترتیب تعیین تکلیف نکرده. در حالی که همه می‌دانند پیش شرط برجام اروپایی که خامنه‌ای از آن حرف می‌زند، پذیرش شروط اروپاییها از جمله دست کشیدن از موشکی، دخالتهای منطقه‌یی، تعطیل همة‌ فعالیتهای مشکوک موشکی و حقوق بشر است.

به همین ترتیب در مورد بحران اقتصادی هم هیچ حرفی و راهکاری ارائه نکرد و ضمن اعتراف خامنه‌ای به بحران شدید اقتصادی که به اذعان او «تعریفی ندارد و بسیاری از مردم در فشار شدید گرانی و مشکلات هستند»؛ جز کلی گویی و باور درمانی چیزی برای عرضه نداشت و گفت:‌ « باید عمیقاً باور کنیم که مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیتهای فراوان داخل کشور قابل حل است».

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: