سعد حریری در منصب نخست وزیری لبنان

سعد حریری در منصب نخست وزیری لبنان


 

رئیس‌جمهور لبنان سعد حریری را مامور تشکیل دولت کرد. دفتر ریاست‌جمهوری لبنان روز پنجشنبه سوم خرداد۹۷ اعلام کرد میشل عون رئیس‌جمهور این کشور، سعد حریری را مامور تشکیل دولت جدید لبنان کرد.

میشل عون پس از مشاوره با اعضای پارلمان لبنان موافقت 111 تن از نمایندگان را از مجموع 128 نماینده برای نخست‌وزیری حریری به دست آورد.
در بیانیه صادره توسط دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است: « سعد حریری مامور تشکیل دولت شد» .

حریری رئیس جریان المستقبل لبنان است که نخست‌وزیری لبنان را در دوره گذشته هم بر عهده داشت.

چهارشنبه نبیه بری رئیس جنبش امل لبنان برای ششمین دوره پیاپی، به ریاست پارلمان این کشور رسید. بری پس از آن خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید شد.

از 128 نماینده پارلمان لبنان، بری رای 98 نماینده را بدست آورد و ریاست پارلمان لبنان که از سال 1992 بعهده او بود را می تواند همچنان ادامه دهد.
سعد الحریری

سعدالدین رفیق الحریری دومین پسر رفیق الحریری، سیاست‌مدار لبنانی و نخست‌وزیر لبنان از نوامبر ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۱، نخست وزیر لبنان بوده است . او رهبر جریان المستقبل و یکی از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس است. حریری بعنوان قویترین چهره جنبش ۱۴ مارس در نوامبر ۲۰۱۶ برای بار دوم به عنوان انتخاب شد. او بعد از سه سال زندگی در خارج بصورت غیر علنی به لبنان برگشت و در ۳ نوامبر ۲۰۱۶ نخست‌وزیر لبنان شد، ولی در ۴ نوامبر ۲۰۱۷ پس از یکسال نخست‌وزیری به‌طور غیرمنتظره، در عربستان سعودی با استعفا کرد. او از گروه حزب‌الله لبنان که در جنگ بشار اسد علیه مردم سوریه شرکت دارد و سیاست‌های رژیم ایران در منطقه انتقاد کرد و گفت در لبنان < ادامه کار مشروط به بی طرفی حزب الله

سعد حریری نخست‌وزیرلبنان پس از قبول منصب نخست وزیری گفت ، مایل نیست مسئولیت آن دولتی را برعهده داشته باشد که به نوعی درگیر جنگ میان کشورهای عربی باشد. حریری پایان بحران سیاسی در لبنان را مشروط به بی‌‌طرفی حزب‌الله در مناقشات منطقه‌ای دانست.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترمنتشر کرد ، سعد حریری در مصاحبه با کانال تلویزیونی فرانسوی "سی نیوز" ادامه فعالیت خود را در مقام نخست‌وزیری را مشروط به سیاست‌های منطقه‌ای حزب‌الله کرد.

سعد حریری در اشاره به حزب الله گفت نمی‌خواهد حزبی سیاسی را در ترکیب دولت خود داشته باشد که عملا در امور داخلی کشورهای عربی منطقه دخالت می‌کند و در مناقشات سیاسی منطقه نقش دارد.او تاکید کرد که تمامی نیروها در دولت لبنان از جمله اصولی است که همه جریانهای سیاسی این کشور پیش از تشکیل دولت بر سر آن تفاهم داشتند. حریری در همین رابطه از سیاست‌های حزب‌الله لبنان انتقاد کرده و گفت نمی‌توان در حرف چیزی را گفت و در عمل خلاف آن را انجام داد.
خبرگزاری رویتر در ادامه این گزارش به دخالت‌های حزب الله در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت : حزب‌الله که عملا از پشتیبانی مالی و نظامی رژیم ایران برخوردار است، در سوریه علیه مخالفان بشار اسد مبارزه می‌کند و درعراق نیز با حشد الشعبی همراهی می کند

چشم انداز تغییرسیاسی در لبنان

پس از لغو برجام توسط آمریکا و تحریم‌های تازه این کشورعلیه حزب‌الله برای مقابله با نفوذ ایران وزارت خزانه داری آمریکا ۷ شرکت و ۶ شخصیت حقیقی را به دلیل ارتباط با حزب الله لبنان مجازات کرد. آمریکا حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی و ابزاری در دست رژیم ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه می‌شناسد.

مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند تحریم‌های اعلام شده بخشی از یک برنامه جدی علیه حزب الله لبنان برای کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است. طبق گزارش وزارت خزانه داری آمریکا رژیم ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان کمک مالی می‌فرستد.

مقامات کنونی آمریکا رشد و قدرت‌گیری حزب‌الله در لبنان را از جمله ناشی از سیاست‌های غلط دولت باراک اوباما می‌دانند. دولت ترامپ به موازات متحدان اصلی‌اش در منطقه، عربستان و اسرائیل، بارها از رشد و قدرت‌گیری حزب‌الله در لبنان ابراز نگرانی کرده‌و از تحریم‌های سخت علیه حزب الله خبر داده بود.
لطفا به اشتراک بگذارید: