کنفرانس مطبوعاتی مشترک ماکرون و پوتین در مورد برجام

کنفرانس مطبوعاتی مشترک ماکرون و پوتین در مورد برجام


امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سنت‌پترزبورگ، با تأکید بر موضع فرانسه و کشورهای اروپایی مبنی بر حفظ معاملة اتمی با رژیم، سه «ستون» مطرح‌شده توسط فرانسه یعنی مقابله با برنامة موشکی و مداخلات منطقه‌یی و مسئلة فعالیت‌های اتمی رژیم بعد از سال 2025 را خاطر نشان کرد.

ماکرون: من هم‌چنین به رئیس‌جمهور پوتین سایر نگرانی‌هایمان را گفتم و فکر می‌کنم بتوانم بگویم که بر سر آنها نیز اشتراک نظر داریم: فعالیت اتمی بعد از سال 2025، فعالیت بالستیک و فعالیت منطقه‌یی (رژیم) ایران. من خواهان آن هستم که بتوانیم با (رژیم) ایران، و من دو بار این‌را به روحانی گفته‌ام، گفتگویی دربارة این موضوعات داشته باشیم. مشخص است که این گفتگوها فقط وقتی امکان‌پذیر می‌شود که به‌طور جمعی بتوانیم چارچوب معتبر توافق سال 2015 را تعیین کنیم و این کاری است که در حال انجام آن هستیم. لذا به‌نظرم مناسب است که با هم در رابطه با (رژیم) ایران تلاش کنیم و از همین حالا گفتگویی صریح و واقعی اما ضروری برای امنیت منطقه‌یی را شروع کنیم که منجر به پیشرفت در رابطه با همة این موضوعات خواهد شد...

 

تایمز مالی دربارة دیدار سران فرانسه و روسیه نوشت: «ولادیمیر پوتین به‌طور محتاطانه حمایت روسیه را از ابتکار عمل فرانسه برای تلاش به کسب توافقات جدید (با رژیم) ایران به‌منظور متقاعد کردن آمریکا به بازگشت به توافق اتمی... اعلام کرد.

پوتین بعد از دیدار سه ساعته با رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: «من موافقم که ما می‌توانیم دربارة برنامة موشکی (رژیم) ایران و دربارة وضعیت منطقه و فعالیت‌های اتمی آن بعد از سال 2025، گفتگو کنیم».

تایمز مالی در این گزارش می‌افزاید: «یک مقام کاخ الیزه «اشتراک مواضع» (فرانسه و روسیه) را در قبال (رژیم) ایران ستود؛ از جمله قبول این امر که «ضروری است توافق (با رژیم ایران) با سه ستون دیگر تکمیل شود»؛ یعنی مهار جاه‌طلبی‌های اتمی (رژیم) ایران فراتر از سال 2025 و برنامة موشک باستیک و مداخلات منطقه‌یی (این رژیم)».
لطفا به اشتراک بگذارید: