اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه


کارگران نیشکر هفت تپه روز شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن3 ماه حقوق عقب افتاده خود، دست به اعتصاب زدندو در محوطه کارخانه تجمع کردند.


در اعتصاب و تجمع امروز، کارگران از بخش های کارخانه و کشاورزی به همراه کارگران نی بر شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید

مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که در نزدیکی شهر تاریخی شوش دانیال، در حد فاصل ۴۵ کیلومتری جاده اندیمشک به اهواز، در استان خوزستان واقع شده، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در ایران است و بطور رسمی از سال ۱۳۵۴ دارای اختیار انجام عملیات کشاورزی برای تولید نیشکر و ایجاد صنایع و فراورده‌های وابسته گردید .

این شرکت درسال ۱۳۹۴ بر اساس سیاست های چپاولگرانه رژیم آخوندی حاکم بر ایران به بخش خصوصی واگذار شد و از آنزمان تا کنون با مشکلات مالی روبرو بوده است. شرکتهای دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند حقوق و مزایای کارگران و کارمندان خود را به موقع پرداخت نکرده اند که این امر سبب کاهش و یا توقف تولید و اعتصابهای طولانی مدت شده است.

برخی از اعتراضات و اعتصابهای عمده کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه طی سال جاری میلادی ۹۶-۹۷ و همزمان با قیام سراسری مردم ایران عبارت بودند از:

  • کارگران قسمتهای بانک ماشین آلات و زیربنایی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه 27 آذر ۹۶در اعتراض به خلف وعده گرداننده شرکت در واریزی حقوق شهریورماه

  • بیش از ۵۰۰تن از کارگران صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، صبح شنبه یازدهم شهریور ۹۶ در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق تیر و مرداد و وضعیت نامعلوم مزایای پاداش و بهره‌برداری دو سال گذشته، دست از کار کشیدند.

  • صدها تن از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه به همراه خانواد‌ه‌هایشان در اعتراض به بی‌توجهی به پرداخت مطالبات مزدی خود در محوطه و مقابل درب ورودی مجتمع تجمع کردند. صبح ا۲مرداد ۹۶ کارگران شاغل معترض مجتمع نیشکر هفت‌تپه که شماری از آنها را اعضای خانواده‌هایشان نیز همراهی می‌کردند با تجمع مقابل درب ورودی و محوطه کارخانه خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند.

  • بیش از 3هزار تن از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه روز شنبه 16بهمن ۹۵ در اعتراض به بی‌نتیجه بودن وعده‌های داده شده برای پرداخت حقوق عقب‌افتاده خود، برای یازدهمین روز متوالی دست به تجمع زدند.

  • کارگران بخشهای مختلف شرکت نیشکر هفت تپه امروز چهار شنبه ۱۵فروردین 97، دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. کارگران معترض گفتند تا همکارانشان آزاد نشوند و اخراجیهای اعلام شده لغو نشود دست به ادامه تولید نخواهند زد.

  • اعتصاب گسترده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه این اعتصاب که ۷ روز ادامه داشت در ۲۳ آذر ۹۷ با عقب نشینی رژیم آخوندی در برابر کارگران نیشکر و پیروزی کارگران خاتمه یافت


شورای ملی مقاومت ایران طی اطلاعیه های متعدد از اعتراض ها و اعتصاب های کارگران و کارکنان مجتمع نیشکر هفت تپه حمایت کرده است. برخی از اطلاعیه ها عبارتند از

· اطلاعیه ۱۷ فروردین ۹۷ با عنوان، اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه و کسبه و کولبران شهرهای مرزی: کارگران بخش‌های مختلف مجتمع نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضات روزهای قبل خود، دست از کار کشیدند. آنها اعلام کردهاند تا آزادی کارگران بازداشتی و لغو حکم‌های اخراج شماری از کارگران معترض، اعتصاب را ادامه خواهند داد. این تجمع مورد یورش مأموران نیروی انتظامی قرار گرفت و شمار دیگری از کارگران بازداشت شدند. در روزهای پیش از این نیز عوامل اطلاعاتی تعدادی از کارگران را در مسیر تظاهرات بازداشت کردند و تعدادی نیز به‌دنبال صدور احضاریه از طرف قضاییه آخوندی در یورش به خانه‌هایشان دستگیر شدند. قضاییه فاسد رژیم که در همدستی با اطلاعات آخوندی و کارفرمایان حکومتی است زیر عنوان وجود شاکی خصوصی کارگران را دادگاهی کرده و روانه زندان کردند. اطلاعیه ۸ فروردین ۹۷با عنوان، اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، کشاورزان اصفهان و دیگر اقشار محروم : کارگران بخشهای مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفتتپه از جمله کارگران بخش کشاورزی آن از صبح روز سه‌شنبه ۷فروردین دست به اعتصاب زدند و کار تولید نیشکر را متوقف کردند. آنها با شعار «کارگر هفتتپهایم، گرسنهایم گرسنه» و شعارهایی علیه کارفرمایان حکومتی، دست به راهپیمایی زدند

اطلاعیه ۱۲ اسفند ۹۶ با عنوان، تسلیت به خانواده و همکاران علی نقدی کارگر نیشکر هفت‌تپه، قربانی سیاستهای ضد کارگری آخوندها


 
لطفا به اشتراک بگذارید: