در خاطره روزها ۶خرداد ۱۳۹۷- ۲۷ مه


در خاطره روزها ۶خرداد ۱۳۹۷ 


[caption id="attachment_119228" align="alignleft" width="250"]اکتشاف نفت در ایران اکتشاف نفت در ایران[/caption]

۶خرداد «۱۲۸۷خورشیدی»۲۷ مه اکتشاف نفت در ایران


شرکت نفت انگلیس در حفاری خود در «مسجد سلیمان» به نفت رسید. همینکه حفر چاه به عمق ۱۱۸۰ پایی رسید، نفت فوران کرد و متجاوز از ۵۰پا از دستگاه حفاری بالا زد. این حفاریها بر اساس قرارداد ننگین «دارسی» بین ایران و انگلستان انجام می‌گرفت.





[caption id="attachment_119229" align="alignleft" width="250"]وقوع کودتای نظامی در ترکیه وقوع کودتای نظامی در ترکیه[/caption]

۶خرداد-۲۷ مه«۱۹۶۰ میلادی» وقوع کودتای نظامی در ترکیه


دولت عدنان مندرس با یک کودتای نظامی که از طرف کمیته وحدت ملی به رهبری ژنرال گورسل صورت داده شده بود، سرنگون شد و این کمیته قدرت را در دست گرفت. در روز بعد از کودتا ژنرال گورسل به‌قدرت رسید. عدنان مندرس به‌اتهام سوء‌استفاده از قدرت و زیرپاگذاشتن قانون اساسی اعدام‌شد.





[caption id="attachment_119230" align="alignleft" width="250"]درگذشت میکرب شناس معروف آلمانی درگذشت میکرب شناس معروف آلمانی[/caption]

۶خرداد-۲۷ مه«۱۹۱۰ میلادی» درگذشت میکرب شناس معروف آلمانی


«روبرت کُخ»، کاشف میکروب «سل» در سال ۱۸۴۳ درهانوفر آلمان متولد شد. نام «روبرت کخ» به‌خاطر کشف بیماری مسری وخطرناک «سل» در سال ۱۸۸۲ در تاریخ علوم باقی ماند. رابرت کخ درسال 1905برنده جایزه نوبل پزشکی و در 67 سالگی این کاشف سل، خود بر اثر مرض سل درگذشت.





[caption id="attachment_119233" align="alignleft" width="250"]دو رویداد دریایی در یک روز دو رویداد دریایی در یک روز[/caption]

۶خرداد-۲۷ مه«۱۹۰۵ میلادی» دو رویداد دریایی در یک روز


ناوگان امپراتوری ژاپن در جنگ دریایی«تسوشیما» ۳۳ ناوجنگی روسیه را غرق کرد و در همین روز در سال ۱۹۴۱، ناو جنگی «بیسمارک» پس از غرق چند کشتی جنگی انگلیسی در محاصره قرار گرفت و چون اسکورت نداشت خود را غرق کرد .





[caption id="attachment_119234" align="alignleft" width="250"]درگذشت جواهر لعل نهرو درگذشت جواهر لعل نهرو[/caption]

۶خرداد-۲۷ مه«۱۹۶۴ میلادی» درگذشت جواهر لعل نهرو


نهرو به‌عنوان اولین نخست وزیر هند پس از اعلام استقلال در اوت1947 انتخاب‌شد. تاپیش از استقلال هند مدت ده‌سال از عمرش را در زندانها گذراند و درهمین دوران نگاهی به‌تاریخ جهان را به‌شیوه نامه‌نگاری برای دخترش نوشت. نهرو همراه با «احمدسوکارنو»، «تیتو» و«جمال عبدالناصر» جنبش عدم تعهد را تأسیس کرد. اوکه همواره نگران صلح و امنیت و استقلال کشورهای ضعیف بود در۷۴ سالگی درگذشت.







 

لطفا به اشتراک بگذارید: