در خاطره روزها ۹خرداد ۱۳۹۷- ۳۰ مه


در خاطره روزها ۹خرداد ۱۳۹۷


[caption id="attachment_120692" align="alignleft" width="250"]قیام مردم مشهد قیام مردم مشهد[/caption]

۹خرداد ۱۳۷۱- ۳۰ مه قیام مردم مشهد


هزاران تن از مردم دلیرمشهد طی تظاهرات گسترده‌یی علیه رژیم خمینی چهار کلانتری را خلع سلاح کردند و بسیاری از مراکز سرکوب رژیم را درهم کوبیده و به آتش کشیدند. این تظاهرات در محله فقیرنشین «کوی طلاب» با کشته شدن یک کودک در زیر آوار شروع شد.





[caption id="attachment_120693" align="alignleft" width="250"]درگذشت پاسترناک درگذشت پاسترناک[/caption]

۹خرداد-۳۰ مه«۱۹۶۲ میلادی» درگذشت پاسترناک


«بوریس لئونیدویچ پاسترناک» نویسندة کتاب «دکتر ژیواگو»، زندگی هنری‌اش را با موسیقی آغاز کرد و پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ به عضویت هیأت مدیرة وزارت آموزش و پرورش شوروی درآمد. وی که از مخالفان نظام حاکم بر شوروی بود موفق به دریافت جایزة ادبی نوبل شد.





[caption id="attachment_120694" align="alignleft" width="250"]استقلال آلبانی استقلال آلبانی[/caption]

۹خرداد-۳۰ مه«۱۹۱۳ میلادی» استقلال آلبانی


با شکست عثمانیها درجنگ بالکان، طبق قرارداد لندن، آلبانی استقلال خود را به‌دست آورد.۷۰ درصد مردم آلبانی مسلمان و۳۰ درصد مسیحی هستند. مردم آلبانی از ریشه قوم ایلیری هستند که از اقوام هندواروپایی بود. نظام سیاسی آن دموکراسی پارلمانی است. آلبانی از اعضای ناتو وعضو سازمان کنفرانس اسلامی می‌باشد.





[caption id="attachment_120695" align="alignleft" width="250"]درگذشت ولتر درگذشت ولتر[/caption]

۹خرداد-۳۰ مه«۱۷۷۸ میلادی» درگذشت ولتر


«فرانسوا ماری اروئة» مشهور به«ولتر» فیلسوف ونویسندة فرانسوی، و یکی از بزرگترین متفکران قرن هجدهم که نقش مهمی در انقلاب کبیر فرانسه داشت، دراین روز درگذشت. شهرت او به‌خاطر ذکاوت خارق‌العاده‌اش، مخالفت‌هایش باکلیسای کاتولیک، حمایتش از آزادی‌مذهب، آزادی‌بیان، و جدایی دین از سیاست و شجاعتش دربیان نظریات بی‌پرده است.





[caption id="attachment_120696" align="alignleft" width="250"]ژاندارک زنده در آتش ژاندارک زنده در آتش[/caption]

۹خرداد-۳۰ مه«۱۴۳۱ میلادی» ژاندارک زنده در آتش


«ژاندارک» قهرمان ملی و سمبل استقلال فرانسه، روستازاده یی که در17 سالگی به‌دربار رفت و با تحت تأثیر قرار دادن شاه چارلز به‌سمت فرماندهی سپاه رسید. او درراه آزادی فرانسه از اشغال انگلیسیها شجاعانه جنگید وشهرهای بسیاری را ازکنترل انگلیسیها خارج‌کرد. یک‌سال بعد درجنگی اسیر، محاکمه و درآتش سوزانده شد.









لطفا به اشتراک بگذارید: