دیدار خامنه‌ای با به اصطلاح دانشجویان و حاشیه‌های آن

دیدار خامنه‌ای با به اصطلاح دانشجویان و حاشیه‌های آن


گفتگو با علیرضا معدنچی – ۹ خرداد ۱۳۹۷


پشت پردة نمایش «دیدار خامنه‌ای با دانشجویان»


 

 

آن جه که تلویزیون رژیم تحت عنوان دیدار خامنه‌ای با دانشجویان پخش کرد، باصطلاح خود رژیم حاشیه‌های زیادی پیدا کرده و دامنه‌ش به رسانه‌های حکومتی هم کشیده شده، ما در گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی به این موضوع می‌پردازیم:

س : داستان این دیدار نمایشی الان در رسانه‌های خود رژیم تبدیل به یک ماجرا و یک داستان شده، چیه؟

 

ج: در اون شو دیدار باصطلاح دانشجویان، یک وقت عمده‌یی را به حرفهای به اصطلاح دانشجویان اختصاص دادند، که معلوم است که این وقت برنامه‌ریزی شده بود. اما به نظر می‌رسه که این برنامه و این نمایش آن طور که مد نظر گرداننده‌های آن بود، پیش نرفت. من قبل از این که به نشانه‌هایی که این نکته رو اثبات می‌کنه، اشاره کنم، ترجیح می‌دم قسمتی از حرفهای دو سه نفر از کسانی که در برابر خامنه‌ای صحبت کردند، اشاره کنم:

سحر مهرابی خطاب به خامنه ای

گویی در دعوای میان مسوولان کشور، هنوز مخاطب بایدها مشخص نیست. مسوولان از هر جناح در برابر انتقادات در نقش اپوزسیون ظاهر شده و با فرافکنی از زیر بار پاسخگویی، شانه خالی می‌کنند و این امر، نتیجه‌ای جز تشدید شکاف میان مسوولان و مردم ندارد. لذا این سوال جدی مطرح است که رییس دولتی که مسوولیت نهادهای اجرایی را بر عهده دارد، و یا رییس قوه قضاییه‌ای که اختیارات نظارتی و قضایی دارد و یا جنابعالی که برخی، اختیارات مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی را کف اختیاراتتان می‌دانند، در برابر پرسش ها، انتقادات و اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟

ببینید داره چی می‌گه؟ می‌گه تو این مملکت که هیچ کس از رئیس قوة مجریه تا قضاییه و تا خود تو که این همه اختیارات داری پاسخگو نیست، بعد یقه خود خامنه‌ای رو گرفته که در برابر پرسش ها، انتقادات و اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟ حالا با هر نیتی بوده اصل نمایش یا نمایش استحاله شده، به هرحال این طور حرف زدن با خامنه ای خودش جر دادن هرچه بیشتر هیمنة پاره پارة خامنه ای یه.

کوهی مقدم:

شما تاکید فراوانی به حفظ امید در جامعه دارید، اما این امیدواری الزاماتی دارد... بعد از 4 دهه حیات انقلاب اسلامی هنوز نتوانستیم یک ساز و کار برای طرح اعتراضات مردمی به وجود بیاوریم... برای مردم دعوای چپ و راست؛ اصلاح طلب و اصولگرا؛ دیگر نه ارزشی دارد و نه اهمیتی! حرف درمانی و سخنرانی هم گره‌ای از کار مردم باز نمی‌کند...

 

عدم امکان عملی تحقیق و تفحص از برخی نهادهای تحت امر جناب عالی مانند سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران، قوه قضاییه، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، در کنار ضعف روحیه پاسخ گویی در مسوولان به خودی خود مشکل آفرین است.

 

معتمدی نژاد:طبق فرمایش شما در سال گذشته «قوه‌ قضائیه باید پرچم‌دار حقوق عمومی در جامعه شود

اما به‌راستی مردم ما چقدر بر این امر باور دارند که قوه قضائیه حافظ حقوق آن‌ها است؟ عدم شفافیت باعث شده مفسدین به‌جای مستضعفین احساس امنیت کنند اشرافی گری مسئولین در قوانین موجود جرم نیست اما اعتراض به آن جرمی نابخشودنی است!...

بازهم با نیتی، عملا دارد زیرآب قوة قضاییه فاسد و جنایتکار خامنه‌ای را می‌زند و خامنه‌ای هم ناچار می شود بگوید که من فقط رئیس قوة قضاییه را تعیین می‌کنم در مدیریت آن نقشی ندارم.

 

س : شما از کجا می‌گید که اصل این دیدار یک نمایش بوده؟

 

ج: یک نشونه اش اینه که قرار بود این برنامه طبق معمول سالهای گذشته بعد از افطار هم ادامه داشته باشد، اما این طور نشد.

رسانه‌های باند خامنه‌ای اول می‌‌خواستند در این جریان در راستای اهداف همون نمایش، نان آزادی و آزادی بیان و اعتقاد به آزادی توسط خامنه ای جنایتکار را بخورند، از همین قیافه های مضحکی که روحانی هم میگیره، اما نتوانستند.

ولی مهمتر از اینها «خبرنامه دانشجویان ایران» 8/3: تحت عنوان پشت پردة این دیدار، مطلبی منتشر کرده که در اون محمدرضا محمدی عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی در گفت‌وگویی با تسنیم با بیان جزئیاتی از نحوه تدوین متن سخنرانی نماینده نشریات دانشجویی در مقابل رهبر انقلاب اظهار داشت: آنچه روز گذشته در مقابل رهبر معظم انقلاب قرائت شد، مایه تعجب نمایندگان نشریات دانشجویی بود. به نظر می‌رسد متن تهیه شده در جلسات نمایندگان دانشجویی در دقیقه نود توسط افراد غیر دانشجو تغییر کرده است.

وی با اشاره به روند تهیه متن نماینده نشریات دانشجویی خاطرنشان کرد: از زمانی که قرار شد نماینده‌ای از نشریات دانشجویی در محضر رهبر انقلاب سخنرانی داشته باشد، قرائت این متن به خانم مهرابی واگذار و قرار شد متن با مشورت تمام اعضا نوشته شود. در همین راستا جلساتی برگزار و محورهایی پیشنهاد شد که عموما در فضای دانشجویی و به طور خاص در حوزه مطالبات نشریات دانشجویی بود.

به گفته محمدی، یک روز مانده به دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب بود که جلسه نهایی اعضای شورا برای تعیین ساختار و شاکله اصلی متن برگزار و قرار شد صبح روز دیدار متنی که تهیه شده بود دوباره در جمع اعضای شورا مورد ارزیابی و ویرایش نهایی قرار گیرد. در کمال تعجب نه تنها صبح روز دیدار، خانم مهرابی جلسه‌ای تشکیل نداد، بلکه متن را هم برای تایید نهایی اعلام نکرد.

 

وی ادامه داد: همان زمان حدس زدیم شاید متن دارای نکاتی است که تمایل ندارند، ما هم اطلاع داشته باشیم و اقدام خودسری صورت گرفته است اما بنا را بر راستگویی و وفای به عهد گذاشتیم. در نهایت متنی در مقابل رهبر انقلاب قرائت شد که با محورهای پیشنهادی در تضاد صد درصدی بود.

یعنی می بینین که نمایش درجریان بوده اما از اون جا که رژیم ظرفیت هیچ مانور یا نمایشی رو هم در این زمینه های نداره این طور باعث دردسر براشون شده.

س : خب چرا اصلا یک چنین جریانی به وجود می‌آد؟ خب روشنه آدمهایی که اون روز اونا رو پای منبر خامنه‌ای آوردن نیروهای رژیم بودند و بخصوص اونایی که صحبت کردن از سردمداران تشکلهای دست ساز رژیم و از افراد کاملاً مورد اعتماد هستند؛ آیا کل این جریان باعث نمی‌شه فکر کنیم که کل این جریان یک مانور حساب شده بوده، برای این که همین بحثها راه بیفته؟

ج: ببینید این اولین بار نیست که این طور مانورها یا نمایشها کار دست رژیم می ده. همین اخیرا بود که وقتی مأموران وحشی انتظامی خانمی را تحت عنوان بدحجابی مورد ضرب و شتم قرار دادن و تصاویر اون منعکس شد و دیدن خطرناک شد و می تونه این به جرقه یی تبدیل بشه، از بالا تا پایین از وزیر تا سرکردگان انتظامی اومدن عذرخواهی کردن و گفتن مأمور رو تحت پیگرد و رسیدگی قرار می دن. اما دو روز بعد همینها سردمداران شروع کردند به حمله به همان خانم که توهین کرده بوده و حمایت از مأمور انتظامی و ... چرا؟ چون دیدن اون نمایش روز اول برای آب ریختن روی آتش خودش تبدیل به سوراخ کردن دستگاه سرکوب شده و خلاصه به نفت روی آتش تبدیل شده. یعنی مانور و نمایش تبدیل به ضد خودش تبدیل شد. از این نمونه ها زیاده.

حالا این که مکانیسم این که می گن متن عوض شده چی بوده و چه علتی داشته رو نمی دونیم، اما این توضیحات نشون می ده که این موضوع به یک بحران در درون خود رژیم تبدیل شده، یعنی اگر واقعا این حرفها همون حرفهایی بوده که از قبل قرار بوده اینها بزنند، حالا چنین پیامدهایی توی خود رژیم پیدا کرده و دستگاه یا نمایش رو به ضدخودش تبدیل کرده.

البته مکانیسم و جزئیات رو بیشتر از اون چه تا حالا در جنگ باندی به رسانه های حکومتی کشیده نمی دویم، اما به طور کلی هم با یک نگاه به وضعیت رژیم

حالا صرف نظر از مکانیسم قضیه و این که در مورد این فرد یا آن فرد چه چیزی عمل کرده، اولاً یک فشار سنگین اجتماعی وجود دارد که روی تمام آدمهای رژیم که مجبور می‌شوند از حرفها بزنند. اگر بخواهیم بهتر نگاه کنیم و از جزییات بگذریم و تحلیلی نگاه کنیم، باید رژیم را در ظرف کنونی و بحرانهایی که در آن غرق است نگاه کرد. یک نگاه به حرفهایی که همین امروز در مجلس رژیم زده شده:

سلیمی نماینده مجلس: الان شرکت توتال علیرغم هشدارهایی که داده شد به قراردادش عمل نکرده خب در مورد [ قطعی] بحثهای مفصلی در مجلس شد شرکت توتال هم داره رها میکنه میره بحث ما اینه که جنابعالی از وزارت نفت و مسئولین ذیربط درخواست کنید واقعا چه ضمانتهایی گرفتند الان آیا اینها حاضرند خسارت هایی که به کشور ما وارد کردند رو پرداخت کنند؟ آیا اطلاعات نفتی ما رو اینها به دیگران نمی فروشند؟ خب آمدند و میدانهای نفتی ما رو میدانهای گازی ما رو به کیفیت در این مدت اشراف کامل اطلاعاتی آیا اینها رو به کشورهای همسایه در میادین مشترک نمی فروشند؟ تضمینها چیه؟ ما بعنوان مجلس واقعا در مورد این تضمینها

الان باز از شورای نگهبان پالرمو برگشته مجلس ایراد شورای محترم نگهبان ترجمه بود ما باز هم به این ترجمه اعتماد نداریم وقتی یکبار مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه شما دیدید در فکت شیت برجام هم اختلاف بود و در ترجمه مباحثی داشتیم

نکته سوم در مورد مذاکره با اروپایی ها بحث چند هفته بوده الان چند هفته گذشته چه نتیجه ای عاید ما شد؟ بعد یکی یکی می بینیم دارند سران کشورهای اروپایی میگند شرکتهای بزرگ مستقل اند اینها شرکت خصوصی اند و بحث هایی که الان داره مطرح میشه واقعا آیا بناست دوباره چند سال همینطور ما دستمون لای درب بمانه؟ منتظر باشیم در حالت استند بای 

علی لاریجانی: نه چند سال نیست چند هفته ای باید بدهند یعنی الان بحثی که دارند مذاکره میکنند اینه که تا چند هفته دیگه مسئله باید تمام بشه زمان داره و چند سال و این حرفها نیست.

 

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: