سوریه-مسکو خواهان خروج شبه نظامیانی خارجی از جنوب سوریه شد

سوریه


مسکو خواهان خروج شبه نظامیانی خارجی از جنوب سوریه شد


خبرگزاری تاس  اعلام کرد سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷ گفت باید کلیه گروههای غیر سوری  از مرزهای جنوبی سوریه با اسرائیل در اسرع وقت خارج شوند.


در روزهای اخیر بسیاری از شبه نظامیان خارجی از مواضعشان در جنوب سوریه خارج شده اند . در صدر این شبه نظامیان حزب الله لبنان وابسته به رژیم ایران قرار دارد.

فعالان سوری در سایت های اجتماعی نیز نوشته اند که شبه نظامیان خارجی وابسته به رژیم ایران از مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه که در نیمه سال گذشته مورد توافق آمریکا ، اردن و روسیه قرار گرفت از بعضی مواضعشان در استان درعا خارج شده اند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز به نقل از منابع اپوزیسیون سوریه نوشت از نزدیک به یک هفته پیش عقب نشینی های شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران از مناطق استان درعا در شهرک های عتمان ، خربت غزاله و شروع شده است .

سپاه قدس و"حزب الله" لبنان وفاطمیون


شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در جنوب سوریه به دو بخش تقسیم می شوند . گروهی که موظف به حفاظت از دمشق هستند در مناطق زینبیه مستقر اند ولی گروه دوم که در همکاری با عناصر سپاه پاسداران و سپاه قدس حضور دارند از مرزهای مشترک سوریه و عراق تا مرکز سوریه و منطقه بادیه تا مرزهای سوریه و لبنان و در جنوب تا مرزهای اردن که در کنار مناطق کاهش تنش است گسترده شده اند .

عناصر سپاه پاسداران که در منطقه بادیه سوریه مستقر شده اند ثقل نظامی متحرکی هستند که رژیم ایران می تواند با سرعت آنها را در مناطق شرق و مرز عراق تا مرکز سوریه و مرزهای لبنان جابجا کند یا آنها را به جنوب سوریه در بادیه شام جابجا کند.

مهمترین گروههای وابسته به رژیم ایران که در جنوب سوریه حضور دارند عناصر سپاه قدس ، شبه نظامیان حزب الله لبنان و تیپ فاطمیون هستند

مسکو خواهان خروج شبه نظامیانی خارجی از جنوب سوریه شد



در جنگهای جنوب سوریه از شبه نظامیان مختلف وابسته به رژیم ایران استفاده می شود و پس از پایان جنگ به محل های قبلی شان بازگردانده می شوند . برای مثال گروه زینبیون یا شبه نظامیان لشگر المهدی که در حومه استان سویدا مستقر شدند به استانهای قنیطره و درعا منتقل شدند و در این استانها جنگیدند.

 شبه نظامیان مختلط به فرماندهی سپاه قدس








یکی از گروههای شبه نظامی وابسته به رژیم ایران بنام تیپ امام حسین که در زینبیه در جنوب دمشق حضور دارد در هماهنگی با لشگر چهارم ارتش اسد به فرماندهی ماهر الاسد برادر بشار اسد در عملیات شرکت می کند . این شبه نظامیان در منطقه بیت جن در کنار حزب الله لبنان جنگیدند . تیپ امام حسن مجتبی نیز بخشی از گروه شبه نظامی بود که در شبعا در مرز سوریه جنگید.

شبه نظامیان عراقی موسوم به نجبا که از نظر اعتقادی به خامنه ای ولی فقیه رژیم ایران مرتبط اند و توسط سپاه پاسداران ایران پشتیبانی مالی و آموزشی می شوند در بخشهایی از منطقه قیطه و جدیه حضور دارند . علاوه بر این گروه در شمال استان درعا شبه نظامیان کتائب الهادی حضور دارند.

گروههای دیگری مانند تیپ الابدال و کتائب امام علی که در تهاجم به دیرالزور شرکت داشتند به عناصر سپاه قدس و حزب الله لبنان پیوسته اند که اخیرا به میزان کمی از استان درعا عقب نشینی کرده اند .

 تیپ فاطمیون


مسکو خواهان خروج شبه نظامیانی خارجی از جنوب سوریه شد

ناظران می گویند که در سوریه شبه نظامیان چند ملیتی نیز وجود دارند که تحت امر نیروی تروریستی قدس هستند ، از رژیم ایران پول دریافت می کنند و توسط آنها آموزش می بینند و فرماندهی می شوند ولی در میان آنها شبه نظامیان سوری و لبنانی و عراقی نیز سازمان داده شده اند و بعنوان گروهانهای مقاومت اسلامی شناخته می شوند . ارتش توحید و تیپ الجبل که در مناطق مختلف جنوب سوریه جنگیده است از جمله این گروهها بحساب می آید.

به گفته منابع افسران و عناصری از سپاه پاسداران رژیم ایران و شبه نظامیان حزب الله لبنان در ارتش اسد نیز حضور دارند و لباس این ارتش را به تن می کنند . برای مثال شبه نظامیان الابدال که ایرانی هستند تعداد زیادی از افراد خود را به گروه دفاع ملی اسد اعزام کرده اند و بارها پرچم رسمی سوریه را در دستهای آنها دیده شده است .
لطفا به اشتراک بگذارید: