This browser does not support the video element.

ابر قدرت کهن با ظهوری نو چگونه چین از همه سبقت میگیرد ـ قسمت ۲ ـ ۱۰ خرداد



  • ابر قدرت کهن با ظهوری نو چگونه چین از همه سبقت میگیرد ـ قسمت ۲



  • اول اکتبر 2049 ، جشن صدمین سال تأسیس جمهوری خلق چین!
    کیهان شناسان چینی پرواز نخستین سفینه سرنشین دار به مریخ را کلید میزنند.
    چین، فعالیت قدرت های پیشتاز در صنعت فضانوردی مانند روسیه، اروپا و ایالات متحده را با دقت تمام مورد مطالعه قرار داده و نهایتا از آنان پیشی گرفت.
    شوان هنری
    مدیر کرود استرایک، جانشین سابق مدیر اف بی آی:
    «دولت چین دریافته است که به چه تکنولوژی، توانمندی و نیز اطلاعاتی نیاز داره تا در اقتصادی که اکنون جهانی شده، بتونه رقابت بیشتری داشته باشه.»سال 2049 ، چین بزرگترین قدرت اقتصادی دارای تکنولوژی در منظومه شمسی است. قدرت و جایگاهی، که کشور آن را با کلیه وسایل ممکن، کسب کرده است.


آلن جوئیلت، مدیر سابق اداره اطلاعات خارجی فرانسه:
«به محض این که کسی به چیزی نیاز داشته باشه و برای اون حاضر به دادن قیمت باشه، این به همراه خودش این تمایل رو میاره که به روند امور شتاب بده. و کسی که میخواد خیلی سریع به تکنولوژی نوین دسترسی داشته باشه، مشتاقانه دست به جاسوسی میزنه.»

به زودی پرچم چین بر روی سیاره سرخ برافراشته خواهد شد.
هرچند که این طبعا یک تصور و خیال است، اما خیلی هم غیر واقعی نیست. زیرا چین همین امروز هم هیچ ابائی ندارد که از تمامی قاره ها تکنولوژی نوین و لازم را استخراج کند.

اریش اشمیت – اینبوم، روزنامه نگار و متخصص سازمان های اطلاعاتی:
«اداره حراست از قانون اساسی آلمان از دهه های متمادی کشور چین را به مثابه دشمن شماره یک در بخش جاسوسی اقتصادی، چه در سطح استان ها و چه در سطح کل کشور، ارزیابی میکند.»

دشمنی که عملا به ذخائر نامحدود مادی و انسانی دسترسی دارد. زیرا چین ثروتمند شده و در این میان به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده است.
1،3 ( یک ممیز سه دهم ) میلیارد چینی! میهن پرستانی داوطلب یا غیر داوطلب که میتوانند بسیج شوند و از راه های قانونی یا غیر قانونی، کلیه اطلاعات ضروری را جمع آوری کرده و روی آنها کار کنند.

ژان-پیر رافارین، نخست وزیر سابق فرانسه:
«یک وزیر چینی یک بار به من گفت که ما به همان اندازه شما با هوش هستیم و بیشتر هم کار میکنیم. اگر با ما همکاری نکنید، از شما سبقت خواهیم گرفت.»

چین در حال حاضر بزرگترین شبکه جاسوسی جهان را اداره میکند. یک اژدهای غول پیکر با هزاران سر که از میانشان تنها تعداد بسیار کمی قابل رؤیت اند.

 


  • اژدهای هزار سر




زیاد موم نی، مدیر تحقیقات مدرسه عالی مهندسی، انستا:
«این جایزه ایه که دریافت کرده ام. یک هدیه رسمی از طرف دولت چین برای متخصصان خارجی که یک همکاری رو با چین ابداع کرده ان. در مورد من تحقیقاتی در زمینه مکانیک اجسام جامد بود.
ما همینطور از سوی نخست وزیر چین مورد استقبال قرار گرفتیم... این من هستم.
بعدش هم برای صرف شام از طرف رئیس جمهور دعوت شده بودیم. ما سر میز اون ننشسته بودیم اما در نزدیکی اون بودیم. من فکر میکنم که این هم خودش یه افتخاره.»

”زیاد موم نی“ ziad momni در چین کار نمی کند بلکه در ”پالزو“ palezo در نزدیکی پاریس شاغل هست. او انستیتو مکانیک را هدایت میکند. یک مدرسه عالی از نخبگان فرانسوی برای مهندسین که در حال حاضر در چین هم از اعتبار بالایی برخوردار است.
در این آزمایشگاه حضور مهندسین سال آخر دکترا از چین، تعجب کسی را برنمی انگیزد. ”زیاد موم نی“ به همراه آنان در باره ویژگی های باصطلاح ساختارهای هوشمند تحقیق میکند. به عنوان نمونه در باره ساختار ماده ای که حافظه و تفکر را شکل میدهد.

زیاد موم نی، مدیر تحقیقات مدرسه عالی مهندسی، انستا:
«مشکل، پیدا کردن فرمول برای ایجاد نمونه هایی از این رفتار نسبتا غیر متجانس و خارق العاده است. به عبارت دیگه ما باید آزمایشاتی رو انجام بدیم تا بتونیم این رفتار رو درک کنیم. در ادامه این روند، اون رو با مدل های ریاضی تشریح می کنیم تا به اونچه که اصطلاحا ”قوانین ماده مربوطه“ نامیده می شه، دست پیدا کنیم.»

فعالیت های تحقیقاتی ”زیاد موم نی“ توجهات مدرسه عالی تکنولوژی در شهر ”شیان“ چین را برانگیخته است. این مؤسسه علمی که تحت نظارت وزارت دفاع قرار دارد، در نظر دارد که به پیشرفت هایی در زمینه های گوناگون دست یابد. از امور حمل و نقل و خودروهای برقی گرفته تا صنایع نظامی و غیرنظامی هوا – فضا. از این رو ”زیاد موم نی“ به طور مرتب به ”شیان“ مسافرت میکند. او مهندسین آینده را در آنجا آموزش میدهد. همزمان دانشجویان چینی برای دیدارهایی، به دانشگاه پاریس دعوت شده اند. برای این کار مشترک به ”زیاد موم نی“ به عنوان یکی از 50 دانشمند بین المللی، جایزه مشهور فرانسه ...؟[1] اهداء شده است. اعطای این جایزه هم برای اعتبار و شهرت انستیتوی او و هم برای بودجه آن خوب است. او راضی است، چینی ها راضیند ولی در پشت صحنه آزردگی و دلخوری حاکم است.

آلن جوئیلت، مدیر سابق اداره اطلاعات خارجی فرانسه:
«مسئله اینجاست که چینی ها فقط برای این که ما رو مورد ستایش قرار بدن یا تحسین کنن به اینجا نیومدن. اونها میخوان یاد بگیرن تا بعدا کشور خودشون رو به جلو هل بدن. ادامه این وضعیت ممکنه به جایی منتهی بشه که ما در نهایت از خواب ناگوار غفلت بیدار بشیم.»

برای دولت چین رقابت بر سر نوآوری ها از بالاترین اولویت برخوردار است. با این حال پیشرفت های انجام شده در سال های اخیر بسیار ناچیز و اندک بوده اند. از این رو یک سیستم همه جانبه پذیرش متخصصان خارجی ایجاد شده است تا نوآوری و ابتکارات تحصیل شده و مهندسین آینده چینی را آموزش بدهند. این برنامه بلند پروازانه ”هزار استعداد“ نام گرفته و قرار است که در عرض ده سال، نزدیک به دوهزار دانشمند خارجی را به چین بیاورد. ”زیاد موم نی“ در زمره این منتخبین خوشبخت می باشد.
در فرانسه فقط تعداد کمی محقق وجود دارند که در کادر برنامه ”هزار استعداد“ قرار گرفته و مساعدت میشوند.

[1] - در این قسمت از یک جایزه مشهور فرانسه (با اصطلاح انگلیسی آن) نام می برد که برایم مفهوم نیست. (مترجم)
لطفا به اشتراک بگذارید: